Aj vy v lete trávite viac času oddychom a zábavou, než nakupovaním? Väčšina obchodníkov považuje leto za uhorkovú sezónu a marketing si odkladá na apokalypsu pred Vianocami. A pritom stačí zobrať štipku humoru, rozum do hrsti a vyraziť zážitkovému marketingu v ústrety.

Festivaly

Vyberte sa na festival nielen za zábavou, ale hlavne za vašimi súčasnými či budúcimi zákazníkmi. Pripravte pre nich súťaž, vtipnú inštaláciu či adrenalínovú atrakciu. Ideálne je mať reklamný koncept vychádzajúci z určitej kampane, no leto toleruje aj úlety. Stačí, ak dobre poznáte vaše produkty a vašu cieľovku. 

Myslíte si, že váš produkt či brand nie je dosť cool na taký festival? Určite je. Len treba nájsť ten správny prienik. Na Pohode malo svoju inštaláciu aj hrubé črevo vo forme tunela. Ak to zvládlo hrubé črevo, zvládne to akákoľvek téma.

Festivalové tipy:

Máte cestovnú kanceláriu? Spravte súťaž čo najpresnejšieho trafenia vašich destinácií na slepej mape. Alebo pripravte ochutnávku rôznych exotických jedál či nápojov.

Predávate pneumatiky? Nechajte si vyrobiť pár nafukovacích maxikolies a zamierte na festival pri vode. Alebo vyrobte prekážkovú dráhu pre deti či dospelých.

Ste advokátska kancelária? Usporiadajte preťahovanie lanom medzi družstvom navrhovateľov a družstvom odporcov. Alebo vytvorte príjemnú tienistú zónu, kde si ľudia môžu oddýchnuť od slnka s názvom “Poctivého nepáli”.

Máte obchod s oblečením? Spravte workshop maľby na hodváb, ak takéto produkty ponúkate. Alebo makety s vašou kolekciou, kam si môžu dať okoloidúci tvár a odfotiť sa.

Nemusí ísť nutne o koncepty zamerané na predaj. Leto je plné voľnosti a radosti, prineste ju aj vy medzi ľudí. Festivaly sú skvelým miestom na budovanie brandingu, tam vás stretávajú ľudia tvárou v tvár. Dajte si preto záležať, aby tá “tvár” reprezentovala hodnoty vašej značky. Nech sú tie hodnoty akékoľvek, vždy je lepšie, ak je vaša tvár usmiata.

Trendy a kauzy

Leto prináša aj do našich prevažne konzervatívnych končín istú dávku uvoľnenia. Pokojne sa môžete zviezť na vlne súčasných trendov či káuz. Na Slovensku máme šťastie na dostatok medializovaných prešľapov, ktoré sú vďačnými zdrojmi humorných kampaní.

Tipy, ktoré sa oplatí nasledovať, ak sa rozhodnete vykročiť touto cestou

  • Majte jasné prepojenie medzi tým, čo chcete odkomunikovať (brand, produkt, či servis) a kauzou, na ktorú chcete reagovať.
  • Hranica medzi osočovaním a humorom je tenká. Pár niktošov už vysúdilo celé majetky za otvorene adresovanú spätnú väzbu. Vyhnite sa menám a zvoľte (dobre známe) náznaky. 
  • Práve pri reakčných kampaniach je potrebné dôkladne poznať svoju cieľovku a jej hodnoty. A na tie nesiahať. 

  • Neopakujte už existujúci vtip či kampaň. Rozhodne nie od slova do slova. Ak sa chcete inšpirovať, “požičajte” si maximálne insight a ušite z toho pekný nový šat na váš biznis. CTRL + C a CTRL + V ľudia ľahko odhalia a “prekérne” sa potom z toho manévruje von.
  • Neopakujte niečo, čím je už trh presýtený. Máme predsa isté limity, ktoré človek človeku neprekročí. Nie, ani vlak bus shopping nepoužívajte. Put something new on stôl.
  • V prípade trendov a káuz treba byť v strehu. Dajte v pravej chvíli dohromady kreatívca a grafika, nech má reakčná kampaň úroveň. Po rozchode Brada a Angeliny to takto šarmantne poňali aerolinky s ponukou jednosmernej letenky pre všetky Bradove fanynky.

Možnože si poviete, že one way ticket do tejto destinácie nie je práve to, čo hľadáte. A, samozrejme, úplne rozumiem aj tým, ktorí by po nej okamžite chmatli. No ak si najbližšie budete hľadať letenky, je vyššia šanca, že si ako prvú prezriete ponuku od spoločnosti, ktorá vás naposledy rozosmiala. 

Guerilla marketing

Ak hľadáte za málo peňazí veľa muziky, guerilla marketing je ideálna voľba. Ide o reklamnú stratégiu s nízkym rozpočtom, pri ktorej predovšetkým promujete produkty alebo služby tak trochu netradičnou formou. Čím netradičnejšia, tým lepšie.

Vyrazte s nápadom do ulíc, na námestie či pešiu zónu a poriadne to roztočte. Mnohí žijú v predstave, že offline marketing je podobný záhrobiu. Na to, aby ste guerilla marketing dostali z offline sveta do toho online, nepotrebujete mincu pre prevozníka. Stačí si zabezpečiť video, či dobré fotky, ktoré potom viete odprezentovať na sociálnych sieťach či YouTube.


Guerilla marketing môže byť krátka a energická performance uprostred námestia, či inštalácia na autobusovej zastávke. V prípade krátkeho eventu je dobré mať scenár pripravený do posledného detailu. Pamätajte aj na kvalitné zachytenie celej akcie. Zvyčajne je to naozaj len okamih, ktorý okoloidúcich zhypnotizuje a vtiahne do deja.

Pár tipov na Guerilla Marketing, ktorý zafunguje

  • Ak máte záujem spraviť niečo trvácnejšie, stavte na inštaláciu vo verejnom priestore. Ako viete, že ste uspeli? Je to vtedy, keď sa v tvárach okolidúcich zračí veľké WOW a okamžite si to chcú odfotiť alebo vyskúšať. Milujem ten nápad s FedExom, tyčinkou Mars či McDonaldom.
  • Lámete si hlavu a nič vám nenapadá? Spravte si brainstorming s kolegami, či priateľmi a nápady na seba nenechajú dlho čakať. Okrem vašich zákazníkov ste to vy, kto pozná váš produkt či službu najlepšie
  • Podstatné sú emócie, ktoré v ľuďoch zanecháte. Napríklad CocaCola stavila na moment prekvapenia a študentom na intráku dala oveľa viac, než čo mohli po vhodení mince do automatu čakať.   
  • Vyskúšajte vizuálne atraktívne prevedenie vášho produktu v netradičnej rovine. Po inšpiráciu nemusíme chodiť ďaleko:

Reklama na pivo Tyskie z Poľska

Originálna slnečná sústava z pražského planetária

To, že je leto, neznamená, že treba riskovať marketingové preležaniny. Chopte sa príležitostí, ktoré sa vám práve teraz ponúkajú!