Chcete posunúť svoj web o pár latiek vyššie, no nemáte teraz čas ani financie na veľké developerské zásahy? K pozitívnym výsledkom stačia aj drobné zmeny. Spĺňa váš web týchto 10 copywriterských zásad?

1) Držte sa obsahu aj formy

Osekajte text, no najmä zachovajte podstatu, ktorá je relevantná pre vašich čitateľov.
Ako copywriterka mávam často za úlohu skontrolovať po niekom text. Oprava preklepov či chýb je bezbolestná, skutočná výzva je odstraňovať „vatu“ zvanú balast. Preto majte pri písaní stále pred očami tému, o ktorej píšete.

Forma textu je tiež dôležitá. Pred publikovaním sa nehanbite dať text skontrolovať. Vyhnete sa tak preklepom, chybám či zvláštne sformulovaným vetám. Nezaberie vám to veľa času a ušetríte niekoľko párov vypálených očí. Profesionálnu stránku spoznáte aj podľa počtu chýb na jedno slovo.

2) Text adresujte svojmu publiku cez persóny

Okrem témy nezabúdajte ani na vaše publikum. Ľudia, ktorí prichádzajú na vaše stránky majú isté spoločné znaky. Čím lepšie poznáte špecifiká vašej cieľovej skupiny, tým väčšiu výhodu máte. V spolupráci s klientmi si vytvárame takzvané persóny. Persóny sú polofiktívne osoby, ktoré najlepšie vystihujú vaše zákazníčky a zákazníkov. Nejde iba o jednu osobu.

Napríklad do fitness centra nášho klienta chodia nielen mladé ženy, ktoré dbajú o svoju kondičku a postavu. Rovnako ho navštevujú aj svalnatí makači a zatiaľ chudí mladíci, ktorí túžia po väčšej svalovej hmote. Práve toto sú skupiny ľudí, ktorým treba texty adresovať.

Napríklad ak máte obchodné centrum s nábytkom a najčastejšie u vás nakupujú mladšie ženy či páry, je rozumné priblížiť sa práve ich potrebám a jazyku, ktorým komunikujú. Vďaka pesónam ľahko prispôsobíte celý koncept komunikácie do detailov, akými sú výhry v súťažiach či eventy.

3) Nechajte stránku dýchať

Aj vás by odradila webová stránka s textom vo veľkosti 72 stranovej rigoróznej práce. Prezrite si dôsledne každú jednu vetu. Musí obsahovať až 3 prídavné mená? Dá sa napísať jednoduchšie? Existuje výstižnejšia verzia, ktorá je zároveň kratšia?

Niekedy sa ľudia snažia vtesnať na svoju stránku úplne všetko. Zamerajte sa najmä na také informácie, ktoré sú pre vaše zákazníčky a zákazníkov podstatné. Text štruktúrujte a oddeľujte. Vzdušnejšia stránka má väčší potenciál udržať pozornosť vášho publika.

4) Vyhnite sa plagiátorstvu

Plagiátorstvo, čiže kopírovanie textu z cudzích zdrojov bez súhlasu pôvodného autora, je nešvár, ktorý sa nevypláca. Skôr či neskôr vám môže zničiť brand, ktorý ste tak usilovne budovali. Strata dôvery vašich zákazníkov a zákazníčok za to určite nestojí.

Navyše, nie všetko je zlato, čo sa dá skopírovať. Cudzie texty môžu obsahovať chyby a nemusia byť až také kvalitné, ako sa zdajú. Život je príliš krátky na to, aby ste kopírovali chyby druhých.

5) Odstráňte duplicitný obsah

Tú istú myšlienku písať inými slovami je zbytočné. Duplicita je otravná, lebo zabíja čas. Prečo zbytočne predlžovať cestu vašich používateliek a používateľov k želanej akcii? Ak máte obavu, že vašu myšlienku publikum nepochopí, uveďte radšej príklad, než synonymický prepis už zapísanej myšlienky.

6) Po lopate aka v jednoduchosti je krása

Ak to, o čom píšete, nepochopí žiak siedmeho ročníka a ani vaša babinka, text zjednodušte. Ľudia sú na vašej stránke chvíľku, prezrú si, či máte to, čo hľadajú. Nemajú čas prehrýzať sa cez (hoci i dobre mienené) zložené súvetia inšpirované slovníkom cudzích slov. To, čo chcete odkomunikovať, podajte elegantne po lopate.

Nie ste si istí, či je vaša formulácia zrozumiteľná? Dajte text prečítať ľuďom, ktorí zodpovedajú vašej cieľovej skupine. Pozorne počúvajte, čo si z textu zapamätali, prípadne čomu nerozumeli a na tom stavajte ďalej.

Stevie Wonder Snl GIF by Saturday Night Live

7) Píšte v súlade s vaším brandom a hodnotami

Okrem toho, že máte určitú cieľovú skupinu, nezabúdajte ani na to, kto ste vy, aký je váš brand a vaše hodnoty. Z toho vychádza aj takzvaný tone of voice – tón, v ktorom sa nesie komunikácia vašej značky smerom k vášmu publiku.

Iný tone of voice má zubná klinika a inak komunikuje hipsterské bistro. Klientelu môžu mať však podobnú. Mať konzistentnú komunikáciu, podľa ktorej vás vaše publikum rozpozná, je veľkou výhodou. Tone of voice pomáha budovať váš brand a odlišuje vás od konkurencie.

Konzistentná komunikácia je jedným z dôvodov, prečo sa snažíme s našimi klientmi na začiatku spoločne vytvoriť brand DNA. Z brand DNA následne čerpáme nielen pri copywritingu, ale aj pri navrhovaní grafického dizajnu či webu.

sxsw 2016 hard work GIF by SXSW

8) Ukážte obsahom, že sa vyznáte

Vaše zákazníčky a zákazníci sú hladní po informáciách. Zaujímajú ich vaše odporúčania, recenzie, návody, praktické rady. Počúvajte, na čo sa vás najčastejšie pýtajú, aké sú ich problémy a obavy. Zistite, čo ich zaujíma, teší a čo majú radi. A dajte im to plným priehrštím.

9) Obsah pridávajte pravidelne

Ukážte, že nedriemete, ale že kráčate s dobou. Získate si tak dôveru a dáte najavo, že poznáte svoj segment. Pri zriadení stránky nestačí dať tri blogové články na web a mädliť si pästičky, že máte hotovo. O obsah sa treba starať, aktualizovať ho a dopĺňať nový. Stačí párkrát do mesiaca, no dávajte o sebe vedieť pravidelne.

10) My a „O nás“ dajte až na koniec

Neraz sa stáva, že homepage začína ságou na tému „O nás“ vo veľkosti statnej A4-ky. Kedy naposledy ste šli na niekoho stránku len preto, aby ste si prečítali, v ktorom roku daná firma vznikla, ako sa rozrastala, kedy pribudla prvá pobočka, v ktorom roku rozšírili svoj sortiment o ďalšie 4 kategórie?

Väčšinou sa pri návšteve webových stránok čitateľky a čitatelia chcú dostať k produktu či službe, hľadajú užitočné informácie: hľadajú denné menu, zisťujú, koľko stojí jazykový kurz alebo potrebujú otváracie hodiny ordinácie.

Určite je dobré nechať dostupnú informáciu o vás, no nech to nie je prekážka k obsahu, ktorý vaša cieľová skupina primárne vyhľadáva. Tak isto nezačínajte každú vetu slovom My alebo názvom vašej firmy. Dajte viac priestoru vašim návštevníčkam a návštevníkom. Keď sa budú s vami cítiť príjemne a vítane, prospeje to v konečnom dôsledku aj cieľu vašej stránky.