Ako znížiť okamžitú mieru odchodu zo stránky

Na našom blogu sme sa už niekoľkokrát venovali témam, ako pracovať s webom tak, aby bol čo najefektívnejší, či už z pohľadu konverzií alebo spokojnosti návštevníkov. A téma, ako udržať zákazníka na stránkach čo najdlhšie, je aktuálnejšia ako kedykoľvek predtým.

23 tipov pre získanie pozornosti ľudí na webe

Veľa internetových stránok čelí otázke vysokej miery okamžitých odchodov a veľmi nízkych konverzií. V súčasnosti neustále rastie počet novovytvorených stránok a tie sú v neustálej konkurenčnej súťaži o pozornosť potenciálneho zákazníka.

Pozornosť a čas používateľa sú hodnoty, ktoré v súčasnej dobe naberajú na význame.  Čas je to najdôležitejšie aktívum, ktoré vám môže dať váš potenciálny zákazník pri návšteve internetovej stránky. Výmenou za svoj čas požaduje, aby našiel odpovede na svoje otázky, a aby našiel informácie, ktoré hľadá.

Udržať si pozornosť zákazníka je stále náročnejšie a v budúcnosti to bude jednou z kľúčových úloh. Na základe výskumov je známe, že až 80 % návštevníkov opúšťa webové stránky za menej ako 5 sekúnd. Takže máte doslovne len pár sekúnd, aby si potenciálni zákazníci uvedomili, že ponúkate presne to, čo potrebujú. A že je 5 sekúnd skutočne málo, vidíte sami:

 

Možností, ako zaujať, je niekoľko. Všetko na stránke by malo spolu súvisieť. Celkový obsah internetovej stránky tvorí spleť „drobností“, ktoré vytvárajú celkový dojem z webu v očiach návštevníka. Ako môžu značky zachytiť a udržať pozornosť užívateľa na stránke čo najdlhšie?

Vysoká miera okamžitých odchodov môže byť spôsobená viacerými dôvodmi. Pomenujeme si niekoľko spôsobov, ako rôzne značky motivujú návštevníkov zostať na ich internetovej stránke čo najdlhšie.

Z pohľadu potenciálneho zákazníka je nepríjemné, keď sa web načítava príliš pomaly. Čakať na načítanie obsahu stránky viac ako 2 sekundy je pre väčšinu užívateľov doslova luxus. Dva kliky a sú na inom webe.

Vzbudiť dobrý prvý dojem a upútať je tiež veľmi dôležité. Kľúčom je stránka so zaujímavým a pútavým obsahom. Zaujať môžete umiestnením viacerých foriem relevantného obsahu ako napríklad:

  • inšpirujúcimi obrázkami,
  • 360° 3D prezentáciou produktov,
  • emóciami nabitými textami,
  • pútavým videom,
  • prehľadnou infografikou,
  • vzdelávacími materiálmi na stiahnutie.

Ak sú informácie zdieľané pomocou zmysluplnej grafiky a videí, potom je viac šancí, že ich vaši návštevníci uvidia a ocenia ich svojou pozornosťou a v konečnom dôsledku vám tým venujú svoj čas.

Samozrejme, všetko by malo byť rozumne rozmiestnené a usporiadané v rámci designu stránky. V každom okamihu by sa mal vedieť používateľ rýchlo zorientovať. Navigácia na stránke musí byť preto intuitívna a ľahko pochopiteľná.

5 spôsobov, ako zlepšovať použiteľnosť webu

Poďme sa pozrieť na zopár konkrétnych príkladov:

360° stupňové prehliadky

Moderné technológie v podobe 360° kamier, ale aj klasických mobilov schopných také videá točiť alebo platforiem (Facebook, YouTube) schopných také videá zobrazovať, pomohli výrazne k možnostiam interaktivity obsahu na stránkach. Virtuálne prehliadky priestorov, ale aj produktov sa pomaly stávajú štandardom a napomáhajú k väčšej interaktivite používateľov webu.

www.setro.sk/kontakt

Screen1

Auto Palace Praha

Screen2

Infografiky

Infografika nemusí byť len nudný 10 MB obrázok, ktorý sa načítava 10 sekúnd, neviete ho poriadne priblížiť a na mobile sa nezobrazí správne. Infografika sa dá robiť plne interaktívne a v podstate môže byť urobená ako natívna súčasť samotného webu.

Príkladom je interaktívna infografika pre klienta Tatramat k 170-temu výročiu firmy:

Návštevníka webu však vieme do deja vtiahnuť ešte viac, keď mu dáme možnosť „ovplyvniť obsah“ infografiky, respektíve ju viac prispôsobiť. Podobne to vyriešila infografika „YOU VS JOHN PAULSON“:

mahifx.com/mfxtrade/john-paulson

Screen3

Referencie

Podnietiť potenciálneho zákazníka zdržať sa na stránke môžu aj referencie a odkazy od skutočných zákazníkov, ktorí rozpovedia svoj vlastný príbeh a skúsenosti s vašou značkou. Ich druhotný význam je zvýšenie dôveryhodnosti v očiach zákazníka. Teda hlavne v prípade, že sú vyjadrenia prevažne pozitívne.

www.relleciga.sk

screen4

www.lamelland.sk/referencie

screen5

Konfigurátor

Potenciálny zákazník v pokročilej fáze nákupného procesu, ktorý sa rozhoduje medzi viacerými alternatívami, ale je rozhodnutý v blízkej dobe uskutočniť nákup, rozhodne ocení, keď mu pomôžete zodpovedať na všetky súvisiace témy, ktoré by ho mohli zaujímať. Preto je dôležité, nielen pri internetových obchodoch, prelinkovanie textu internými odkazmi na súvisiace produkty a podstránky.

Ak zobrazíte produkt, o ktorý má potenciálny zákazník záujem, potom konfigurátor produktu je vhodný spôsob ako užívateľa vzdelávať o možnostiach a nastaveniach. Dáte mu priestor na realizáciu, podporíte jeho kreativitu a umožníte mu vyskladať si produkt podľa jeho predstáv.

Bežne sa s možnosťou konfigurácie produktu stretávame v automobilovom priemysle. Vyskladať si nové auto podľa svojich predstáv nebolo nikdy jednoduchšie. Každá drobná zmena modifikácie produktu sa okamžite prejaví aj na obrazovke potenciálneho zákazníka.

www.bmw.sk/sk/ssl/configurator.html

screen6

A obdobne to má poriešené napríklad Renault:

conf.renault.sk/disco/megane-grandcoupe#/configurator

Screen7

Online kalkulačka

Ďalšou možnosťou je online kalkulačka. Prevažne pri produktoch vyrábaných na mieru je to najlepší spôsob, ako zaujať zákazníka natoľko, aby absolvoval celý proces kalkulácie až po zobrazenie orientačnej ceny vybraného produktu.

domo.glass/sk/obsah/18-produktova-kalkulacka

screen8

Online cenová kalkulačka má prínos pre obidve strany, ako pre zákazníka, tak aj pre predajcu.

Z pohľadu predajcu je to vhodný prostriedok nadviazania komunikácie so zákazníkom. Pre zákazníka predstavuje riešenie, ako bez nutnosti čakania niekoľkých dní až týždňov dostane prakticky okamžite orientačnú cenovú ponuku.

Často je veľkým pomocníkom práve pri produktoch, ktoré si vyžadujú náročnejšiu kalkuláciu, obsahujú komplikované technické riešenie prispôsobené na mieru zákazníka. Produktová kalkulačka môže byť nápomocná za predpokladu, že máte ako zákazník aspoň približnú predstavu riešenia.

V priebehu pár klikov získate prehľad orientačného rozpočtu s ohľadom na špecifické požiadavky a parametre. Online kalkulačka je skvelý pomocník pri zhromažďovaní potrebných informácií a vylaďovaní predpokladaného rozpočtu.

www.slovaktual.sk/cenova-ponuka/

 

Screen9

Vzdelávacie materiály na stiahnutie

Nie je nič lepšie, ako keď viete dať návštevníkom webu pridanú hodnotu v podobe užitočného obsahu, ktorý si vedia stiahnuť alebo pozrieť, a ešte im aj pomôže v riešení problému či v rozhodovacom procese. E-booky, videá či online kurzy, to všetko vie výrazne napomôcť v interaktivite so zákazníkom.

www.nickkolenda.com/my-guides/

Screen10

www.hubspot.com

Screen11

Zaujať zákazníka na stránke a udržať ho na nej je jeden pohľad. Najpodstatnejšie je, aby zákazník splnil váš cieľ, ktorý spočíva najčastejšie v podobe odoslania dopytu cez kontaktný alebo dopytovací formulár, prípadne v dokončení objednávky. Ideálne je zanechať pozitívny dojem a podnietiť zákazníka, aby sa na stránku vrátil a s radosťou uskutočnil konverziu opakovane.

Dbajte na to, aby stránka vyzerala profesionálne a mala pútavý obsah, aby sa na nej užívatelia zdržali čo najdlhšie. Zníženie miery okamžitého odchodu zo stránky a zvýšenie záujmu o vašu stránku bude mať za následok aj zvýšenie hodnotenia vašej stránky v očiach vyhľadávačov.


-> Spoluautorom článku je Ján Ďurčo z firmy DOMO GLASS s.r.o.