Prečítajte si zhrnutia digitálneho roka 2023 od marketingových špecialistov z Visibility.

Maroš Mokošák – Marketing Strategy Consultant

Počas uplynulého roka 2023 som sa nechal milo prekvapiť stále dostupnejšou možnosťou nákupu offline reklamy vďaka programatickému nákupu. Zo zahraničia ma najskôr, sprostredkovane, zaujala správa od spoločnosti RTL Group – jednej z najväčších televíznych a rozhlasových sietí v Európe, ktorá umožní programatický nákup reklamy na svojich kanáloch. Aby sme však neboli príliš odtrhnutí od reality správami zo zahraničia – veľmi pozitívna správa je, že na slovenskom trhu je stále viac dostupnejší a možný aj programatický nákup out of home reklamy, napríklad na veľkých LED obrazovkách alebo citylightoch. Ktovie, možno si jedného dňa cez nami používané DSP platformy zakúpime aj reklamu v TV.

Daniela Horváthová – Content Strategist

Rok 2023 sa začal pomerne veľkolepo – teda, aspoň to tak malo vyzerať. Objavila sa tu umelá inteligencia, pripravená búrať všetky bariéry, kódiť weby na počkanie a grafikov uvrhnúť do minulosti. Copywriterom mala brať prácu a z marketérov urobiť bojazlivú žobrač bez akejkoľvek perspektívy.

Ukazuje sa však, že to nebude také jednoduché, ako všetci očakávali. Tak, ako si kedysi ľudia pred rokom 2000 mysleli, že našu Zem v novom storočí zaplnia lietajúce autá a na letnú dovolenku nebudú cestovať do chorvátskeho Dubrovníka, ale na Mesiac, tak aj dnes musíme konštatovať, že nástup AI v plnej paráde je v nedohľadne. A to po všetkých nenaplnených predpovediach, tisíckach konferencií a sľuboch pánov v zle padnúcich sakách o tom, čo všetko umelá inteligencia už zajtra dokáže. Nepochybujem o sľubnej budúcnosti pretkanej umelou inteligenciou – budeme si však na ňu ešte asi musieť počkať. Začiatok je v jej právnej regulácii.

Sklamal ma aj laxný prístup Facebooku k dezinformáciám na Slovensku a jeho neschopnosť dohliadať na cirkus, ktorý sa s pravidelnosťou odohráva v komentárových sekciách. Pokiaľ sa používatelia nenaučia komunikovať slušne a nenaučia sa rozlišovať medzi pravdou a hoaxom, do tej doby bude nutné priestor feedov a pofidérnych skupín manuálne čistiť. Od nevkusných a nevydarených fotomontáží, nenávistných statusov a ešte temnejších komentárov. A vzhľadom na to, že sa to v súčasnosti (kvôli nedostatku personálu na strane Facebooku) deje len v minimálnej miere, bolo by zatiaľ vhodné ohrozené skupiny aspoň edukovať.

Adam Hoblík – Performance Specialist

Keď sa zamyslím spätne nad tým, ako sa vyvíjal rok 2023 z pohľadu PPC v online marketingu, rezonuje mi v hlave viacero faktov a zmien, ktoré počas minulého roka nastali pri PPC reklamách v kontexte s ich vylepšovaním, zjednodušovaním a celkovo napredovaním.

Rok 2023 bol významným rokom pre ich automatizáciu. V tomto kontexte treba spomenúť algoritmické nastavovanie cien, ktorého sa kompletne chopila umelá inteligencia. Taktiež automatizovaná správa kľúčových slov a ich jednotlivých typov zhôd v kampaniach vo vyhľadávaní.

Otázka ochrany osobných údajov sa veľmi dotkla fungovania a vyhodnocovania PPC reklám ako celkovo aj života v online prostredí. Webové stránky, ako aj celkovo firmy fungujúce v online prostredí, sa museli prispôsobiť a osvojiť si určité opatrenia, ktoré regulujú zber dát na následnú analýzu a pracovanie s nimi, avšak na druhej strane chránia súkromie jednotlivých návštevníkov. Hovoríme tu o cookies a firmy sú nútené hľadať rôzne alternatívy pre sledovanie návštevníkov.

Stretli sme sa aj s narastajúcou cenou za kliknutie na reklamu, čo je spôsobené zvýšeným záujmom firiem o inzerovanie v online priestore a využívanie na predaj svojich produktov práve formu PPC reklamy. V skratke povedané, rastie nám konkurencia, zvyšuje sa efektivita reklám a to priamo úmerne vedie k zvyšovaniu nákladov na reklamu, a teda ceny za kliknutie. Tu vzniká výzva pre PPC špecialistov, aby pracovali efektívnejšie v optimalizácii kampaní.

Ivana Drábová – Copywriter

Rok 2023 zmenil tvorbu contentu. Ako copywriteri sme si kedysi mysleli, že AI nástroje sú fajn pomôcka na grafiku, ale že predsa nemôžu zvládnuť niečo také kreatívne ako je tvorba článkov. Teraz už vieme, ako sme sa mýlili. Pomáhajú nám s tvorbou redakčných kalendárov, rešeršov tém a dokážu vytvoriť funkčný základ pre článok. Sú takým kolegom junior copywriterom.

Možno práve preto počúvam najmä zo strany začínajúcich copywriterov otázky a obavy, ako sa stanú seniormi, ak ich prácu teraz zvládajú AI nástroje. Brala by som to ako výhodu. Ako keď sa dnešní tínedžeri rodia do sveta s technikou, o akej sme my, mileniáli, pri našich prvých krokoch nechyrovali. Začínajúci copywriteri budú o krok vpred, a ak túto možnosť využijú správne, budú mať náskok. Agentúry budú chcieť ľudí, ktorí vedia robiť s AI. Nesmú sa však spoliehať iba na umelú inteligenciu. Ale to by sa nemal nikto z nás. Fakty, chýbajúca znalosť kontextu a emócií sú stále jej najväčšou slabinou.

Zamorenie internetu rýchlo vygenerovanými článkami z AI zároveň ešte viac ohrozuje schopnosť rozoznať, čo je pravda, a čo nie. Preto musíme v tvorbe obsahu dbať stále viac na kvalitu, prinášať hodnotu a overené informácie.

Aj preto stoja na druhej strane obavy z AI. Nejeden klient stále vníma tvorbu obsahu pomocou AI ako niečo zlé, odfláknutú prácu, ako keby v poctivom písaní článku s pomocou Googlu bolo viac pracovitosti a kvality. Prirovnala by som to k časom, keď sa od kníh prechádzalo k internetu. Vedeli by sme si v tej dobe predstaviť, že informácie už nebudeme hľadať iba v encyklopédiách, archívoch a knižniciach? Využívanie internetu je pre nás úplne prirodzené, ale knihy pritom nezanikli. Rovnako sa treba pozerať na príchod AI. Nových technológií sa netreba báť, treba ich vedieť využiť vo svoj prospech.

Michal Gališin – SEO Specialist

Tento rok sa vyznačoval rastúcim vplyvom AI a strojového učenia v spojení so sériou dôležitých aktualizácií algoritmu Google, ktoré zmenili spôsob vyhľadávania. V súvislosti s umelou inteligenciou sme pozorovali stále väčšie využívanie nástrojov poháňaných AI najmä na tvorbu obsahu a jeho optimalizáciu.

Ďalšou významnou zmenou boli aktualizácie algoritmu Google, ktoré sa zameriavali na zlepšenie kvality obsahu a celkovej používateľskej skúsenosti.

Aj keď to v roku 2023 miestami zamávalo pozíciami, je skvelé vidieť, že automatizácia a využitie umelej inteligencie neotvára nové možnosti iba v oblasti SEO, ale aj v digitálnom marketingu a ďalších odvetviach. Zároveň ma však prekvapuje, že niektorí špecialisti stále neprejavujú dostatočný záujem o využitie týchto technológií. Týmto spôsobom prichádzajú o príležitosť posunúť svoju prácu na nový level a riskujú, že sa časom ocitnú na okraji digitálu.

Nina Kuchariková – SEO Specialist

Pre mňa sa rok 2023 nesie najmä v znamení AI a viacerých zmien vo webovej analytike. Milé aj menej milé prekvapenia, s ktorými sme museli držať krok. Marketéri zatiaľ neprišli o svoje remeslo, práve naopak. AI nám dopomohla, aby sme boli o niečo múdrejší, efektívnejší a rýchlejší, či už v kreatívnom procese, alebo pri analýze a spracovaní dát. Toto ma zaujalo najviac – ako sa človek spolu s umelou inteligenciou dokážu dopracovať ku kvalitným výstupom. Len treba nájsť optimálny pomer medzi týmito dvomi prvkami.

Som zvedavá, čo prinesie a neprinesie rok 2024. Ako sa bude Google pasovať s obsahom nízkej kvality generovaným AI alebo ako bude meniť svoje prostredie aj vzhľadom na zmeny v používateľskom správaní. 

Michal Manduch – Performance Specialist

S pokračujúcim vývojom umelej inteligencie sme svedkami nárastu jej využitia v digitálnom marketingu. Chatboti, personalizovaný obsah, automatizácia kampaní a analýza dát sú oblasti, v ktorých má AI veľký prínos.

Využitie umelej inteligencie v digitálnom marketingu v roku 2023 je z môjho pohľadu kľúčovým faktorom pre zlepšenie výkonnosti kampaní. Umelá inteligencia umožňuje personalizáciu obsahu a odporúčania pre zákazníkov, automatizáciu zákazníckeho servisu prostredníctvom chatbotov, predikciu správania zákazníkov a optimalizáciu reklamných kampaní. 

Okrem toho, AI môže byť využitá na vývoj obsahu a analýzu segmentu či cielovej skupiny, čo pomáha nám, marketérom, lepšie porozumieť svojej cieľovej skupine a identifikovať príležitosti a hrozby.

S rastúcim množstvom dát a technologickým pokrokom je AI nevyhnutnou súčasťou moderného digitálneho marketingu.

Naopak, najväčším sklamaním v roku 2023 v oblasti digitálneho marketingu bolo rastúce a zložitejšie regulačné prostredie a dôraz na ochranu súkromia. Nové a prísnejšie regulácie týkajúce sa zbierania a spracovania dát, ako aj práva spotrebiteľov na ochranu svojho súkromia, môžu výrazne obmedziť možnosti marketérov využívať dáta na personalizáciu kampaní a sledovanie výkonnosti.

Toto zvýšené regulačné prostredie môže viesť k väčšej byrokracii, vyšším nákladom na dodržiavanie predpisov a obmedzeniam v prístupe k niektorým typom dát. Pre digitálnych marketérov to znamená, že budú musieť byť obozretní pri zbieraní a spracovaní údajov, dodržiavať nové regulácie a zabezpečiť, aby ich kampane boli v súlade s právami spotrebiteľov.

Aj keď ochrana súkromia a regulácie sú dôležité pre ochranu zákazníkov, môže to byť pre marketérov výzvou v rámci ich marketingových stratégií a zvyšovania ich nárokov na dodržiavanie predpisov. Preto bolo pre mňa sklamaním vidieť, že tieto regulácie môžu mať negatívny vplyv na flexibilitu a efektívnosť digitálnych marketingových aktivít.