Práca na SEO oddelení je neustále hľadanie a zlepšovanie, analyzovanie a vysvetľovanie, nachádzanie a opravovanie. Denne sa „kutreme“ vo weboch, v  e-shopoch, blogových článkoch a snažíme sa vylepšovať, upravovať a rozvíjať stránky našich klientov.

Neoddeliteľnou súčasťou tohto „pátrania“ sú rôzne tooly, zlepšováky a fintičky. Jedným z takýchto pomocníkov, s ktorým ja a moji kolegovia pracujeme veľmi často, je tool Marketing Miner, ktorý si v tomto článku bližšie predstavíme. 😉

Marketing Miner - logo

Čomu sa budeme venovať?

Marketing Miner (ďalej budem používať skratku MM – je v našom tíme už zaužívaná) je pomerne mladý tool, za ktorým stojí partia okolo Filipa Podstavca. Už podľa mena zakladateľa je zrejmé, že tool nie je „anglickej“ výroby. Osobne ma preto potešilo, že okrem anglickej a nemeckej verzie je dostupný aj v českej a slovenskej verzii. Je tak veľmi osožný aj pre menej jazykovo zdatných marketérov v našich končinách (intuitívne ovládanie a videonávody sú tiež plus 😉 ).

S MM pracujeme vo Visi už zhruba 2 roky, preto si dnes predstavíme pár jeho „vychytávok“. Budú to:

  1. Výber kľúčových slov („povinná jazda“ na začiatku práce s webom)
  2. Konkurenčná analýza (pre nás opäť must-have)
  3. Kontrola indexácie
  4. Odhalenie plagiátorstva a unikátnosti obsahu
  5. Broken links/Pokazené odkazy
  6. Rýchlosť načítania webu
  7. Zabezpečenie webu

1. Hľadanie a výber správnych kľúčových slov

Ako som písala vyššie, začíname od základu. Kľúčové slová sú neoddeliteľnou súčasťou práce pri marketingovom projekte s akoukoľvek webovou stránkou. Pri práci s webom potrebujeme z pohľadu SEO vedieť, na aké slová sa zameriavať, aby sme web vedeli prispôsobiť tým „správnym ľuďom“ a frázam, ktoré vyhľadávajú.

Ako začať?

V pravom hornom rohu klikneme na Vytvoriť report a vidíme nasledovné:

článok mm

Ďalej klikneme na časť Kľúčové slová.

mm- vloženie dát

V nasledujúcom kroku vložíme kľúčové slová (ďalej iba KWS), vyberieme jazyk a pomenujeme si report, aby sme ho vedeli spätne identifikovať. V ďalšom kroku si vieme vybrať rôzne možnosti, čo s KWS ďalej urobíme – či vyhľadáme príbuzné návrhy (Našepkávač, AdWords návrh), alebo Hľadanosť fráz a pod.

Pre potreby analýzy KWS najčastejšie využívame práve tieto tri spomínané možnosti.

Našla som si slová – čo s nimi?

MM je spustený, vyhľadáva, analyzuje. Výstup pri nastavení každomesačnej vyhľadávanosti vyzerá nasledovne:

vysledky mm

Celkový výstup obsahuje kľúčové slovo, jeho priemernú hľadanosť, CPC a 12 mesiacov s konkrétnymi číslami hľadanosti.

Vedieť odhadované počty hľadanosti potrebujeme kvôli obsahu a textovým častiam webu. Vďaka takémuto výstupu vieme „vyšperkovať“ URL, Title, Meta popisky, texty na webe, blogy.

MM nám poskytuje pridanú hodnotu oproti čistému Google Ads Keywords Planneru v tom, pre koľko kľúčových slov dokážeme naraz exportovať dáta (nástroj priamo od Googlu je v tomto výrazne limitovaný) a tiež v tom, že mesačné hľadanosti sú vyčistené od nechceného združovania (tzv. clustrovanie) a upresnené pomocou Clickstream dát.

Dosť bolo o analýze, viac detailných informácií sa dočítate v článku Analýza kľúčových slov. 😉

2. S kým „bojujem“?

Dôležitým faktorom pri bežnom aj online podnikaní je vedieť identifikovať konkurenciu, poznať ju a byť lepší. V tomto nám opäť pomáha MM. Akonáhle máme vybrané kľúčové slová, na ktoré chceme cieliť, vieme vďaka nim v MM ľahko identifikovať konkurenciu z pohľadu SEO.

Opäť klikneme na Vytvoriť report a znovu vyberáme možnosť Kľúčové slová. Tu vložíme presne tie keywords, ktoré sú pre nás top a pokračujeme ďalej. Pri výbere možností (tie sa v tomto toole nazývajú minery) zvolíme možnosť Link prospecting a filter necháme nastavený na Everything.

miner - konkurencia

Je potrebné si výstup stiahnuť (v MM sa dajú všetky výstupy jednoducho stiahnuť do excelovskej tabuľky, potom stačí pridať filtre a hor sa do analýzy) a zoradiť ho od najsilnejších stránok v stĺpci Influence score.

Zoradený výstup vyzerá takto (vybrala som 6 výrazov spojených s plastovými oknami, vyberala som ich náhodne).

konkurencia vysledky

V prvom stĺpci vidíme, kto je z pohľadu SEO našou konkurenciou. Je potrebné sa zamerať na Influence skóre, ktoré označuje viditeľnosť na zadané kľúčové slová. Dáta o konkurencii môžeme využiť napríklad pri vytváraní Content Gap analýzy.

Tiež sú zaujímavé stĺpce s pozíciami. Tu môžeme vidieť, na akej pozícii sa pre zadané KWS vo vyhľadávaní nachádza náš web a weby konkurencie. Ak sme v stĺpci od 1 po 10, je to super (sme v spektre od prvej po desiatu pozíciu, čiže zhruba na prvej stránke vo vyhľadávaní). 🙂 Pri pozíciách 11 až 30 nič nie je stratené, potrebujeme však web „vyladiť“ a trochu na ňom popracovať. Pri pozíciách 31 až 60 je pred nami ešte dosť práce a úprav na webe, je možné, že budeme potrebovať vytvoriť nové vstupné stránky pre tieto výrazy.

3. Sme „živí a vyšperkovaní“ – ale aj zaindexovaní?

Web máme hotový, texty sú na stránke, konkurenciu poznáme, funkcionality fungujú, ale návštevníci nie a nie prísť. Čím to môže byť? Napríklad nezaindexovaním webu vo vyhľadávačoch.

Množstvo stránok na vašom webe, ktoré si návštevníci vedia otvoriť, by malo byť rovnaké ako množstvo stránok, ktoré Google indexuje (samozrejme, sú aj výnimky, ktoré nemusia byť zaindexované – napríklad vstup do adminu a podobne). „V preklade“ to znamená, že všetky stránky, ktoré návštevníkom chcete ukázať, by mali byť prístupné pre Google roboty, aby mohli byť zaindexované (vtedy ich má vyhľadávač Google k dispozícii na zobrazenie vo výsledkoch vyhľadávania).

Tento fakt je dôležitý najmä z toho dôvodu, že na stránke môžete mať vnorené stovky a tisíce podstránok, ale Google indexuje len zlomok z nich. To znamená, že roboty sa neprepracujú na všetok váš tvrdo budovaný obsah, ktorý na stránke máte.

MM a indexácia

V MM sa teraz presunieme k časti URL.

V ďalšom kroku vložíme zoznam URL, ktoré chceme skontrolovať. Tu som použila pár adries z Visi webu. 🙂

visi web v mm

Zvolím možnosť Fulltext Index Checker.

indexácia v mm

Po dokončení analýzy dostaneme nasledovný výstup:

indexacia - vystup 1

indexacia vysledky č2

Hneď v prvom stĺpci za URL – Indexed by Google – vidíme, či je web zaindexovaný, alebo nie. Naše skúmané adresy boli všetky zaindexované. Ak sa však v stĺpci objaví „no“, znamená to, že stránka nie je v indexe. Čo teraz?

Dôvodov, ktoré to mohli zapríčiniť, môže byť viac:

  • V súbore Robots.txt ste stránku zakázali prechádzať botom (alebo konkrétne Googlebotovi), čo môže spôsobiť to, že sa bot na stránku nedostane.
  • Mali ste na stránke nastavený robots tag na „noindex“, čím ste Googlu odporučili, aby stránku neindexoval.
  • Stránka bola kanonizovaná na inú, čím ste Googlu povedali, nech túto konkrétnu stránku neindexuje a preferuje druhú.
  • Stránka je vnorená príliš hlboko a Googlebot sa k nej nevie prepracovať – je potrebné zlepšiť vnútorné prelinkovanie alebo odkazovať na stránku z iného webu.
  • Stránka nie je zahrnutá v sitemape.

Naopak stránky, ktoré v indexe nechcete mať a Miner ich pri analýze objavil, je potrebné ošetriť jedným alebo viacerými spôsobmi, ktoré uvádzam vyššie.

4. Som „fejk“ či originál?

V online svete je dobré nebyť „fejk“, ale byť originál. To znamená ponúkať jedinečný, originálny a relevantný obsah. Byť zapamätateľný, „neopičiť sa“ a budovať to, čo priláka. Veľakrát však vzniká na stránke tzv. duplicitný obsah, čiže obsah, ktorý sa zobrazuje na viac ako jednej URL adrese. Pre vyhľadávač však toto vytvára problém.

Vyhľadávač potrebuje vedieť, ktorá stránka spomedzi duplikátov je tá hlavná, jedinečná. Ak máme napríklad v eshope produkty s rovnakým popisom, ale v iných farbách, vyhľadávač ich môže identifikovať ako identické a nie je vždy schopný rozhodnúť sa, ktorá stránka je tá pravá.

Pre analýzu opäť zvolíme časť URL.

Zadáme URL adresy stránok, pre ktoré chceme zistiť plagiátorstvo – t.j., či sa niekde inde na internete nevyskytujú kópie ich obsahu. Ako miner vyberieme Plagiarism Checker. V mojom prípade som zadala 5 najčítanejších článkov na našom blogu.

Plagiarism miner

Vo výsledku vidíme v prvom stĺpci hodnotenú URL, v druhom stĺpci URL s duplicitným obsahom. V treťom stĺpci je porovnávač, kde po kliknutí na odkaz získate všetky konkrétne časti článkov, ktoré sú zhodné.

mm - plagiatoring

Detaily duplicít:

plagiarism detail

Odstraňovanie duplicít je špecifická činnosť. Duplicity môžu vzniknúť napríklad, keď máte všeobecné popisky k produktom, ktoré používa viacero predajcov – vtedy je potrebné popisy prepracovať a vytvoriť unikátne. Ak zistíte, že váš unikátny obsah niekto prekopíroval na svoj web alebo napríklad máte copywritera, ktorý obsah okopíroval z iného webu, treba tento problém riešiť s konkrétnym „vinníkom“. 😉

5.  Fungujú mi všetky odkazy na mojom webe?

Dôležitým aspektom silného webu je výborné interné prelinkovanie webu, funkčnosť týchto interných odkazov a odkazovanie na kvalitné externé zdroje. Stáva sa však, že niektoré odkazy sa „pokazia“, pretože URL, na ktorú odkazujete, nie je funkčná (vracia niektorý z chybových kódov, napr. 404, 503, atď.). To znižuje komfort používateľa webu, silu a relevanciu webu v očiach Google algoritmu. Preto je potrebné aspoň raz za čas prekontrolovať odkazy nachádzajúce sa na vašom webe.

Prejdeme opäť do rozhrania s URL. Do políčka vložíme URL, ktoré chceme preveriť, alebo rovno vložíme celú sitemapu. Miner, ktorý v tomto prípade potrebujeme, sa volá Broken Link Checker.

broken link chcecker

Po ukončení analýzy dostávame nasledovný výsledok (príklad s top 5 článkami na našom blogu):

vysledky - plagiatorstvo

Najdôležitejším je pre nás stĺpec Destination, v ktorom vidíme nefunkčný prelink. Je potrebné tieto odkazy prekontrolovať, keďže z mojej skúsenosti viem, že tento nástroj nevie odhaliť zložitejšie presmerovania.

Odstránenie problému je veľmi jednoduché – nefunkčný prelink buď zmažeme, alebo vymeníme za aktuálny/funkčný. 😉

6. Rýchlosť sa počíta

Pre používateľov aj vyhľadávače je rýchlosť načítania stránky stále dôležitejšia. Google na túto „chuťovku“ poukazuje stále viac. V konečnom dôsledku, vyhľadávač-nevyhľadávač, samotný návštevník nejednu pomalú stránku ešte pred celkovým načítaním opustí. A ide ku konkurencii. :-/

Ideálna dĺžka načítania webu by mala byť menšia ako 2 sekundy. Je preto potrebné web čo najviac technicky vyladiť, aby sme získali nielen relevantné hodnotenie od vyhľadávača, ale aj, prioritne, spokojnosť a pozornosť návštevníka. Tak poďme analyzovať. 😉

Sme opäť v časti URL. Zadáme adresu webu, ktorý chceme otestovať, resp. celý zoznam URL adries, a vyberieme miner Page Speed.

Tu si môžeme na analýzu vybrať ešte konkrétnejšie možnosti (vybrala som všetky).

rychlost webu

Výstup k rýchlosti webu je relatívne rozsiahly, preto prikladám link na podrobnejší návod a vysvetlenie priamo od Marketing Mineru.

Prečo je tento nástroj podľa mňa fakt užitočný?

  • Narozdiel od Google Pagespeed Insights analyzuje naraz viac URL, takže získate rýchlo celkový obraz o tom, ako je na tom celý váš web, nielen homepage.
  • Poskytuje hneď info o tom, koľko na ktorej stránke zaberajú obrázky a či ich vieme pomerne ľahko „opraviť“ zmenšením ich veľkosti.
  • Rýchlo a jednoducho viete zistiť, ktoré stránky alebo typy stránok sú najväčšie „slimáky“.
  • Rýchlo viete zanalyzovať, v čom je problém – či v čase odozvy servera, v javascriptoch, v obrázkoch, atď. …
  • Poskytuje množstvo dát vrátane celého výstupu z Google Pagespeed Insights pre desktopy aj mobily.

7. Nezabúdať na bezpečnosť!

Bezpečnosť je dôležitá nielen v bežnom živote, ale aj v online svete. 🙂 Každá jedna stránka by mala byť chránená proti „online škodcom“ (rôznym kódom, proti malwaru a pod.). Obmedzíme tým hrozbu zneužitia webu a vyhneme sa tzv. blacklistom, čiže sa nedostaneme na zoznam nedôveryhodných webov.

V tomto bode klikneme na časť Domény.

bezpečnosť

Vložíme doménu, ktorú chceme otestovať, a vyberieme miner Testovanie bezpečnosti.

Vo výstupe vidíme jednoduché a prehľadné hodnotenie webu. V stĺpcoch sú údaje o tom, či sa na stránke nenachádza malware a každá stránka je oznámkovaná od A po F (F je najhoršie hodnotenie) a pod. Všetky výsledky sú dodávané z Mozilla Observatory.

Mozilla Observatory je pomerne prísna, takže často natrafíte na nedostatky. Výsledky tohto testu bývajú veľmi špecifické a veľakrát aj komplikované, preto, ak narazíte na problém, je najlepšou cestou konzultovať ho s programátorom. 🙂

Tip na záver

Moje záverečné slová budú asi takéto: nepotrebujete xy toolov a zlepšovákov. Nájdite si pár, ale komplexných, akým je aj Marketing Miner. Nepotrebujete tisíce na práce s webom, stačí pár poradcov, veľa štúdia a vôľa. A tiež nepotrebujete mať všetko hneď tutti-frutti vyladené, robte veci postupne a do hĺbky. Výsledky sa iste dostavia. 😉