Obrázková internetová reklama je s nami už 23 rokov, odkedy spoločnosť Global Network Navigator predala prvú klikateľnú bannerovú reklamu právnickej firme zo Sillicon Valley. Za ten čas sa spolu s celým internetom zmenili aj bannery, ktoré sa nám každodenne zobrazujú. Dnes vieme na umiestnenie bannerov na stránku využiť až neuveriteľné možnosti cielenia a ponúknuť interaktívnu kreatívu, ktorej limitmi sú len schopnosti programátorov.

90s computer tom hanks typing laptop

V Adwords vieme s bannermi pracovať už viac ako 6 rokov. Som presvedčený, že práve tento nástroj na umiestňovanie bannerov na internete je používaný najširšou skupinou ľudí na Slovensku. Tak sa pozrime na to, aké formáty vieme v rámci tejto siete využívať.

 

Obrázkové bannery

Najčastejší bannerový formát, s ktorým sa stretávame, sú statické obrázky. Tento formát je najrozšírenejší vďaka jeho jednoduchosti a rýchlej príprave. Google AdWords podporuje dokopy 15 rôznych rozmerov, pričom maximálna veľkosť každého z nich môže byť 150 kb. Bannery vieme na internete publikovať cez rôzne Adservingové služby, ako napr. Adform či DoubleClick, pri ktorých sa rozmery aj veľkosť môžu meniť.

Aj keď asi najlepšou možnosťou, ako zasiahnuť čo najširšie publikum, by bolo vytvoriť bannery vo všetkých dostupných veľkostiach, tak v praxi sa s tým stretávam málokedy. Najčastejšia otázka ohľadom bannerov teda býva, na aké rozmery je potrebné banner vytvoriť. Na jej zodpovedanie som pripravil prehľad rozmerov bannerov pre rôzne zariadenia rozdelené na tvary od kocky cez leaderboar až po skyscraper.

bannery (1)

 

Animované bannery

Skôr ako statický je to práve animovaný banner, ktorý upúta pozornosť používateľa ešte viac. Ich výskyt je o niečo zriedkavejší, a to najmä kvôli tomu, že tvorba takýchto bannerov je zložitejšia a vyžaduje si viac času. Animácia v AdWords môže mať maximálne 30 sekúnd, po ktorých sa musí zastaviť. Ak animácia nie je nastavená na 30-sekundovú sekvenciu, ale je vytvorená ako nekonečná opakujúca sa slučka, tak Adwords animáciu pozastaví automaticky. Tu ale môže nastať problém, a to vtedy, ak sa v 30. sekunde nezobrazí logo alebo názov inzerenta. V opačnom prípade bude banner zamietnutý a animáciu bude potrebné upraviť.

computer monkey frustrated laptop email

V minulosti bol pre tvorbu animovaných bannerov bežne využívaný Flash, ktorý dnes už niektoré prehliadače bez dodatočnej inštalácie doplnkov nepodporujú. Preto odporúčam tvorbu animovaných bannerov vo formáte HTML5 alebo ako jednoduchší formát GIF.

Vo všeobecnosti majú animované bannery vyššiu mieru prekliku, preto je vhodné pouvažovať pri tvorbe kreatívy aj o týchto formátoch, aj keď ich produkcia je o niečo drahšia.

 

Rich media formáty

Reklamy, s ktorými môže používateľ priamo interagovať, sú práca už skúsených programátorov a grafikov. Hlavne kvôli tomuto dôvodu sa touto cestou uberajú najmä najväčšie značky či americké filmové trháky. Rich media bannery vieme ale celkom jednoducho vytvoriť aj z prostredia AdWords. Ide o Lightbox reklamy, kedy sa nám po prejdení myšou ponad banner rozbalí video, resp. viac videí a obrázkov.

lightbox

 

Textové bannery

Častokrát zabúdaná forma bannerov, no pritom, čo sa týka tvorby, tak najjednoduchšia so zaujímavým výkonom. Tieto bannery je možné publikovať jedine cez Google AdWords, keďže napr. už spomínaný DoubleClick či Adform takýto formát nepodporujú. Nevýhodou je ich nižšia viditeľnosť, nemožnosť umiestniť logo, a tým nižší vplyv na potenciálneho zákazníka. Ale aj tu sa situácia postupne mení a Google v určitých prípadoch banner automaticky doplní o logo či farebné pozadie.

text-banner

Takéto bannery odporúčam v kampaniach oddeliť do samostatných reklamných skupín a mať nad ich zobrazovaním väčšiu kontrolu. Ak to dáva zmysel, nastaviť im aj iné ceny či inú stratégiu ponúkania cien. Podiel textových bannerov v rámci obsahovej siete je až 20%, preto tento formát rozhodne ignorovať neodporúčam.

 

Kde všade sa bannery zobrazujú?

Skoro všade! Už som dokonca videl bannery aj na Wikipédii, ktorá umiestňovanie takejto reklamy odmieta. Stalo sa to po inštalácii pofidérneho rozšírenia do prehliadača, ktorý umiestňoval reklamy aj tam, kde sa normálne nezobrazujú.

To, kde sa vaše reklamy zobrazia, ovplyvňuje spôsob zacielenia. Okrem programatického nákupu je ešte stále rozšíreným spôsobom priamy nákup, keď sa s vlastníkom webovej stránky dohodnete priamo na umiestnení vlastných bannerov, no táto forma priamo v AdWords dostupná nie je.

Google AdWords bannerové reklamy sa zobrazujú v rámci GDN (Google Display Network) alebo po slovensky v obsahovej sieti Google. Tá využíva na zobrazovanie Google AdSense a DoubleClick Ad Exchange, vďaka čomu sa vaša reklama môže zobraziť kdekoľvek na svete, keďže na zobrazovanie reklám tieto služby využívajú milióny webov na internete.

Na základe potenciálne dostupných impresií v DoubleClick Ad Exchange, ktorú využíva na umiestňovanie bannerov práve Adwords, som zostavil top 10 webov na Slovensku.

graf1

 

Akú konkurenciu má AdWords obrázková reklama?

Existujú rôzne ďalšie spôsoby programatického umiestňovania bannerov na internete. V súčasnosti stále rozšírenejším spôsobom nákupu je RTB (real-time-bidding) cez rôzne DSP (demand side platforms). Príkladom takejto platformy je napr. DoubleClick by Google, Crimtan, AdForm, Etarget a mnoho iných. Vďaka týmto platformám máme možnosť nakupovať reklamné plochy aj mimo Google AdSense a DoubleClick Ad Exchange, čo nám znásobuje potenciálny zásah niekoľkonásobne. Hlavne však v zahraničí, kde je podiel iných Ad Exchange sietí omnoho vyšší ako na Slovensku.

Ak sa pozrieme na podiel jednotlivých Ad Exchange na slovenskom internete za marec 2016, tak vidíme, že práve tú väčšiu polovicu impresií nie je možné získať cez Google Adwords, ale treba využiť na ich nákup práve nejakú z adservingových služieb (DSP).

graf

Napíšte mi aj vy do komentáru pod článkom, aké bannerové rozmery využívate najčastejšie vo vašich reklamách a ktoré fungujú najlepšie.