Urobil som si malý prieskum medzi slovenskými marketérmi, aby som zistil, či dokážu svoju pracovnú pozíciu objasniť aj úplnému laikovi. Tu sú výsledky.

Určite ste sa s touto situáciou stretli aj vy. Ste na rodinnej oslave a babka/ujo/bratranec sa vás spýta, čo vlastne robíte v tej vašej práci. V hlave sa vám začínajú objavovať všetky možné definície plné slov, ktorým rozumejú maximálne ľudia z odboru. Začnete ich filtrovať, zjednodušovať a nakoniec pravdepodobne skončíte pri verzii ako „robím s počítačom” alebo „nastavujem reklamu na internete”.

Vysvetliť niekomu, že pestujete paradajky, je pomerne jednoduché. Je to fyzická aktivita, ktorú si každý dokáže predstaviť a výstup si môžete kúpiť kdekoľvek. S online marketingom je to trochu komplikovanejšie: Je to psychická aktivita, jej výstupy niekedy ani neviete nikomu ukázať a z veľkej časti to môže byť len o písaní emailov a stretnutiach.

Niekto múdry (vraj Einstein) raz povedal, že „Ak to nevieš vysvetliť jednoducho, tak tomu dostatočne nerozumieš.“. Rozhodol som sa preto urobiť si malý prieskum medzi slovenskými marketérmi, aby som zistil, či oni dokážu v skratke vysvetliť svoju pracovnú náplň aj úplnému laikovi. Ich úlohou bolo odpovedať na túto otázku: „Keby sa ťa mama opýtala, čo robíš v práci, ako by si jej to vysvetlil v jednej vete?” Dotazník vyplnilo vyše 100 ľudí. Tu sú ich odpovede, rozdelené podľa jednotlivých pracovných pozícií.

copywriteri

Začneme s tými najjednoduchšími pozíciami. Copywriteri píšu texty. Toto pochopí každý. Či sú to texty na web, do článkov, do propagačných materiálov, na billboardy – to už je len doplnenie pre tých, ktorí si trúfajú na komplexnejšiu odpoveď. Aj odpovede copywriterov sa niesli v tomto duchu.

Od všeobecných:

Píšem na počítači.

Píšem reklamné texty.

Až po konkrétne:

Píšem články, ktoré sa uverejňujú na internete, na rôznych stránkach, ktoré možno navštevuješ aj ty.

Píšem texty, ktoré ťa majú presvedčiť k nákupu na webovej stránke. Snažím sa urobiť ti príjemný zážitok na webových stránkach. Vytváram z textov príbehy, zážitky.

 

grafici

Aj s grafikmi a dizajnérmi je to pomerne jednoduché. Skrátená verzia je „Kreslím na počítači”. Táto sa môže rozvetvovať podľa toho, na čo sa zameriavate.

Objavili sa jednoduchšie odpovede:

Kreslím obrázky.

Kreslím weby a mobilné aplikácie.

Ideme viac do hĺbky 🙂

Robím na počítači grafiku a obrázky, ktoré potom uvidia ľudia na internete.

Mami, robím grafiku, teda navrhujem v PC obrázky, letáky, vizitky, plagáty, okrem toho maľujem svadobné oznámenia a potom ich v počítači upravujem.

Skúšame sa im priblížiť:

Poznáš tu stránku, kde si vyberáš wellness pobyt? Tak to, čo vidíš na obrazovke, to musel niekto nakresliť – niekto ako ja.

 

social_media

Ani social manažéri sa pri vysvetľovaní príliš nezapotia. Facebook má celá rodina a aj stará mama vie, na akom festivale si bol alebo aká bola dovolenka. To, že nepoznajú ostatné sociálne siete, je v podstate jedno. Na pochopenie to stačí.

Netreba to komplikovať:

Robím značkám fejsbuky. 🙂

Pomáham firmám zviditeľniť sa na sociálnych sieťach.

Mami, vytváram príspevky v mene našich klientov na ich stránky na Facebooku.

Opäť sa im môžeme skúsiť priblížiť:

Mami, to čo lajkuješ, je moje dielo. 🙂

 

sales

Obchodníci sa musia vedieť predať, takže ani pre nich by nemala byť táto úloha zložitá.

Odpovede boli všeobecné:

Predávam a riadim tím.

Vybavujem nových záujemcov/klientov, ktorí k nám prichádzajú.

Milá mama, stretávam sa a komunikujem s klientmi, ktorým pomáhame rozbehnúť biznis a zvýšiť ich predaje.

Ale našli sa aj odpovede na zamyslenie, aby sa rozprúdila debata:

Predávam materialisticky založeným ľuďom veci, ktoré nepotrebujú, aby mali za čo minúť svoje ľahko zarobené peniaze.

Môžete to napísať aj na rovinu:

Predávam ilúzie.

 

developeri

Developeri to majú ťažšie, jednak si ich ľudia mýlia s developermi stavieb, ktorí zase niečo škaredé postavili, alebo programátormi. Takúto zámenu tiež nemajú radi.

Odpovede sú rôzne, od klasických:

Vytváram webové stránky pre ľudí ako si ty.

– až po poetické ako:

Dávam webstránkam život.

Kŕmim internetového boha novými webmi.

 

account_manazeri

Táto skupina ľudí to má veľmi náročné. Ich práca je pre bežného človeka často neviditeľná a sesternici z druhého kolena nemôžu ukázať stránku, ktorú vytvorili, ani Facebook stránku, ktorú spravujú.

Ich odpovede sú preto trochu tajomné:

Čarujem. 🙂

Som ako chobotnica, ktorá musí robiť 8 vecí naraz (a kruto sa jej nechce).

Ale aj konkrétnejšie:

Som „mostom“ medzi agentúrou a klientom, komunikujem s klientom, starám sa o klientove požiadavky a hľadám riešenia, ako čo najefektívnejšie splniť cieľ.

Venujem sa komplexným projektom, komunikujem s klientmi a zároveň mám na starosti tím accountov, grafikov a developerov.

Táto osoba to vzdala:

Robím u súkromníka na počítači.

 

ppc

Google používa každý, veľa ľudí vie dokonca rozlíšiť platený a neplatený výsledok vo vyhľadávaní. PPCčkari sa teda majú čoho chytiť. Ale to, že majú na svedomí reklamu na YouTube, ktorá sa nedá preskočiť, si niektorí nechali pre seba.

Dá sa to aj všeobecne:

Robím reklamu na internete.

Aj konkrétnejšie:

Robím tie reklamy, čo vidíš v Googli, Facebooku alebo YouTube.

Nájdu sa aj úprimní:

Poznáš to, keď si na internete pozeráš nejaký produkt a on ťa potom stále prenasleduje aj na iných stránkach? Tak to robím ja. 🙂

A ešte úprimnejší:

Nahováram ľudí, aby si kúpili niečo, čo potrebujú, niekde, kde je to nevýhodné.

 

seo

Vysvetliť niekomu, čo robí SEO špecialista, sa na prvý pohľad môže zdať ako problém, ale účastníci môjho prieskumu s tým problém nemali. Vysvetlili to celkom jednoducho a jasne. Horšie by to bolo asi s vysvetľovaním jednotlivých techník, ktoré používajú.

Môžete to vysvetliť takto:

Snažím sa rozširovať povedomie o stránkach klientov, ako aj zlepšovať ich umiestnenie vo vyhľadávači Google.

Pomáham firmám, aby sa ich webové stránky zobrazovali čo najviac v Google, a tým pádom mali viac návštevníkov, ktorí by u nich hneď alebo aj v budúcnosti niečo nakúpili alebo využili ich služby

Radím firmám ako upraviť ich webové stránky, aby mali väčšiu návštevnosť z Googlu a aby sa dali lepšie používať. Mám na starosti celý tím, ktorý sa tým zaoberá.

Alebo ak chcete byť úprimní:

Manipulujem výsledky vyhľadávania v Google.

 

sefovia

Dá sa v skratke vysvetliť niekomu, čo robí taký šéf? Exekutívy je málo a je to skôr o stratégiách, stretnutiach a financiách. Náš CEO Juraj musel dokonca napísať článok o svojich pracovných povinnostiach, aby mu ľudia verili, že to nefláka. Ako odpovedali šéfovia a majitelia v mojej ankete?

Pracujem na internete a pomáham iným firmám predávať cez internet pomocou reklamy.

Navrhujem komplexné marketingové stratégie.

Pomáham ľuďom v podnikaní a riešim problémy.

A našiel sa aj jeden, čo už je za vodou:

Nič.

 

Čo ukázal tento prieskum?

Marketéri vedia, ako predať produkt, službu alebo napríklad aj seba. Vo všeobecnosti preto nemajú veľký problém vysvetliť svoju prácu a vo väčšine prípadov sa zhodnú aj na obsahu.

V ankete som sa pýtal aj na odpracované roky. Očakával som, že seniori budú odpovedať viac zoširoka a juniori budú písať skôr o konkrétnych úlohách. Toto sa nepotvrdilo. Rovnako sa odpovede nelíšili ani podľa toho, či odpovedal človek, ktorý je na strane klienta, zamestnanec agentúry alebo freelancer.

Nestihli ste sa zúčastniť mojej ankety? Napíšte do komentáru, ako by ste vy mame opísali svoju pracovnú pozíciu. 🙂