Definícia

Podcast je zvukový záznam zvyčajne v mp3 formáte, ktorý je uložený na internete. Podcasty môžete počúvať cez web stránky alebo aplikácie – najmä digitálne streamovacie služby. Podcasty sú zvyčajne pravidelné relácie, ktoré autor pravidelne nahráva a publikuje.

Popis

Podcast na rozdiel od videa nemá vizuálny záznam. Zvyčajne ide o hovorený obsah rôzneho žánru a formátu, často uvádzaný znelkou a sprevádzaný hudobnou vložkou.

Počúvať podcast sa dá na rôznych platformách. Buď online priamo na webovej stránke, cez aplikácie na to určené alebo si ho stiahnuť do zariadenia (počítača, smartfónu a pod.) a následne počúvať offline. Najznámejšími aplikáciami, cez ktoré možno pocasty počúvať, sú Spotify, Apple podcasty, Google podcasty, Podbean, Soundcloud či RSS.

Väčšina podcastov je dostupná bezplatne alebo za menší poplatok. Nachádza sa v nich často reklama, vďaka ktorej autori zarábajú.

Z hľadiska formy ide zvyčajne o monológ alebo rozhovor zväčša 2 či 3 osôb. Vychádzať môžu pravidelne, napr. každý deň/týždeň/mesiac, no môže ísť aj o minisérie o pár dieloch.

Podcasty sú žánrovo rôznorodé. Nájdete medzi nimi rozhovory na rôzne témy, napr. psychlogické podcasty, historické, vedecko-populárne, spravodajské, technologické, cestovateľské podcasty, o jedle, true crime a pod.

V súčasnosti už má každé väčšie médium či inštitúcia vlastný podcast, napr. Podcasty Denníka SME. Na webe tiež nájdete stránky, ktoré samotné podcasty zlučujú, napr. Zapo, skpodcasty, Podmaz a pod.

Podcasty sa nahrávajú v štúdiách, ďalej sa zostrihajú a doplnia o nahrávky/hudbu. Druhou možnosťou je využitie RSS, automatickej čítačky, ktorá text automaticky prečíta.

Podcasty sú tiež dobrým spôsobom, ako si budovať obsah. Ak je to vhodné, mali by byť súčasťou vášho obsahového marketingu.

Príklad

Aj u nás vo Visibility máme vlastné podcasty – Visitories, v ktorých sme sa venovali zaujímavým príbehom z marketingového prostredia. Napr.: