Fenomén
Definícia
Fenomén (z gréc. phainomenon) je pozorovaný jav, úkaz, ktorý je istým spôsobom výnimočný, mimoriadny alebo neobyčajný. Vyznačuje sa svojou výraznou prítomnosťou a vplyvom. Je to niečo, čo prudko vyčnieva z bežného okolia. Stáva sa predmetom diskusií nielen v bežnom živote.
Popis
Fenomény vznikajú v rôznych oblastiach života, a teda sa nevyhýbajú ani online priestoru. Či už takýto výnimočný jav vznikol spontánne alebo je výsledkom cieľavedomých marketingových stratégií, naplnil kritérium vytvorenia výnimočnej atmosféry pozornosti a angažovanosti.
Vždy zanecháva dlhotrvajúci dojem na komunitu (aj tú online) alebo publikum. Takýto jav má tendenciu šíriť sa rýchlo a spontánne cez sociálne siete a iné online platformy.
Na vytvorenie fenoménu v online priestore potrebujeme úkaz, ktorý môže nadobúdať rôznu formu v závislosti od toho, čo ho inšpirovalo, napríklad:
- Online kampaň
- Pozoruhodná, mimoriadna udalosť
- Kultúrna osobnosť alebo celebrita
- Výnimočná služba alebo produkt
- Inovatívne technológie
- Trendy v sociálnych médiách
- Spoločenské trendy a udalosti
Príklad
Jedným z príkladov fenoménu, bez ohľadu na digitálny kontext, je hra Pokémon GO. Táto mobilná hra (2016) získala obrovskú popularitu po celom svete. Milióny ľudí sa zapájali do lovu virtuálnych Pokémonov v reálnom svete, čo viedlo k vzniku rozsiahlej komunity hráčov a vyvolalo celosvetový záujem médií a verejnosti.
V digitálnom priestore stojí za zmienku napríklad virtuálna realita (VR) a umelá inteligencia (AI). Obe sú už dnes fenomény digitálneho marketingu, ktoré menia spôsob, akým značky komunikujú so svojimi zákazníkmi a ako sa prezentujú online.