Definícia

Slovo influencer pochádza z anglického slova „influence“, čo znamená vplyv. Influencer je osoba väčšinou verejne známa, ktorá má vplyv na istú skupinu ľudí – svojich priaznivcov, resp. sledovateľov. Je pre nich vzorom, pomáha im pri rozhodovaní (napr. nákupnom), ale aj v osobnom živote. Influencerom môže byť herečka, spevák, známa športovkyňa a pod.

Popis

Influenceri sú ľudia, ktorí si vybudovali reputáciu prezentovaním svojich znalostí, skúseností alebo záujmov v konkrétnej téme. Pravidelne publikujú príspevky na svojich sociálnych sieťach, a tým si získavajú veľké množstvo fanúšikov angažovaných v danej problematike, ktorí sa nechávajú ovplyvniť ich názormi. Firmy sa čoraz viac snažia nadviazať spoluprácu s týmito ľuďmi, aby im pomohli efektívnejšie osloviť potenciálnych zákazníkov či prezentovať svoju značku.

Influencer marketing sa tak stáva bežnou súčasťou marketingovej stratégie firmy, keďže influenceri dokážu vytvárať trendy a povzbudzovať svojich sledovateľov v kúpe nimi propagovaných produktov. Tým pomáhajú firmám v dosahovaní ich marketingových aj finančných cieľov.

Existuje viacero typov influencerov. Najčastejšie ich rozdeľujeme podľa počtu sledovateľov, typu obsahu a úrovne vplyvu. Influencerov je možné rozdeliť aj podľa oblasti, v ktorej pôsobia, či už ide o zdravotníctvo, vedu, módu, techniku a podobne. 

Všeobecne neznamená, že ak je influencer slabý v jednej oblasti, nemôže byť silný v inej, ak sa na neho pozrieme iným meradlom. Napríklad influencer s nižším počtom sledovateľov, ktorý sa ale úzko špecifikuje na jednu tému, môže mať veľký vplyv a zásah v skupine sledovateľov, ktorí ho followujú. A naopak, influencer s veľkým počtom sledovateľov nemusí mať taký zásah na vašu cieľovú skupinu, pretože mu chýba odborné publikum, ktoré práve vy pre propagáciu svojho produktu alebo služby potrebujete. 

 

Delenie influencerov podľa počtu sledovateľov:

  • Nanoinfluenceri (menej ako 1 000 sledovateľov)

Títo ľudia bývajú odborníkmi v nejasnej alebo vysoko špecializovanej oblasti. Nanoinfluencerov si môžete predstaviť ako povestné veľké ryby v malom jazierku. V mnohých prípadoch môžu byť mimoriadne cenní pre firmy, ktoré vyrábajú vysoko špecifické produkty.

  • Mikroinfluenceri (1 000 až 40 000 sledovateľov)

Sú obyčajní ľudia, ktorí sa stali známymi svojimi znalosťami v nejakej špecializovanej oblasti. Mikroinfluenceri si vybudovali so svojím publikom vzťah, ktorý nebudú chcieť poškodiť, ak budú vedení k propagácii niečoho, s čím nie sú stotožnení. Často si preto vyberajú, s kým budú spolupracovať.

  • Makroinfluenceri (40 000 – 1 milión sledovateľov)        

Táto skupina má tendenciu pozostávať z dvoch typov ľudí. Buď sú to béčkové celebrity, ktoré sa ešte nestali slávnymi, alebo sú to úspešní online experti, ktorí si vybudovali významnejšiu sledovanosť ako typickí mikroinfluenceri.

  • Megainfluenceri (viac ako 1 milión sledovateľov)

Mnoho megainfluencerov sú celebrity, ktoré si získali svoju slávu offline – filmové hviezdy, športovci, hudobníci a dokonca aj hviezdy televíznych reality show.

 

 Delenie influencerov podľa úrovne vplyvu:

  • Blogeri

Majú so svojimi fanúšikmi najautentickejšie a najaktívnejšie vzťahy, čo značky uznávajú a podporujú.

  • YouTuberi

Tvoria veľmi obľúbený typ obsahu – video. V tomto prípade, namiesto toho, aby mal každý tvorca videa vlastnú stránku, väčšina z nich si vytvorí kanál na YouTube. 

  • Podcasteri

Podcasting je relatívne nedávna forma online obsahu, ktorá narastá na popularite.

  • Influenceri na sociálnych sieťach

Blogeri, podcasteri a YouTuberi sa zriedka spoliehajú len na svoje existujúce komunikačné kanály, zvyčajne propagujú nové príspevky alebo videá vo veľkej miere na sociálnych sieťach.

 

 Delenie influencerov podľa typu obsahu:

  • Celebrity

Boli pôvodnými influencermi a stále majú svoju úlohu, hoci ich význam ako influencerov upadá.

  • Kľúčoví mienkotvorní lídri

Myšlienkoví lídri, novinári, akademici, odborníci z odvetvia, profesionálni poradcovia.

  • Ľudia s nadpriemerným vplyvom na svoje publikum

V mnohých ohľadoch si najlepší influenceri vybudovali svoju online povesť odborníka v určitej konkrétnej oblasti. Sú podobní kľúčovým mienkotvorným lídrom, ale zvyčajne si svoju povesť získali skôr neformálne prostredníctvom svojich online aktivít. 

 

 Pri rozhodovaní sa o tom, akého influencera oslovíte, je naozaj dôležité sledovať, čo vlastne spoluprácou s ním chcete dosiahnuť. Tiež je potrebné vedieť, akú cieľovú skupinu chcete osloviť, na akej platforme influencer pôsobí, akým tónom sa k svojmu publiku prihovára, či ladí s tým, ako vystupuje vaša firma. A v neposlednom rade treba zvážiť aj rozpočet, ktorý chcete na takúto spoluprácu vynaložiť, pretože ten sa, samozrejme, odvíja od popularity influencera, jeho vplyvu aj od jeho počtu sledovateľov.

Príklad

Príkladom influencerky je napríklad Paula Babocká @paulababocka, ktorá má svoj instagramový profil zameraný na životný štýl, krásu a bežný rodinný život. Fanúšikov si získala najmä svojimi príspevkami z oblasti módy a kozmetiky.

Kto je to influencer/influencerka