Sezóna vianočných nákupov pomaly klope na dvere. Na čo by sme sa mali pripraviť?
Obdobie medzi začiatkom školského roka a Vianocami (prípadne až novoročným výpredajom) je najsilnejším obdobím v roku z pohľadu ecommerce. Ak teda vlastníte alebo spravujete eshop, zbystrite pozornosť. V nasledujúcich riadkoch si povieme, v čom bude tento rok odlišný od tých minulých a pozrieme sa na najzaujímavejšie eventy, ktoré nás čakajú.
Prehľad eventov v 3. a 4. kvartáli
Zdroj: Google
Ak sa pozrieme na vývoj nákupov v predvianočnom období v minulom roku, tak až 54 % nákupov bolo zrealizovaných do tzv. Cyber Monday (29. november 2021), čo znamená, že ak chceme vyťažiť z predvianočného obdobia maximum, tak je potrebné pripraviť eshop a reklamné kampane v dostatočnom predstihu a zamerať sa na rôzne eventy – iba samotná vianočná kampaň nemusí byť dostačujúca.
Vývoj počtu objednávok v týždňoch pred Vianocami
Zdroj: Google
V čom bude tento rok odlišný?
Zo všetkých smerov počúvame o vysokej inflácii, recesii a ďalších negatívnych skutočnostiach, ktoré v ľuďoch spôsobujú pocit neistoty. Táto neistota so sebou prináša opatrnejší prístup spotrebiteľov k nákupom. Neistota je ale zároveň aj príležitosťou a možno práve aj pre váš eshop. Prečo? Pretože zákazníci budú ešte viac počúvať na výhodné akcie a rôzne zľavy. Tak prečo to nevyužiť? 🙂
V roku 2022 sa v Googli vyhľadáva o 58 % viac hľadaných výrazov, ktoré súvisia so zľavami – to nám hovorí, že by sme tomuto trendu mali prispôsobiť stratégiu eshopu.
V minulom roku si až 32 % zákazníkov vyberalo eshop na základe najnižšej ceny, tento rok môžeme očakávať, že aj vzhľadom na vyššie uvedené faktory bude toto percento vyššie. Pre eshop teda dáva význam komunikovať výhodný nákup alebo zľavy, a to napríklad pridaním takýchto textov do PPC reklám, ale aj v rámci komunikácie na sociálnych sieťach.
Ďalším zaujímavým trendom je, že zákazníci chcú svoje nákupy zrealizovať skôr v porovnaní s minulým rokom. Až 45 % zákazníkov plánuje začať so svojimi vianočnými nákupmi skôr ako minulý rok. To je signál pre eshopy a PPC špecialistov, aby rôzne kampane spojené s výhodným nákupom nenechávali na poslednú chvíľu, ale naopak, spustili ich dostatočne skoro, aby predbehli konkurenciu a ukrojili si väčšiu časť z koláča – platí tu „kto skôr príde, ten skôr melie“. 🙂
Na ktoré eventy by sa mal váš eshop zamerať?
V prvom rade záleží od charakteru eshopu – eventy Back to school alebo Halloween nemusia byť vhodné pre každý eshop, ak však máte produkty, ktoré môžu byť zaujímavé napríklad pre Back to school, tak neváhajte.
Back to school – Tento event je pre vás vhodný, ak váš produkt alebo produkty nejako súvisia so školou. Môže ísť o vzdelávacie pomôcky, knihy, ale aj niektoré druhy elektroniky, módu a pod. Kampane na Back to school môžu byť spustené aj celý august až do polky septembra.
Halloween – nie je v našich končinách typickou udalosťou a pre určitú časť populácie je nezaujímavý. Ak však viete vytvoriť kreatívnu originálnu kampaň spojenú s výhodným nákupom, tak aj Halloween môže eshopu priniesť pekné výsledky. Halloween bude 31. októbra, ale kampane odporúčame mať spustené už aspoň 3 dni predtým.
Black Friday – je event, ktorý sa snaží využiť takmer každý eshop, pretože prináša najvyšší objem predajov v celom predvianočnom období. Pre zákazníkov je zaujímavým najmä výraznými zľavami, a na to, samozrejme, zákazníci počúvajú najmä v dnešnej dobe. Tu však platí, že konkurencia je vysoká, preto by kampane nemali byť spustené iba na Black Friday, ale celý týždeň – teda Black Friday week. Black Friday tento rok vychádza na 25. novembra.
Cyber Monday – práve obdobie týždňov Black Friday a Cyber Monday je najsilnejším v predvianočnom období. Preto by ste mali okrem Black Friday kampaní pripraviť aj kampane na Cyber Monday. Tieto kampane môžu rovnako bežať celý týždeň od 28. novembra.
Predvianočné nákupy – typická vianočná kampaň je jednoducho must have. Z historických dát vidíme, že množstvo transakcií po Cyber Monday klesá, ale obdobie do Vianoc je stále pre eshop zaujímavé. Ideálny čas na spustenie takýchto kampaní je po skončení Cyber Monday kampaní. Ak na vašom eshope tieto kampane nebežali, tak pokojne aj skôr.
(Po)vianočný alebo novoročný výpredaj – po Vianociach zvyčajne prichádza hluché obdobie s nízkym počtom objednávok. Takýto výpredaj je poslednou zaujímavou príležitosťou, ako priniesť na eshop väčšie množstvo transakcií. Takéto kampane je ideálne spúšťať okolo 27. decembra, prípadne až v novom roku.
Udalosti ako Black Friday, Cyber Monday a Vianoce sú vrcholmi sezóny a je potrebné pre ne pripraviť eshop a kreatívu pre kampane. Aj tu však platí, že prípravy a spustenie kampaní netreba nechávať na poslednú chvíľu. Kampane by sme mali spúšťať v dostatočnom predstihu tak, aby zákazníci nakúpili u nás a nie v konkurenčnom eshope. Napríklad Black Friday kampaň môže byť spustená celý týždeň, nie iba v konkrétny piatok (25. november 2022).
Ako si naplánovať rozpočet?
Keď máme naplánované, na aké eventy sa zameriame, je potrebné naplánovať si rozpočet. Tu si môžeme pomôcť s dátami z minulých rokov (obrázok nižšie), ktoré nám ukazujú, v ktorých dňoch bolo zrealizovaných najviac transakcií. V týchto dňoch by sme do našich PPC kampaní mali mať vyčlenený najväčší rozpočet. Sú to najmä Black Friday (25. november) a Cyber Monday (28. november).
Vrcholy v predajoch
Zdroj: Google
Zhrnutie
Obdobie od konca leta až po koniec roka je najzaujímavejším v roku, kedy väčšina eshopov dosahuje najlepšie predaje. Ak chceme maximalizovať výkonnosť, musíme eshop na to náležite pripraviť: rozhodnúť sa, aké eventy sú pre nás zaujímavé, pripraviť kreatívu, nastaviť kampane a vyčleniť rozpočet. Ak tieto aktivity urobíme v dostatočnej kvalite a včas, tak máme dobrý predpoklad, že eshop dosiahne veľmi pekné výsledky.