Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO) je odveká téma (cca od prelomu tisícročí), číslo jedna pre webmasterov a online marketérov. Máme dobré SEO? Aká by mala byť hustota kľúčových slov? Som zaregistrovaný vo všetkých 10-tisíc internetových katalógoch? Keď mi vypadol webhosting, padnú mi pozície na Google?

To je len výber najčastejších otázok, ktoré sa týkajú optimalizácie pre vyhľadávače. Čo to ale znamená v súvislosti so samotným webhostingom, jeho parametrami, výpadkami či presunom? Pozrime sa na to bližšie…

Google algoritmus pozostáva z viac ako 200 rôznych položiek, ktoré do seba zapadajú ako kolieska v hodinkách. Všetko so všetkým súvisí. Hustota kľúčových slov, relevancia obsahu, interakcia ľudí s webom či vek domény a kvalita spätných odkazov. Nikto presne nevie, ako algoritmus funguje, ale vieme minimálne, ktoré faktory pozície ovplyvňujú a čo robiť, aby sme mali lepšie šance ako konkurencia. Aby však toho nebolo málo, algoritmus sa neustále aktualizuje a čo najviac sa snaží prispôsobiť správaniu ľudí, novinkám a trendom.

-> Prehľad o aktualizáciách Google algoritmu

Ak si preferujete pozrieť videoblog, túto tému sme spracovali aj v tomto formáte:

Aj webhosting môže ovplyvniť to, ako a či vôbec sa web vo výsledkoch vyhľadávania zobrazuje. Tu sú hlavné parametre, ktoré ovplyvňujú poradie výsledkov vyhľadávania na Google:

Rýchlosť hostingu

Rýchlosť načítavania stránky je jedným z dôležitých kritérií, keďže ľudia v dnešnej dobe majú stále menej času a potrebujú toho prebrowsovať omnoho viac ako pár rokov dozadu. Každá sekunda čakania navyše odrádza nemalé percento potenciálnych návštevníkov nášho webu.

V priemere až 25 % ľudí nevydrží čakať dlhšie ako 5 sekúnd, 30 – 40 % ľudí to vzdá po 10 sekundách. To sú extrémne malé hodnoty, a preto je samozrejmé optimalizovať rýchlosť načítavania webu na maximum. V zásade rýchlosť webu ovplyvňuje:

  • veľkosť webu, médií a štruktúra kódu,
  • Cache prehliadača,
  • DNS cache od ISP providerov,
  • poloha a rýchlosť servera.

Samozrejme, teraz neberieme do úvahy typ pripojenia, cez ktoré sa používateľ snaží web zobraziť. Ak však máme web hosťovaný na veľmi pomalých serveroch (z akéhokoľvek dôvodu), môže to mať vplyv (aj keď nie signifikantný) aj na naše pozície vo výsledkoch vyhľadávania. Bavíme sa však o viac konkurenčných oblastiach. Iné je, keď máte web kaderníckeho salónu a iné je predávať elektroniku ako Amazon.

Rýchlosť načítavania webu si môžete otestovať napríklad nástrojom PageSpeed od Google alebo jednoduchým nástrojom GTmetrix. V slovenských podmienkach asi netreba veľmi riešiť to, či sa náš web načítava 3 alebo 3,5 sekundy, ak však máte s hostingom problém a doba sa výrazne predlžuje (rádovo niekoľko sekúnd až desiatok sekúnd), vtedy to treba riešiť.

Poloha hostingu

Ďalší z faktorov môže byť aj poloha hostingu, ktorá, samozrejme, priamo súvisí s rýchlosťou načítavania webu. Americký či austrálsky webhosting môže byť síce lacnejší, ale tých pár tisíc kilometrov robí svoje aj v odozve.

Zároveň samotný Google ešte v roku 2009 potvrdil, že polohu hostingu berie do úvahy a môže opvlyvniť to, v ktorej krajine sa daný web zobrazí a v ktorej nie. Je preto lepšie, ak je projekt, ktorý je určený pre slovenský trh, hosťovaný na Slovensku.

Uptime/downtime

Ak vám často padá hosting, je to jeden z dôvodov, prečo sa vaši potenciálni klienti/návštevníci na web nedostanú alebo sa im zhorší zážitok z návštevy webu. Tým pádom je to jeden z dôvodov, prečo môže Google takúto stránku vo výsledkoch vyhľadávania znevýhodniť. Aj 99 % garancia uptime znamená, že web bude počas jedného mesiaca nedostupný až 7 hodín, čo nie je vôbec málo.

Na internete je k dispozícii niekoľko nástrojov na monitoring uptime stránok, asi najznámejší je Uptime Robot. Ak chcete vedieť, ako vidí vašu stránku Google robot, či nemá problém s indexovaním a prípadne, či sa nestalo, že ju nevedel zobraziť, odporúčam využívať nástroj Google Search Console.

Je treba ale povedať, že občasné výpadky webhostingu nemajú priamy vplyv na pozície stránky vo výsledkoch vyhľadávania na Google. Ak teda robíte SEO aktivity a náhodou sa stane, že máte nedostupný web na pár hodín či dní, dočasne síce pozície môžete stratiť, ale po čase by sa všetko malo vrátiť späť.

IP adresa

Celé desaťročie sa diskutovalo o tom, či dedikovaná IP adresa pomôže v SEO aktivitách. V podstate platilo, na čím viac IP adresách máte webové projekty, tým lepšie, teda aspoň podľa dohadov SEO komunity. Dnes už vieme, že IP adresy vplyv na SEO nemajú. Ich rôznorodosť alebo zmena nijako neovplyvňujú vaše pozície vo výsledkoch. To, samozrejme, neplatí pre fyzické umiestnenie hostingu, kde IP adresa rolu hraje, ako sme písali vyššie.

CMS

S hostingom často súvisí aj CMS, na ktorom vám web beží. Jednak kvôli tomu, že nie všetko viete hosťovať všade a druhá dôležitá otázka je zabezpečenie. Jediná vec, ktorá môže ovplyvniť SEO v tomto smere, je limitácia alebo zakázanie indexácie webu vyhľadávacími robotmi. Tie sa, samozrejme, dajú vždy zmeniť, len treba dať pozor, aby ste web nespustili či nepremigrovali na hosting s takýmito nastaveniami. Mohlo by prísť k dočasným výpadkom z indexu vyhľadávača.

——-

V praxi teda platí, že výber kvalitného lokálneho hostingu (nie je na žiadnom blackliste) s dobrou dostupnosťou a rýchlosťou je v podstate maximum, čo môžete pre SEO z pohľadu webhostingov urobiť. Ostatné je už na webe, jeho obsahu, kvalite, veku a online marketingových aktivitách. Ak ale pôsobíte vo veľmi konkurenčnej oblasti, každá drobnosť vie vaše pozície ovplyvniť, a preto by som z tohto pohľadu nepodceňoval ani webhosting.