Pracujete ako social media manager a riešite priveľa vecí naraz. Často vám zavolá klient s požiadavkou, ktorú musíte urgentne vyriešiť a vy nemáte po ruke grafika alebo nie ste v kancelárii. Presne s týmto sa potýka asi každý social media manager, a preto som sa rozhodla zhrnúť pomôcky, ktoré mi pri mojej práci urobili veľkú-malú službičku. 

Ako na time management

Mať time-management pri akejkoľvek práci je alfou-omegou. Ak vo vašej práci kraľuje multitasking a veľa malých jobov, ktoré sú ad-hoc, tak je dosť možné, že na niečo zabudnete alebo niečo urobíte dvakrát. Ubezpečujem vás, že ste v poriadku, len vám chýba systém. Myslím, že neexistuje univerzálny návod, ako pracovať efektívne. Skôr ide o nastavenie vlastného systému a time managementu. V tomto blogu zhrniem tooly, nástroje a pomôcky, ktoré pomohli mne. 🙂

 

Veľmi šikovnou pomôckou sú To Do Listy. Ak máte vo svojom zamestnaní interné taskovacie nástroje, je to o to jednoduchšie. Ja som v minulosti pracovala s Asanou či Active Collabom. Napriek tomu som si robila aj vlastný To Do List, kde som si zapisovala aj úplné micro joby ako „odpísať na email”. Na internete nájdete neskutočné množstvo rôznych aplikácií. Jednou z nich je To Do List, kde si v konkrétny deň zapíšete úlohy, ktoré musíte spraviť, a potom si ich len odškrtnete. Ja som v niektorých veciach stará škola a aktuálne mám pred sebou čistý papier, kde si napíšem zoznam úloh, ktoré si potom s radosťou preškrtnem. Ak si potrebujete merať čas, môžete použiť stopky alebo To Do List s trackerom času. Ja zostávam verná svojmu hárku.

V prípade, že vám chodí denne veľké množstvo emailov, tak mojou osvedčenou pomôckou sú štítky. Každý z mojich klientov má vlastný štítok a sú od seba farebne odlíšené. Navyše pre emaily používam aj hviezdičky, výkričníky, fajočky. Podľa toho, či je email informatívny, alebo veľmi dôležitý, prípadne už vyriešený.

Ako na grafiku

Grafickú prácu nechajte v prvom rade na grafikov. Ak máte tú možnosť. Keď potrebujete základné grafické úpravy a nemáte po ruke Adobe Photoshop, tak celkom šikovným nástrojom je PhotoScape X, prípadne Canva. Zvládnete v nich základné grafické úkony a v prípade, že máte grafické cítenie, viete v nich vytvoriť aj celkom slušné výstupy. Ak potrebujete riešiť grafiku mimo svojho počítača, tak vám pomôžu rôzne aplikácie. Pre úpravu fotiek odporúčam Snapseed alebo Pixlr.

Pre tvorbu koláží poslúži Photo Collage, pre tvorbu panorám PanoramaBoomerang asi nemusím nikomu predstavovať. V prípade, že chcete zabodovať 360° fotkou, viete si ju vygenerovať cez nástroj 360photoconverter.

Ak hľadáte zdroje pre vašu grafiku, môžete využiť širokú škálu fotobánk. Tie kvalitnejšie, ako Shutterstock, Adobestock, iStock, GettyImagesDreamstime, sú platené. Ak hľadáte niečo zadarmo, tak potom počítajte s nižšou kvalitou a s vysokou používanosťou. V prípade, že vám to neprekáža, tak môžete používať Pixbay, Pexels, Unsplash, Freephotos, Freeimages a i.

Ako na texty

S akýmkoľvek textom vám najlepšie poradí váš kolega copywriter. S čím sa však stretáva social media manager, je chŕlenie veľkého množstva textov k postom. Často sa môžete stretnúť s autorskou slepotou. Prečítate si po sebe celý post plán aj 3x, ale preklep tam jednoducho nevidíte. Ideálne je, ak si po vás tento post plán prečíta niekto nezainteresovaný. Ak nikoho takého v okolí nemáte, môže vám pomôcť online korektor. Počítajte však s tým, že žiadny online korektor nie je úplne spoľahlivý, preto si text naozaj prečítajte dôkladne ešte raz. V prípade, že vám vypadnú tie správne slová, nastupujú na rad staré známe synonymické slovníky. S čím ďalej často bojujeme, je obmedzený počet znakov v copy textoch či headlinoch a reklamách. Aby ste dodržali stanovený počet znakov, viete si svoj copy text skontrolovať cez nástroj Počet znaků.

V prípade, že v texte využívate linky, ktoré sú veľmi dlhé a chcete ich skrátiť, tak vám výborne poslúžia skracovače linkov ako Bitly, Lnk či Ow.ly.

Ako na preposielanie súborov

Denne si posielame veľké množstvo súborov, ktoré sa často nezmestia do prílohy emailu. Ideálne je používať online úložiská, kde si môžete zhromažďovať všetky potrebné materiály. Klasickým úložiskom je Google Drive, ktorý pozná asi každý. Ďalším známym je Dropbox alebo OneDrive. V prípade, že si platíte balíček od Adobe, viete využívať aj ich Adobe Cloud. Ak potrebujete poslať súbor, ale nechcete, aby vám zaberal miesto na vašom cloude, môžete využiť Wetransfer alebo retro verziu Úschovňa. Pre posielanie fotografií cez link ja osobne využívam LightShot. Pri týchto linkových sharovaniach netreba zabúdať, že linky sú dočasné a teda, ak dnes niekomu pošlete súbor cez link, tak o týždeň si ho možno už nestiahne.

Ako na spravovanie social

V tejto kategórii zhrniem všetky možné nástroje, ktoré ocenia len social media manageri. Myslím, že už sa takmer každý stretol so situáciou, keď potreboval upraviť príspevok, ale nebol aktuálne za počítačom. Pre správu klientských účtov tu máme Pages Manager, ktorý je síce veľkým pomocníkom, no nevynahradí nám plnohodnotnú prácu desktopového Business Managera. Pre sledovanie a úpravu vašich reklám oceníte Facebook Ad Manager, ktorý má celkom užitočnú funkciu s názvom Creative Tools. Cez túto funkciu viete jednoduchšie vytvoriť reklamné bannery aj s grafikami priamo v aplikácii. Nečakajte kvalitné výstupy, skôr to berte len ako pomocníka na cesty.

Pre plánovanie príspevkov, prehľadnosť a užitočné štatistiky určite odporúčam Zoomsphere. Ide o jednoduchý nástroj vo forme kalendára, kde vidíte všetky vaše príspevky a sociálne siete, na ktorých sa vypostujú. Viete tiež cez tento tool komunikovať s klientom a meniť statusy pre jednotlivé príspevky. Okrem toho máte k dispozícii zaujímavé štatistiky vášho účtu či toho konkurenčného. Nevýhodou pre niekoho môže byť, že Zoomsphere je spoplatnená služba. V prípade, že vám ide len o naplánovanie vašich príspevkov, tak to môžete urobiť priamo cez Facebook alebo cez novinku Creator Studio, o ktorom som viac písala v blogu o social novinkách. V prípade, že spravujete Instagram účet a potrebujete repostovať obsah z iného účtu, poslúži vám šikovná aplikácia Repost for Instagram.

Verím, že existujú aj iné zaujímavé nástroje, ktoré sa oplatí vyskúšať. Ak máte nejaký tip, tak sa oň pokojne podeľte v komentároch. Rada sa inšpirujem a dúfam, že nejaký z mojich tipov niekomu naozaj pomôže robiť si svoju prácu ešte efektívnejšie.