Priebeh písania dobrého článku môže mať podobu rýchleho a efektívneho procesu. Na druhej strane sú tu tie dni, kedy sa snažíme zo všetkých síl a na konci dňa nemáme nič okrem prázdneho papiera (alebo dokumentu). Ako efektívne prekonáme tie momenty, v ktorých si s článkom nevieme dať rady?

Nájdeme si kľúč

Pre písanie článkov musíme mať systém. Bez postupu práce alebo systému, podľa ktorého budeme pracovať, nikdy nedotiahneme článok do podoby, s ktorou budú spokojní všetci – my, klienti a čitatelia. Aby sme mohli napísať takýto článok, potrebujeme si ujasniť niekoľko vecí. Ak by sme napísali niečo za hodinu len tak z hlavy, nemusí to dávať zmysel a nikomu, kto si tento náš výplod prečíta, to nič neprinesie.

Písanie článkov neslúži len na nezmyselné zaplnenie webu nejakým obsahom. Články slúžia ako informatívny zdroj pre čitateľov, fanúšikov a obdivovateľov konkrétneho blogera. V ďalšom prípade pomáhajú vo forme rôznych návodov a tipov pri výbere, ale aj pri údržbe rôznych produktov. V neposlednom rade ich čítame vo voľnom čase a snažíme sa pomocou nich zabaviť a vyplniť čas napríklad v električke (a na záchode 🙂 ).

Písanie článkov pre konkrétnych ľudí

Podľa produktu alebo služby, o ktorej píšeme, vieme, pre koho bude článok určený. Píšeme o pneumatikách? Snažme sa písať článok, ktorý si rád prečíta každý chlap. Stručné informácie, návody, nejaké zaujímavé fakty a podpultové tajomstvá.

Píšeme o zdravej výžive? Nevynecháme žiadnu dôležitú informáciu, ktorá by mohla zaujímať potenciálneho čitateľa a zákazníka. Zameriame sa na výhody pre mužov aj pre ženy, pre deti aj pre seniorov.

Nájsť si cieľovú skupinu je jednoduché najmä vďaka persónam. Stačí si uvedomiť, kto by si náš článok mohol prečítať. Podľa toho následne prispôsobíme slovník, vyjadrovanie a štýl písania. Nebojte sa dať do článku aj kúsok zo seba, vašu identitu alebo humor vám nikto vziať nemôže.

Píšeme k veci

Nesnažíme sa umelo predlžovať článok zbytočnými prídavnými menami, nezmyselnými vetami a „vtipnými“ dodatkami po každej vete. Zbytočne dlhý perex, omáčky okolo informácií a komplikované vety odradia každého čitateľa. Snažíme sa písať vecne, rozumne a stručne.

pisanie-clankov

Samozrejme, existuje možnosť písania off topic článkov. Jednou skupinou sú tie, ktoré sa aspoň okrajovo týkajú konkrétnej témy. Ak sa venujete predaju hudobných nástrojov, pokojne do blogu zaraďte článok o piatich najlepších gitaristoch na svete. Predávate chladničky a mrazničky? Napíšte o najchladnejších miestach na našej planéte alebo opíšte teploty na planétach našej slnečnej sústavy.

Úplné off topic články v podstate ani len nezavadia o vašu tému. Môj osobný názor je, že ani takýto článok občas nezaškodí. Vlastníte čajovňu? Pokojne napíšte článok: „Otvorenie nového turistického chodníka – boli sme pri tom“. Fantázii sa medze nekladú, no odporúčam off topic články prekonzultovať s človekom, ktorý vám poradí a upraví tému tak, aby ste až príliš neprestrelili.

Čo od článku očakávate

Tu nie je veľmi o čom diskutovať. Očakávate zvýšenú návštevnosť webu? Píšte zaujímavé články. Chcete dodať klientom informácie o produktoch a službách? Alebo zvýšiť predaj? Píšte pravdivé informácie o produktoch a vytvorte tak skvelé recenzie. Ak chcete čitateľa zabaviť, vytiahnite zo seba to najlepšie a vložte to do článku. Ľudia váš obsah radi prezdieľajú a získate nových fanúšikov.

Sledujte reakcie

Najlepší feedback je od ľudí z internetu. Anonymita, ktorú internet poskytuje, zvádza mnoho ľudí k úprimnosti, ale aj k agresivite. Bezpečný úkryt domova pri počítači za nickom „nastvany1976“ alebo „zirafka2222“ núti ľudí kritizovať vašu prácu. Neberte všetko vážne a nerozčuľujte sa pri primitívnych komentároch. Pokúste sa medzi nimi nájsť konštruktívnu kritiku a využite tieto poznatky pri písaní ďalších článkov. Ľudia vám dajú najavo všetko, čo potrebujete zmeniť. Neplatí to len pri článkoch, ale aj pri videoblogoch a ďalších spôsoboch prezentácie vašej osoby/firmy.

pisanie-clankov-2

Odlíšte sa a pridajte článkom hodnotu

Konkurencia je veľká v každom odvetví. Aby ste vynikli, musíte aj v článkoch priniesť niečo, čo ešte nikto iný nepriniesol. Skúste byť originálni a kreatívni. Vytvorte fotočlánok, vložte GIFká, pridajte nejaké video… No dobre, nič z toho nie je originálne. Pre originálne prvky v článkoch sú potrebné poriadne brainstormingy.

Avšak, pridaná hodnota je v článkoch dôležitá. Dajte čitateľom niečo zadarmo, dobrú radu, návod na opravu alebo iné dôležité informácie. Klienti to ocenia a vrátia vám to v podobe ďalších návštev na vašom blogu. Buďte originálni a nebojte sa nabrať inšpiráciu od iných známych blogerov. Len nič nekopírujte, to sa nerobí a skôr či neskôr by vás niekto odhalil.

Nebojte sa byť nevšední a ukážte svetu svoje copywriterské zručnosti. Ak vás zaujíma postup, ktorý využívam pri písaní článkov ja, sledujte VISIblog aj naďalej. Celý môj systém pre copywriting opíšem v nasledujúcom článku.