Tak sme vytvorili kampane, reklamné skupiny a popridávali kľúčové slová v rôznych zhodách. Nastavili cenu za kliknutie a vytvorili naozaj „cool“ reklamy. A ono to skutočne funguje. Ľudia klikajú a niektorí aj nakupujú. A niektorí klikajú a ani nevedia poriadne načo. Čo ak hľadajú niečo iné a zobrazujú sa im naše reklamy? A pritom vaša reklama jasne hovorí, že predávate grafické karty a nie pokémon karty!

A presne tieto slová, na ktoré sa nechceme zobrazovať, musíte pridať ako negatívne kľúčové slová.

Ako na negatívne kľúčové slová?

Zistite, na aké slová sa nechcete zobrazovať.

  • Ako prvé pridajte kľúčové slová podľa svojej intuície, skúsenosti a fantázie. Urobte si v hlave malý „brainstorming“, na čo všeličo by ste sa mohli zobrazovať. Napríklad, ak predávate luxusný alkohol, môžu vás napadnúť slová ako „pančovaný“, „falošný“, „výroba“, „tester“ a podobne. Takéto slová pridajte ako negatívne. Vyradia vám hľadania ako „lacný alkohol“, „tester na alkohol“ a podobne.
  • Ďalšie nápady na negatívne slová a dokonca aj také, aké by vám nenapadli ani v tej najexotickejšej fantázii, nájdete na úrovni kľúčových slov v „Details“ a konkrétne v „Search terms“. Zobrazte si hľadané slová, na ktoré sa zobrazili vaše reklamy za nejaké časové obdobie, napríklad 30 dní, a pozrite sa, na aké šialenosti sa zobrazovali vaše reklamy a chytali ste nechcené kliknutia.
  • Využite Google vyhľadávanie. Zadajte svoje kľúčové slová a pozrite, aké spojenia vám Google našepkáva. Sú nerelevantné? Šup s nimi do negatívnych slov.

vyhľadávané-výrazy

V druhej možnosti, v detailoch vyhľadávaných výrazov, si môžete kľúčové slová, ktoré sú vám len na škodu, jednoducho označiť a pridať jedným kliknutím ako negatívne kľúčové slová.

pridavanie-negativnych-slov

Negatívne slová môžeme pridávať na úrovni kampane a na úrovni reklamnej skupiny. V čom je rozdiel? Okrem toho, čo už vyplýva z názvu, využijeme to v prípade, ak chceme kľúčové slovo vylúčiť iba na úrovni reklamnej skupiny, ale nie z celej kampane. Ak máme viacero kampaní, negatívne slová môžeme pridať aj na úrovni celého účtu, ktoré si vytvoríte v zdieľanej knižnici (shared library). Negatívne slová na úrovni kampane a reklamnej skupiny nájdete pri zobrazení kľúčových slov úplne dole v rozhraní AdWords.

negativne-slova-na-urovni-kampane

Negatívne slová pridávame na úrovni kampane alebo reklamnej skupiny.

Príklad:

Máme obchod s oblečením, kde máme reklamné skupiny „dámske tielka“ a „pánske tielka“ a pre každú skupinu máme vytvorené unikátne reklamy. V tomto prípade, samozrejme, chceme vylúčiť slovo „dámske“ zo skupiny s pánskymi tielkami a naopak. No v žiadnom prípade nechceme tieto slová vylúčiť na úrovni kampane. Blokovali by nám vyhľadávania aj v reklamnej skupine „dámske tielka“.

Ak však chceme vylúčiť slová, ktoré sú úplné úlety typu „pokémon karty“ (mimochodom, chýba mi do zbierky ešte Bulbasaur, ak by niekto mal..), tieto vylúčime na úrovni celého účtu alebo kampane.

Na úrovni kampane vylučujeme okrem produktov, ktoré máme v inej skupine či kampani, aj geografické výrazy, ak máme kampane rozdelené podľa geografických oblastí alebo ak máme „brandové“ a „nebrandové“ kampane, tak z nebrandovej vylúčime aj brand.

Aké zhody negatívnych kľúčových slov použiť?

V skratke, ak chcete vylúčiť všetky hľadania, kde sa nachádza lacný, pridajte slovo lacný vo voľnej zhode. Ak chcete vylúčiť frázu „lacný alkohol“, pridajte tento výraz vo frázovej zhode. Táto však nevylúči hľadania ako „lacný tmavý alkohol“, pretože slovo „tmavý“ nám narušilo našu frázu. Ak chceme vylúčiť presný výraz [lacný alkohol], vylúčime tým iba presne tento výraz [lacný alkohol], nemusíme tým však vylúčiť výraz „lacný alkohol bratislava“. Pozrite si príklad v tabuľke nižšie.

Zdroj obrázku: support.google.com

Zdroj obrázku: support.google.com

Správnym manažmentom kľúčových slov (dnes vznikol nový titul Keyword Manager :)) a v tomto prípade pridávaním negatívnych slov si urobíme v kampaniach väčší poriadok, naše reklamy budú relevantnejšie, ušetríme nemalé náklady, ktoré nám berú zberatelia pokémon kariet a zvýšime mieru konverzie.

Pridávate negatívne slová? S akými najväčšími šialenosťami ste sa stretli v reportoch o vyhľadávaných výrazoch? Podeľte sa s nami v komentároch.

P.S.: Príklad s Pokémonmi je založený na skutočnej udalosti. 😉