Aj takto sa interpretujú aktuálne trendy z pohľadu online marketingu a stratégií. We do not go online, we live online! Asi tak by sa dala zhrnúť konferencia Google Accelerate 2015, ktorá sa konala 13.-14.10.2015 v írskom Dubline.

Google organizuje rôzne typy podujatí pre svoje partnerské agentúry a tak sa tohtoročného Accelerate sa zúčastnilo dokopy viac ako 350 ľudí z väčšiny “Google krajín” v Európe.

Hneď na úvod ma zaujala myšlienka o tom, ako si vnútorne stanovujeme limity a pritom by sme vôbec nemuseli. Ako pekný príklad sa dá uviesť atletika a konkrétne skok o žrdi. Grécky atlét Christos Papanikolaou by si v roku 1970 ani len nepomyslel, že jeho rekord 5,49m sa dá vylepšiť nie len o pár centimetrov, ale o neuveriteľných 66 cm. Fenomenálny Sergey Bubka totiž prekonal hranicu 616cm v roku 1993. Jednoducho niekedy sa pozeráme len okolo seba, čo prirodzene vytvára bariéry a limity už na začiatku zmýšlania.

Asi najdôležitejšie pre online marketéra v roku 2015 je zmena optiky, cez ktorú sa pozerá na potenciálneho klienta na internete. Voľakedy to bolo o užívateľovi, ktorý mal nejakú konkrétnu potrebu a my sme ju vedeli splniť. Dnes ľudia žijú v mikro momentoch, čo znamená, že v každej minúte dňa majú rôzne potreby, podnety a emócie, ktoré im vyskladajú celkovú mozajku daného dňa.

Online komunikácia sa tak stáva oveľa komplexnejšou, pretože cesta užívateľa k značke má veľké množstvo prekážok a vstupov, ktoré potrebujeme pokrývať. A navyše sa mení perspektíva, ktorú potrebujeme brať do úvahy.

Už sa nám nestačí totiž pozerať len na to, aké zariadenie potenciálny klient práve využíva, kde sa nachádza alebo koľko je práve hodín. Musíme brať do úvahy aj širšie súvislosti ako napríklad rýchlosť pohybu (ide pešo alebo auto?) alebo odkiaľ práve ide (ak ide z reštaurácie, tak asi už nechce znovu obedovať).

V celodennom kolobehu bežného človeka hraje stále dôležitejšiu úlohu mobil respektíve smartfón. Znovu sú zaujímavé hlavne štatistiky, ktoré hovoria o tom, že až 94% vlastníkov smartfónov vyhľadávajú obchody vo svojom okolí, 66% z nich tieto obchody aj reálne navštívia a až 26% z nich dokonca aj nakúpia.

Dnes je bežné, že pozeráme večer doma telku, v ruke držíme mobil a v reálnom čase počas vysielania surfujeme po internete. Hľadáme, overujeme, klikáme na stránky, na ktoré sa televízia odvoláva. Samozrejme nenakúpime rovno, len si pozeráme doplnkové informácie.

A pritom je stále veľa klientov, ktorí sa na mobilné návštevy pozerajú s rovnakou “konverzou” optikou, ako pri klasických počítačoch. Človek v priemere skontroluje 10,4 zdroja cez internet pred nákupom (dvojnásobok ako rok dozadu). Čo ale znamená, že len 1 zdroj návštevy má v Google Analytics pripísanú priamu konverziu, zvyšok sa zaraďuje do asistovaných. Ak niekto niečo priamo hľadá, samozrejme konverzia je najpravdepodobnejšia, na druhú stranu si musíme uvedomiť, že až 79% času na internete trávia ľudia mimo vyhľadávanie.

-> Nákupný cyklus priemerného užívateľa internetu je jednoducho stále dlhší a my by sme mali úplne zmeniť prístup k tomu, ako online kampane plánujeme a hlavne vyhodnocujeme.

V poslednej dobe je na vzostupe práve video obsah a s tým súvisiace video reklamy. Odhaduje sa, že v roku 2017 bude až 69% internetového trafficu práve video. A čísla ohurujú ďalej. V UK si každý deň pozrie nejaký video obsah okolo 16 miliónov ľudí (z celkovej populácie 64 miliónov). V Nemecku minú firmy na online video reklamu v roku 2015 odhadom až 330 miliónov EUR.

Keď k tomu pripočítame fakt, že 50% YouTube videí sa pozrie cez mobilné telefóny, 64% ľudí využíva YouTube na vyhľadávanie produktov a takmer 42% online kupujúcich si pozrie video obsah ako súčasť prieskumu pred nákupom, dostaneme sa k celkom zaujímavej predkonverznej platforme. A tým samozrejme nehovoríme len o YouTube. Facebook, Vimeo a mnohé ďalšie služby šíria video obsah rovnako dobre.

-> Vyhľadávanie slúži na pokrytie dopytu, video je pre vytvorenie dopytu.

Ak si teda ešte raz uvedomíme, že ľudia v dnešnej dobe žijú svoj život online, mali by sme prehodnotiť aj prístup k online reklame, pretože tá nebude fungovať bez obsahu a obsah zasa nebude fungovať bez toho, aby zasahoval ľudí v ich mikro momentoch počas celého dňa. Obe veci fungujú dobre, len ak ich zosynchronizujeme a na internete vyhrajú tí, ktorí budú najlepšie poznať svojich vlastných zákazníkov.