Najčastejšie chyby v použiteľnosti e-shopov
Aké chyby najčastejšie opakujú (nielen) slovenské e-shopy a prečo má zmysel venovať čas ich odstraňovaniu?
Aj malá zmena môže mať veľký efekt
Ľudia sa pri online nakupovaní neriadia iba podľa ceny. Cena, samozrejme, zohráva v rozhodovaní zásadnú úlohu, ale nie je to jediný faktor. O tom, kde nakúpime, rozhodujú desiatky malých detailov, ktoré si ani nemusíme uvedomovať.
O tom, kde nakúpite, rozhodujú aj dobré predchádzajúce skúsenosti s nákupom. Ak ste nakúpili v e-shope a boli ste so všetkým spokojní, tak je veľký predpoklad, že v ňom nakúpite aj nabudúce. Aj v tom prípade, že konkurencia má o niečo nižšie ceny. A nie je to iba o tom, že sme leniví registrovať sa inde.
Je teda vo vašom záujme vyladiť váš e-shop tak, aby vyhovoval čo najširšiemu spektru užívateľov a aby sa vracali nakupovať práve k vám.
Najskôr mikro, potom makro
Hlavnou konverziou, ktorú chce dosiahnuť každý e-shop, je predaj. Môžeme ju nazvať makro konverzia. Okrem nej sú ale dôležité aj iné menšie konverzie. Tieto môžeme nazvať aj mikro konverzie. Aký je ich význam?
Všetky malé konverzie pomáhajú návštevníka nasmerovať k hlavnému cieľu – k makro konverzii.
Máte na produktovej stránke detailný popis produktu, veľa detailných obrázkov a výrazný call-to-action prvok? Práve tieto detaily môžu návštevníka presvedčiť k tomu, aby vložil produkt do košíka a nakúpil u vás.
Možno sa vám zdá zbytočné zameriavať sa na každý malý detail, ktorý budem popisovať v článku, a poviete si, že sa stačí zameriavať iba na pár z nich. Nikdy ale neviete, ktorý z nich rozhodne o tom, či návštevník nakúpi alebo nie.
Každý malý detail môže byť súčasťou úspešnej rovnice. Detaily rozhodujú. Hlavne, ak sú na trhu okrem vás desiatky rovnakých e-shopov s rovnakými produktmi a rovnakými cenami.
Príklady mikrokonverzií (klikni pre zväčšenie)
V tomto článku si predstavíme najčastejšie chyby, ktoré sa objavujú v slovenských e-shopoch. Uvádzam tu ako príklady konkrétne e-shopy a verím, že ak sa tu niekto nájde, tak to nebude vnímať ako útok, ale ako snahu pomôcť.
Posuvné banery, ktoré zaberajú väčšinu obrazovky
Aj napriek tomu, že sme zvyknutí na webe scrollovať, tak informácie, ktoré sa nám zobrazia hneď po načítaní, zaujmú 80 % našej pozornosti. Je to výkladná skriňa vášho obchodu a mali by ste sem umiestniť také produkty, ktoré by mali zaujať čo najviac vašich zákazníkov.
Ak sem umiestnite posuvný baner, na ktorý podľa výskumov aj tak nikto nekliká, je to to isté, ako keby ste si váš výklad prelepili obrovským plagátom, na ktorom bude niečo, čo vašich zákazníkov vôbec nezaujíma.
Nezrozumiteľné menu
Ak je úvodná stránka výklad vášho obchodu, tak menu je jeho orientačný plán. Ako sa cítite, keď prídete do obchodu, kde nie sú označené jednotlivé oddelenia a vy v ňom chaoticky blúdite, pretože neviete nájsť chlieb, po ktorý ste prišli? Menu vášho e-shopu musí obsahovať všetko dôležité – prehľadne usporiadané a logicky štruktúrované kategórie produktov, informácie o doprave a možnostiach platby, odpovede na najčastejšie otázky, kontakt, história e-shopu a podobne. Dobré je, ak využijete horizontálny a vertikálny priestor na webe a informácie rôzneho druhu od seba vizuálne oddelíte.
Vyhľadávanie nie je v hornej časti obrazovky
Toto odporúčanie súvisí s predchádzajúcim bodom. Vyhľadávanie by sa malo nachádzať v hornej časti obrazovky, ideálne vpravo hore. Je to miesto, kde ho umiestňuje väčšina e-shopov a kde ho návštevníci neprehliadnu. Tu nie je priestor na experimenty, robia to tak skoro všetci.
Chýbajúce obrázky produktov
Ak si zákazníci nemôžu produkt ohmatať, tak ho chcú aspoň vidieť na čo najviac fotkách z viacerých uhlov a v dobrom rozlíšení. Pre mňa je úplne frustrujúce, ak si chcem produkt pozrieť zblízka, kliknem na obrázok a otvorí sa mi vo veľkosti len o niečo väčšej ako jeho náhľad.
Ak nemáte prostriedky na to, aby ste nafotili každý produkt z viacerých uhlov, tak vyzvite vašich zákazníkov, aby vám poslali fotky produktov, ktoré si u vás kúpili. Motivovať ich môžete malou odmenou.
Nevýrazné call-to-action prvky
Call-to-action prvky by mali byť výrazné a zákazníkovi by malo byť okamžite jasné, kde by ich mal hľadať a aká je ich funkcia. Keď už sa rozhodol kúpiť váš produkt, tak načo mu to ešte komplikovať nevýrazným tlačidlom s nejasnou funkcionalitou?
Tlačidlo na nákup produktu by určite nemalo byť menšie ako ostatné tlačidlá.
A takisto by malo byť jasne napísané, čo sa stane, ak naň klikneme. Nestačí dať na web ikonu nákupného košíka.
Skopírovaný popis bez pridanej hodnoty
Je to to isté, ako keby ste navštívili viacero obchodov a v každom by vám predavač povedal úplne rovnaké informácie. Dajte si na popise produktu záležať. Ak je rovnaký v desiatkach e-shopov, tak je to ideálna príležitosť, ako sa od nich odlíšiť.
Nikdy neprekladajte popis z cudzieho jazyka do slovenčiny automatizovaným nástrojom, pretože to nikdy nedopadne dobre.
Samozrejme, v prípade veľkých e-shopov s tisíckami produktov je komplikované napísať originálny popis ku každému z nich. V takomto prípade to nechajte na svojich zákazníkov a dajte im priestor na to, aby mohli produkt slovne ohodnotiť. Získate unikátny obsah zadarmo.
Chýba omrvinková navigácia
Omrvinková (po anglicky breadcrumb) navigácia je užitočná hlavne vtedy, keď máte e-shop s niekoľkými úrovňami podkategórií. Vďaka nej sa vedia návštevníci efektívne pohybovať v štruktúre vášho e-shopu a ak sa stratia, tak sa jednoducho vrátia o úroveň vyššie a nie na stránku hlavnej kategórie.
Zbytočné vyskakovacie okná
Neotravujte návštevníkov vyskakovacími oknami, ktoré sa im zobrazia hneď po otvorení stránky. Na odkaz klikli preto, že sú zvedaví na váš produkt a nie na to, že ak sa zaregistrujú teraz, tak získajú zľavu. Nikto sa nebude registrovať v e-shope po niekoľkých sekundách, keď o nom nemá žiadne informácie. Ak pre nich máte nejaký bonus, tak na neho upozornite priamo v detailoch produktu.
Chýba info o dostupnosti tovaru
Možno si poviete, že toto je už štandard, ale nie je. Stále sa nájdu e-shopy, ktoré túto informáciu neuvádzajú alebo sa „vynájdu” a dajú sem nič nehovoriace číslo ako „Dodacia doba: 5 – 30 dní”. Dávajte návštevníkom jasné informácie o tom, kedy môžu očakávať tovar. Je to dôležité hlavne vtedy, ak im má tovar doručiť kuriér.
Chýba info o cene za dopravu
Ak je to možné, tak informujte návštevníkov o cene za dopravu priamo na produktovej stránke. Alebo aspoň umiestnite túto informáciu do menu, aby si ju mohli ľahko nájsť. Úplne najhoršia možnosť je, ak sa cenu poštovného dozviete až v treťom kroku v nákupnom procese po vyplnení adresy. Ak by som ja v tomto momente zistil, že poštovné je príliš vysoké, tak stránku okamžite zatváram a už sa nikdy nevrátim.
Chýbajú dôležité info o produkte
Táto rada sa týka hlavne produktov, ktoré sa predávajú vo viacerých veľkostiach. Na stránke produktu by sa mala vždy nachádzať aj tabuľka veľkostí, aby sme sa vedeli zorientovať. Ja si napríklad dokážem zapamätať číslo topánok iba v európskom formáte, čo je problém, ak je v nejakom e-shope iba v americkom formáte a ja si musím googliť tabuľku.
Filtrovanie produktov
Nekomplikujte návštevníkom život nejasným popisom. Koľkokrát sa vám stalo, že ste si v e-shope pomýlili možnosť zoradiť ceny „Zostupne” a „Vzostupne”? Nebolo by jednoduchšie pomenovať ich „Od najlacnejšieho” a „Od najdrahšieho”?
Dajte návštevníkom čo najviac možností, ako filtrovať produkty. Aby si mohli určiť rozsah cien, počet zobrazených produktov v kategórii, možnosť zobraziť len produkty, ktoré sú skladom a podobne.
Záver
Tento článok nemal ambíciu popísať všetky chyby v použiteľnosti e-shopov, ale poukázať na tie, ktoré sa tak často nespomínajú a na prvý pohľad si ich možno ani nevšimnete (na rozdiel od takých, ako je komplikovaný nákupný proces a podobne). Ako som písal v úvode článku, tak určite má zmysel zameriavať sa aj na takéto malé zmeny, ktoré môžu mať až nečakane veľký efekt.