Instagram patrí medzi top 10 sociálnych sietí na svete. Na svoju propagáciu ho používajú firmy, ale aj obyčajní smrteľníci. Mesačne tu môžete stretnúť 300 miliónov aktívnych používateľov, ktorí zdieľajú viac ako 30 miliárd fotografií.

Vypracoval sa na miesto, kde sa so správnym a atraktívnym obsahom dokážete ľahko a efektívne spojiť s potenciálnymi zákazníkmi. Najdôležitejšiu úlohu v tomto procese zohrávajú hashtagy. Ich výber a počet dokáže negatívne alebo pozitívne ovplyvniť úspešnosť príspevku. Hashtagy združujú všetky fotografie, kde sa používa konkrétny tag.

V rámci zlepšenia svojich instagramových znalostí som trochu pátrala po internete, kde som našla množstvo rád, ako zvýšiť engagement príspevkov. Vyskúšala som ich v praxi na svojom instagramovom účte, aby som zistila, čo funguje a čo nie.

Nie som fashion blogerka ani celebrita, preto nemám obrovské množstvo followerov na Instagrame. Aktuálne číslo mojich followerov sa pohybuje približne okolo stovky. Nie je to úplne ideálna vzorka, ale na tento malý experiment úplne postačujúca. 🙂

Trending Hashtags

Ako sa menia módne trendy, menia sa aj hashtagy, ktoré sú momentálne populárne. Čím populárnejší hashtag použijete, tým vyšší engagement môžete zaznamenať. Existuje množstvo zoznamov s tzv. trending hashtags. Ja som zvolila zoznam na stránke Top-Hashtags. Spolu s hashtagom je uverejnený aj počet príspevkov, ktoré sa pod ním nachádzajú.

Medzi súčasnými top 10 hashtagmi sa nachádzajú #love, #instagood, #me, #tbt, #follow, #cute, #followme, #photooftheday, #happy a #tagsforlikes. Niektoré hashtagy priamo vyzývajú na interakciu – sledujte ma, tagnite sa na fotke a dám vám like.

Moje príspevky na Instagrame dosahujú priemerne 10 lajkov. Trvá im to však vždy pár dní, niekedy aj týždeň. Rozhodla som sa použiť trending hashtags – instagood a photooftheday. Ostatné tagy mali skôr doplnkovú funkciu.

Blízko kancelárie máme, pre mňa, najlepšiu zmrzlinu na svete. Páči sa mi ich vizuálna identita a rôzne dekoračné drobnosti. Použila som toto miesto ako prvú obeť môjho experimentu. Celkovo má fotka 17 lajkov, avšak prvých 12 lajkov som zaznamenala do 1 minúty od uverejnenia príspevku.

Best #icecream #instagood #photooftheday #nofilter #bratislava

A photo posted by Monika Florekova (@monulicek) on

Menej je niekedy viac

Chalani z firmy Curalate analyzovali 36 tisíc firemných fotografií počas rokov 2013 – 2015. Vznikla z toho zaujímavá infografika, ktorá ukazuje bližší pohľad na používanie hashtagov. Zistenie, že nepoužiť hashtag je úplne najhoršie riešenie, nie je nič prekvapujúce. Avšak, z analýzy vyplynul ideálny počet tagov – dva. Príspevky s dvoma tagmi dosiahli lepší engagement.

Pridala som teda fotku len s dvomi tagmi. Vybrala som trending hashtag #cute a #instagood, ktorý som použila už v predchádzajúcej fotke. Posledným sa snažíte vyzdvihnúť fotky, na ktoré ste obzvlášť hrdí. Zamerala som sa na dve metriky, čas, za aký mi nabiehali lajky a celkový engagement príspevku.

Do 5 sekúnd od zverejnenia som mala prvý lajk. K nemu pribudol časom ešte jeden a tu sa číslo zastavilo. Technika dvoch tagov pri súkromnom profile a nízkom pošte followerov nefungovala. :/

Bojovnik Mato 🙂 #instagood #cute

A photo posted by Monika Florekova (@monulicek) on

Alebo viac je niekedy viac

Analyzovať instagramové príspevky a nájsť všeobecný vzorec na úspech sa snažili už mnohí. Podľa zistení social media nadšenca Dana Zarrella, viac hashtagov znamená aj vyšší počet lajkov a komentárov.

Instagram povoľuje pripísať k jednej fotke až 30 tagov. Fotky, ktoré majú cca 18 tagov dosahujú najvyšší počet komentárov. Najvyšší počet lajkov dosiahli fotky s približne 29 tagmi. Hashtagy sú však citlivou záležitosťou. Mnohí používatelia považujú príspevky s viac ako 5 tagmi za spam.

Riešením je napísať dva hlavné hashtagy priamo do statusu a zvyšné pridať do komentára. Môže to pôsobiť zvláštne, ale firmy vedia, prečo to robia. Využíjú všetky potrebné tagy a nepôsobia pritom spamovo.

Okrem počtu hastagov sa Dan zameral aj na celkový vzhľad fotografií. Príspevok, ktorý by mal dosiahnuť vysoký engagement, má vyzerať takto:

  • bez filtra, #nofilter je najlepší filter,
  • s desaturovanou fotkou (príspevok by nemal mať príliš žiarivé farby),
  • na fotke má byť tvár,
  • s chladnými farbami, ako modrá, zelená, fialová alebo čierna,
  • s vyšším jasom.

Podľa výsledkov poctivej analýzy som spracovala ideálnu fotku. Je svetlá, podľa možností sú na nej použité chladné farby a je bez filtra. Navyše sa na nej nachádzajú ľudia, moji kolegovia z VISIBILITY. Použila som viac hashtagov, dva hlavné #photooftheday a #beer som dala do popisu a zvyšok do komentára.

Žiaden väčší efekt som na výslednom engagemente nezaznamenala. Prvý lajk som mala do pár sekúnd, potom sa aktivita zastavila. Nakoniec príspevok získal 7 lajkov a jeden komentár, čo je veľmi málo.

https://instagram.com/p/5HuFTQBc57/?taken-by=monulicek

V minulosti sa mi osvedčilo pridávanie viacerých hashtagov, či už trending, alebo „obyčajných”, priamo do popisu príspevku. Dôležitý je aj samotný príspevok. Najviac lajkov (43) a komentárov (9) som získala pri farebnej fotografií, na ktorej bolo zobrazené tetovanie. Odporúčané tipy z infografík sa mne osobne neosvedčili. Určite však začnem častejšie používať trending hashtags.

Aké máte skúsenosti s Instagramom vy? 🙂