Čím viac prúžkov, tým viac Adidas. Čím viac hashtagov, tým viac #instafame. Doba, kedy naše sociálne siete zdobili rady mriežok s generickými slovami, ktoré sme si kopírovali ku každému postu, sú už nenávratne preč. Pominula sláva a tiež stovky lajkov od drahých neznámych, ktorí sa na naše profily zatúlali prostredníctvom hashtagov. 

Článok je republishom príspevku Moniky Florekovej z roku 2015 – teda z doby, kedy sme hastagy kombinovali s emocionálne nabitými citátmi, za ktoré sa dnes hanbíme. Kedže sa odvtedy mnoho zmenilo, aktualizovala som článok o nové poznatky.

Ako sa to celé začalo?

Písal sa rok 2007 a obsah na sociálnej sieti Twitter (dnes X) bol limitovaný dĺžkou textu 140 znakov. Americký bloger Chris Messina prvýkrát používa hashtag #barcamp, čím pokladá základy pre nový spôsob organizácie obsahu na sociálnych sieťach. Pravdupovediac, spočiatku tomuto vynálezu nikto nepriklad veľkú váhu – až rozsiahle požiare v americkom San Diegu v októbri 2007 ukázali hastagy ako efektívny nástroj na šírenie informácií. Neskôr zohrávajú dôležitú úlohu aj pri iránskych volebných protestoch.

V roku 2009 Twitter oficiálne integroval hashtagy do svojej platformy, čím umožnil ich vyhľadávanie a zviditeľnil ich význam. Odvtedy sa hashtagy rozšírili aj na ďalšie platformy ako Instagram, Facebook a YouTube.

Aké boli výhody používania hashtagu?

Keď sa hashtagy začali masívne používať, priniesli niečo, čo na sociálnych sieťach dovtedy chýbalo — poriadok a dosah. Pomohli nám nielen nájsť obsah, ktorý nás zaujímal, ale zároveň zviditeľniť ten náš.

  • Zvýšenie viditeľnosti: Hashtagy boli akýmsi „majákom“ pre algoritmy aj používateľov. Ak ste pridali správne hashtagy, váš obsah mohol skončiť vo feede ľudí, ktorí vás dovtedy vôbec nesledovali. Bola to skvelá možnosť, ako sa dostať do povedomia.
  • Budovanie komunity: Ľudia, ktorí sledovali rovnaké témy (napríklad #hiking alebo #slovakfolklore), sa cez hashtagy prirodzene prepájali. Vďaka tomu sa vytvárali komunity okolo záujmov, takže ste použitím hashtagu mohli pritiahnuť na svoj profil nových návštevníkov, získať ďalších followerov alebo sa sledovaním hashtagov inšpirovať.
  • Účasť na trendoch a výzvach: Určite si ešte pamätáte neuveriteľne virálnu kampaň Ice Bucket Challenge, ktorá sa šírila práve prostredníctvom hashtagov; ľudia na seba liali vedrá ľadovej vody s cieľom zvyšovať povedomie o amyotrofickej laterálnej skleróze (ALS). Studená voda mala pripomínať ochromenie, aké zažívajú pacienti trpiaci ALS; neskôr to však lekári označili za hoax.
  • Organizácia a kategorizácia obsahu: Pomocou hashtagov bol odrazu obsah jednoducho roztriedený a ľahko dohľadateľný. Ak ste teda chceli napríklad nájsť všetky príspevky o konkrétnom evente (#Oscars2024), stačilo kliknúť a mali ste ich na jednom mieste.
  • Podpora kampaní a brand awareness: Značky sa s používaním hashtagov stotožnili takmer okamžite. Vytvárali vlastné hashtagy (#ShareACoke, #JustDoIt), vďaka ktorým mohli sledovať používateľský obsah (tzv. user-generated content) a zároveň budovať povedomie o značke.

Hashtagy pod postom

„Nemáš muža, nemáš pravdy“ by sa pred niekoľkými rokmi dalo prepísať ako – nemáš hashtagu, nemáš lajku.
(A nie tú vesmírnu.)

Má používanie hashtagov ešte význam?

Odpoveď znie — áno, ale inak než predtým.

Hashtagy už nie sú „magickou skrinkou“, ktorá automaticky zabezpečí tisíce lajkov a nových followerov. To, čo kedysi fungovalo ako hlavný spôsob, ako sa zapáčiť algoritmom, je dnes len jednou z mnohých možností, ako si možno zvýšiť dosah.

Algoritmy sociálnych sietí sú totiž oveľa múdrejšie. Obsah už nehodnotia len podľa toho, koľko hashtagov ste napísali, ale skôr sledujú interakcie — či ľudia lajkujú, komentujú, sledujú a zdieľajú. Hashtag už nie je vstupenkou na výslnie, ale pomôckou na lepšie zacielenie.

Na niektorých sieťach, ako Facebook alebo LinkedIn, hashtagy už takmer stratili význam. Používajú sa minimálne a skôr len na jemné nasmerovanie obsahu. Naopak, na X (bývalý Twitter) sú stále dôležité, najmä na zapájanie sa do aktuálnych tém a diskusií.

Ako používať hashtagy v roku 2025?

Používanie hashtagov má zmysel aj v roku 2025, ale len za určitých podmienok:

  • Menej je viac: Doba, kedy sme pod obrázok nahodili 20 hashtagov, ktoré sme si starostlivo opatrovali v poznámkach (#truestory), je preč. Najlepšou praxou v roku 2025 je vybrať 2 – 5 relevantných hashtagov, ktoré priamo korešpondujú s vaším príspevkom a značkou.
  • Obmieňajte ich: Nespoliehajte sa na stovky hashtagov uložených v poznámkach; hashtagy pravidelne obmieňajte a vyberajte s ohľadom na tému uverejňovaného príspevku.
  • Nepoužívajte generické hashtagy: Vyhnite sa všeobecným hashtagom typu #love a #summer. Čím konkrétnejší budete, tým väčšia šanca je, že si vás nájde follower s podobným záujmom. Takže, ak predávate detské kočíky značky Cybex, nepoužijete hashtag #kid, ale #cybexpram. 
  • Sledujte trendy hashtagy, ale s mierou: Používať populárne hashtagy sa síce stále oplatí — najmä ak súvisia s vaším obsahom. Zároveň by ste však mali dávať pozor, aby ste nešli s davom len preto, že je to „in“. Ak hashtag nesúvisí s vaším príspevkom/značkou, nepoužívajte ho.

Nespoliehajte sa však na to, že vám hashtagy prinesú obrovskú návštevnosť a výrazne zamútia vody s lajkami. Hoci môžu nejakou mierou prispieť k tomu, že si vás nájde nový follower/ka, väčšiu pozornosť by ste mali venovať konzistentnej komunikácii, kvalitnému community managementu a efektívnemu boostingu — to pravdepodobne v roku 2025 zafunguje najviac. 

Ak však neviete, ako na to, pokojne nám napíšte — radi pomôžeme. 🙂