Peter Svatoň vyštudoval fakultu telesnej výchovy a športu a živí ho SEO (už nejakú tú dekádu). Ako sa k SEO dostal, prečo v tejto oblasti zotrval a ako sa v posledných rokoch SEO zmenilo? Tieto, ako aj ďalšie informácie nám prezradil priamo Peter. 

Vyštudoval si Fakultu telesnej výchovy na UK v Bratislave. Prečo si sa rozhodol pre SEO?

Počas štúdia na vysokej škole som si vymyslel online projekt a vytvoril webstránku, ktorá mi mala zabezpečiť pasívny príjem, aby som nemusel chodiť brigádovať. Keďže som v tej dobe ako študent nemal financie na zaplatenie agentúry, ktorá by mi pomohla stránku optimalizovať, pustil som sa do štúdia online marketingu a SEO. Web som si optimalizoval svojpomocne, tam to všetko začalo.

Web sa začal zobrazovať na prvých priečkach v Google. Začali chodiť prvé objednávky, projektu sa darilo. Ale zabezpečenie chodu celého e-shopu vyžadovalo viac času ako sa na prvý pohľad zdalo. Balenie a odosielanie objednávok, reklamácie, komunikácia s dodávateľmi a klientmi, zrazu toho bolo viac ako dokázal jeden človek stíhať. Celý e-shop som časom predal, ale pri SEO som zostal.

Online marketingu a SEO sa venuješ už viac ako 15 rokov. Ako si spomínaš na  profesionálne začiatky?

Ako som už pri prvej otázke načrtol, všetko to začalo počas štúdia na vysokej škole a optimalizácii vlastného projektu. Popri štúdiu SEO materiálov zo slovenských a zahraničných webov som začal navštevovať aj rôzne marketingové konferencie. Po skončení prednášok som počas networkingu spoznal veľa zaujímavých ľudí a dostal prvé ponuky na optimalizáciu ich projektov. Webom, o ktoré som sa staral, sa darilo, ale mojou ambíciou bolo pracovať na väčších projektoch. Preto moje ďalšie kroky smerovali na pohovor do agentúry Visibility.

Vo Visibility pracuješ už viac ako 8 rokov. Začínal si ako SEO projektový manažér a aktuálne si Head of SEO. Čo ťa v tejto oblasti napĺňa? 

Pozicia Head of SEO prináša každý deň nejaké prekvapenia, takže sa rozhodne nenudím. Čo sa týka náplne práce, tak je to veľmi rôznorodé. Od plánovania cez školenia a vzdelávanie až po finančné otázky v rámci SEO tímu. Práve táto rôznorodosť je to, čo ma baví a napĺňa.

Máš stanovené konkrétne pracovné ciele a vízie do budúcna? Odhadom napríklad na obdobie najbližších 5 rokov…

Nemám. Nie som zástanca takého vzdialeného plánovania. 5 rokov je pre mňa príliš vzdialená budúcnosť. Mojou ambíciou je posúvať náš tím neustále dopredu a patriť v tom, čo robíme, k najlepším. Samozrejme, máme stanovené rôzne ciele, kam sa posunúť v rámci odbornosti, alebo, aké súťaže a ceny by sme chceli v rámci marketingu vyhrať.

Spomenieš si na projekt, na ktorom si pracoval a zároveň pre teba predstavoval najväčší oriešok v celej pracovnej kariére?

Najväčšie oriešky predstavujú projekty, ktoré sú penalizované v rámci Google a je potrebné ich vrátiť späť k „životu”. V týchto prípadoch musíte mať veľký cit k identifikovaniu problému, prečo penalizácia nastala a následne návrh SEO aktivít.

Objavujú sa názory, že SEO je mŕtve. Prečo si to podľa teba ľudia myslia? Stotožňuješ sa s týmto názorom?

SEO mŕtve nie je a ani nikdy nebude. SEO sa neustále mení a vyvíja. Tak, ako každé odvetvie online marketingu. Pred rokmi by vám možno nenapadlo, že budete musieť riešiť v rámci SEO auditu aj to, či sa stránka zobrazuje správne na mobilných zariadeniach, a že bude Google používať mobil first indexáciu.

Aké sú ďalšie oblasti z online marketingu, ktorým sa venuješ? Ako si rozširuješ obzory?

Veľmi ma baví UX, takže sa snažím posúvať aj v tejto oblasti. Možno sa to nezdá, ale zo SEO oblasti je tam veľa spoločného. V rámci proklientského prístupu sa snažím našim klientom priniesť okrem SEO aj nápady na zlepšenie použiteľnosti webu.

Keby si mal začínajúcim SEO špecialistom odovzdať 3 hlavné a základné myšlienky z oblasti SEO, ktoré by to boli?

Mne ako začínajúcemu SEO špecialistovi veľmi pomohlo, že som mal v agentúre skúsenejších kolegov a vedel som sa ich spýtať, ako by riešili niektoré zložitejšie úlohy. Takže prvá myšlienka je, aby sa začínajúci SEO špecialisti nebáli pýtať – aj keď si možno na začiatku budú myslieť, že je to „blbá” otázka. Druhá myšlienka je neustále vzdelávanie. Nájdite si každé ráno pol hodinu čas a prečítajte si novinky zo SEO. A tretia myšlienka je work-life balance. Venujte sa aj iným hobby ako je práca a SEO. 🙂

Ako sa podľa teba bude táto sféra meniť v najbližších rokoch?

SEO už nie je len o kľúčových slovách, ktoré sme kedysi jednoducho pridali do stránky a web sa začal na toto slovo zobrazovať na prvých priečkach. Čoraz viac bude záležať na kvalite obsahu. Či web obsahuje presne to, čo návštevníci hľadajú, či sú tieto informácie niečím podložené a pravdivé. Zároveň sa bude čoraz viac hodnotiť aj to, aký celkový dojem stránka u návštevníkov vzbudzuje, ako rýchlo sa web načítava, koľko času som na webe strávil a či som obsah dočítal až do konca.

Stretol si sa niekedy s kritikou/zlyhaním, ktoré ťa posunulo v živote výrazne vpred?

Stretol a konštruktívnu kritiku mám rád. Je to vec, ktorá posúva ľudí, nielen v profesijnom živote dopredu.

Ktorý Google update považuješ za najhorší a prečo?

Nemôžem povedať, že by som nejaký Google update považoval za najhorší. Z môjho pohľadu dával každý Google update zmysel a robil sa za účelom skvalitnenia výsledkov vyhľadávania.

Hypotetická otázkakeby si sa nevenoval online marketingu a SEO, aké by bolo tvoje vysnívané zamestnanie? 

So súčasnou prácou som spokojný. Z toho dôvodu som nejak do hĺbky nepremýšlal, čomu by som sa venoval, ak by to nebol online marketing a SEO. Momentálne však po roku, keď prevládajú homeoffice-y, by som asi volil nejakú prácu v exteriéri. A k tomu stačí rodinný dom so záhradou :).

Si fanúšikom cestovania. Máš vysnívanú destináciu, ktorú by si rád navštívil?

Rád by som sa pozrel do Japonska. Dúfam, že sa to niekedy podarí a situácia s cestovaním sa vráti do normálu.