V USA nastáva Black Friday alebo čierny piatok po Dni vďakyvzdania (štvrtý piatok v novembri). Tento rok pripadol na piatok 27. novembra 2020. Na Slovensku je pritom zvykom uverejňovať reklamy na Black Friday pokojne aj celý mesiac (v prípade zelených príšer vedia ťahať kampaň aj celoročne). V tomto čase nakupujú ľudia výraznejšie aj pre nadchádzajúce Vianoce.

Poďme sa spoločne pozrieť na rôzne štatistiky a trendy, ktoré sprevádzajú akcie typu Black Friday na Slovensku a vo svete.

– > Článok: Nakupujte s rozumom: Všetko, čo by ste (ne)mali vedieť o Black Friday

Užitočná vec, keď sa chcete pripraviť na Black Friday v predstihu. Možno vám príde vhod tento kalendár.

——

Pojem „Black Friday“ vznikol v 60. rokoch 20. storočia pri zlej dopravnej situácii, keď sa veľké množstvo ľudí presúvalo domov. V minulosti tento deň niesol aj iné pomenovanie (kvôli lepšiemu obchodnému stimulu), konkrétne išlo o názov „Big Friday“, no pokus skončil neúspešne.

Pred Vianocami väčšina z nás rozmýšľa nad tým, čo kúpiť blízkym pod stromček, aby ich to potešilo. S darčekmi je to niekedy ťažké. Týka sa to najmä tých, ktorí si nevedia vytipovať správnosť výberu. Obchody preto využívajú rôzne marketingové nástroje a cielenie na zákazníkov, aby si kúpili práve ich výrobok alebo službu. Tu každoročne vzniká príležitosť pre celosvetový fenomén Black Friday. Zlé je, že ľudia počas neho nakupujú aj to, čo reálne nepotrebujú.

Black Friday maratón

Počas Black Friday akcií najviac ľudí nakupuje medzi siedmou až ôsmou hodinou večer. Slovák nakúpi približne 3 – 4 produkty a minie v priemere 203 EUR.

Najväčší záujem o Black Friday je v hlavnom meste Slovenska a v ďalších väčších mestách.

Tu môžete vidieť celkový nárast kupujúcich počas Black Friday z roku 2018 na Slovensku a vo svete:

Už deň pred Black Friday vidieť prudký nárast kupujúcich. Je preto vhodné nastaviť si propagáciu minimálne 2 – 3 dni pred jeho začiatkom. Nielen v tomto období je však výnosnejšie upútať pozornosť reklamou. Týka sa to aj iných sviatkov, ako Vianoce alebo Veľká Noc. Niektorí predajcovia si akciu limitujú na jeden – dva dni, ale nájdu sa aj takí, ktorí majú Black Friday nastavený na týždeň a viac. Vo výnimočných prípadoch tak urobia iba na pár hodín.

Zo zdroja Black-Friday.Global vieme, že za rok 2018 narástol predaj až o 663 % v porovnaní s klasickým dňom. Samozrejme, rok 2020 bude (a je) výnimočný nielen na Slovensku, ale aj globálne. E-commerce v tomto roku rastie raketovo vďaka pandémii Covid-19, čo nahráva najmä e-shopom. Inak to nie je ani počas Black Friday a vianočných nákupov.

Až na výnimky (parfémy, časť oblečenia, letenky, dovolenky) budú tohtoročné štatistiky výrazne mimo dlhodobých trendov a priemerov.

Tento nadštandardný trend je vidieť aj pri affiliate kampaniach. Sieť Dognet.sk zverejnila svoje novembrové výkony:

Záujem e-shopov je vidieť aj z tabuľky Dognetu pre publisherov, kde nájdete špeciálne Black Friday kampane jednotlivých inzerentov. Štatistiky zo susednej Českej republiky napríklad hovoria, že až 60 % e-shopov robí Black Friday kampaň.

Najhľadanejší brand cez „Čierny piatok“ na Slovensku je NAY, nasledujú Mall, Alza či Notino:

Predaje v štatistikách

Najpredávanejším produktom je oblečenie, na druhom obuv a na treťom elektronika. Práve v týchto segmentoch je najväčšia konkurencia. Obchody preto využívajú rôzne stratégie, ako zvýšiť svoje tržby na najvyššiu úroveň.

Ďalej je dôležité vedieť, cez čo ľudia nakupujú online. Podľa toho by ste si mali nastaviť aj web alebo e-shop, aby to bolo prehľadné počas zákazníckeho nákupu. Na obrázku môžete vidieť jednotlivé štáty a spôsob, cez aké zariadenie nakupujú (mobil, počítač).

Zdroj: https://black-friday.global/

Štatistiky z roku 2018 ukazujú najväčšiu efektivitu online kampaní cez emailing (ako zdroj) s priemernou mierou konverzie až 4,38 %.

Zdroj: https://www.shopify.co.uk/blog/black-friday-cyber-monday-2018

Obyvatelia USA a Kanady sú ochotní na Black Friday akciách minúť najviac peňazí, rádovo aj viac ako 400 eur. Na opačnom konci je Pakistan s priemerným výdavkom cez Black Friday na úrovni 31 eur. Slováci v priemere nakúpia za 216 eur.


Reálnosť zliav?

Asi nie je veľkým prekvapením, že niektorí predávajúci „fejkujú” zľavy. Podľa webu www.aktuality.sk sú reálne zľavy len 18 %. Uvádzajú príklad z roku 2018, keď jedna televízia značky Samsung počas celého roka stála cca 800 eur. Niektoré e-shopy ju predávali až za 1300 eur a na Black Friday ju zľavnili o 450 eur. Z toho vyplýva, že tak či tak bola drahšia než normálne.

Graf sledovania e-shopov (Hlídač eshopov) ukazuje priemerné zľavy uvedené na e-shopoch a následne ich reálne zľavy:

Ich analýzu cien a zliav za Black Friday 2020 v Českej republike si prečítate v blogovom príspevku. Čo je pozitívne z tohtoročného Black Friday je fakt, že e-shopy už neuvádzajú umelo vytvorené obrovské zľavy, ale dostali sme sa bližšie k realite. Priemerná zľava v Black Friday akcii sa pohybovala na úrovni 30 % a v realite boli ceny nižšie asi o 15%.

V minulosti sme boli svedkami umelo navyšovaných pôvodných cien, čo vo finále skresľovalo výšku zľavy v očiach spotrebiteľa. Tieto zavádzajúce zľavy a ich prehľad za rok 2019 nájdete na blogu Jakuba Baladu.

Black Friday vs Cyber Monday

Na zahodenie nie je ani Cyber Monday, ktorý prináša extra zľavy nasledujúci pondelok po Black Friday. Počas neho predajcovia naďalej predávajú najmä online nepredané produkty a posledné kusy v predajniach a skladoch, aby mali miesto na nové. V grafe môžete vidieť, o koľko je predaj počas zliav Cyber Monday vyšší oproti Black Friday.

Nižšie môžete vidieť, čo vyhľadávajú ľudia po Black Friday a cez Cyber Monday:

Niektoré druhy tovaru stagnujú, pri iných sú viditeľné pomerne veľké rozdiely. Ľudia v tomto období nakupujú najmä letenky, najmenej nakupujú hračky.

V prípade Cyber Monday však musíme jedným dychom dodať, že táto forma online výpredajov nie je na Slovensku, ako aj v strednej Európe natoľko populárna. Akcie typu Black Friday sa skôr preťahujú na dlhšie obdobie, ktoré prekrýva dátum Cyber Monday.

Black Friday v roku 2020 na Slovensku

Zrejme neexistuje človek, ktorého by v novembri nezasiahla žiadna z kampaní Black Friday. V podstate väčšina veľkých online hráčov a retailových predajcov pripravila nejaké zľavy – buď na pár dní, alebo takmer na celý november. Zorientovať sa v realite zliav je náročné, preto každý rok vychádzajú články a rebríčky, ktoré sa snažia pomôcť spotrebiteľom v orientácii, ako napríklad tento na Techboxe.

Príklady kampaní https://www.spotrebitelskytest.sk/magazin/black-friday-slovensko-2016

TOP 6 faktov o Black Friday

    1. V roku 1869 sa prvýkrát použilo slovné spojenie „Black Friday“ pri páde akcií na trhu. James Fisk a Jay Gould sa snažili zatlačiť na zlatý trh na NYSE. Vláda však vstúpila na trh so zlatom, čo spôsobilo pokles cien a veľa investorov stratilo svoje bohatstvo.
    2. Predchodcom „Čierneho piatku“ boli Santa Clausove sprievody. Prvý sprievod Santa Clausa sa konal 2. decembra 1905 v Kanade. Keď sa Santa objavil na konci sprievodu, znamenalo to, že sa zahájila zimná dovolenková sezóna.
    3. Ide o najrušnejší deň alebo obdobie pre inštalatérov.
    4. Sviatoční zákazníci nepriamo určili dátum Dňa vďakyvzdania. Od polovice 19. do začiatku 20. storočia vyhlásil americký prezident posledný štvrtok v novembri „Deň poďakovania“. Toto sa zmenilo v roku 1939, keď nastal posledný štvrtok ako posledný deň v mesiaci. Maloobchodníci sa obávali, že sa sviatočné obdobie skráti, a preto požiadali prezidenta, aby vyhlásil sviatok o týždeň skôr. Od roku 1941 sa Deň vďakyvzdania oslavoval vždy štvrtý štvrtok v novembri, čo dalo kupujúcim jeden týždeň navyše na nákup pred Vianocami.
    5. V Mexiku sa označuje ako „El Buen Fin“, čo znamená „dobrý víkend“. Toto je vlastne spojené s výročím mexickej revolúcie z roku 1910, ktorá sa niekedy zhoduje s americkým vďakyvzdaním. El Buen Fin v skutočnosti trvá celý víkend namiesto jedného dňa.
    6. 12 % nakupujúcich je počas Black Friday pod vplyvom alkoholu. Výsledky sú z prieskumu, ktorý urobila kupónová sieť RetailMeNot.

Viac faktov na: www.thefactsite.com/black-friday-facts

—-

Black Friday je perfektná príležitosť pre predajcov, ako zvýšiť aktivitu nakupujúcich a roztiahnuť tak výraznejšie časový slot pred Vianocami. Bohužiaľ, nájdu sa aj predajcovia, ktorí komunikujú Black Friday v podstate celoročne a degradujú tým vnímanie tohto pojmu v očiach spotrebiteľov. 

V každom prípade, Black Friday je škoda nevyužiť. Treba sa však na túto akciu dôkladne pripraviť. Platí to o komunikácii aj produktových zľavách. Ako ste mohli vidieť vyššie, konečne sme sa v roku 2020 dostali do stavu, v ktorom je zavádzanie zo strany predajcov výrazne nižšie ako v minulosti. V nemalej miere tomu pomáhajú aj nástroje na porovnávanie cien a ich vývoja. Zákazníci si zvykli nereagovať pudovo a okamžitým nákupom, čo len napomáha tomu, aby sa počas Black Friday predávali len ozajstné zľavy.