Tento článok je tretím pokračovaním minisérie článkov zameraných na Gmail. V prvej časti tejto série som sa zameral na popísanie základných funkcionalít, ako napríklad automatické odpovede alebo automatické filtre a štítky. V druhej časti som podrobnejšie písal o novom rozhraní Gmailu a funkciách, ktoré v ňom pribudli. Ukázal som vám, ako si viete odložiť email na neskôr alebo ako môžete odosielať emaily v bezpečnostnom režime, ktorý vyžaduje dvojstupňovú verifikáciu prostredníctvom sms kódu.

V treťom pokračovaní série som sa zameral na popísanie užitočných rozšírení, ktoré si viete pridať do svojho účtu. Z množstva tých, ktoré sú aktuálne dostupné som vybral 7 rozšírení – tie doplnia Gmail o funkcionality, ktoré mi v ňom najviac chýbajú. V článku sa venujem predovšetkým rozšíreniam, ktoré sú zdarma, prípadne plateným, ale v ich neplatenej verzii.

Nestrácajte čas písaním toho istého

Stáva sa vám, že pri písaní emailu píšete opakovane tie isté frázy, prípadne takmer celé emaily, len s malými obmenami, ako je oslovenie a podobne? V tomto vám vie výrazne pomôcť rozšírenie Georgias Template, ktoré pomáha šetriť čas pri písaní emailov, a to vytváraním a vkladaním vlastných úryvkov či šablón. Vďaka tomuto rozšíreniu si môžete vytvárať svoje textové šablóny a následne ich vkladať do emailu prostredníctvom klávesových skratiek, ktoré si navrhnete podľa vlastného uváženia.

Postup na využívanie:

  1. Nainštalujete si rozšírenie do Google Chrome.
  2. Vytvoríte si šablónu, ktorú chcete používať.
  3. Určite si klávesovú skratku, ktorou budete daný text vkladať do vášho emailu.

Ak si nepamätáte všetky skratky, môžete si váš zoznam predpripravených textov otvoriť počas písania emailu – po kliknutí na ikonu rozšírenia pri písaní. Novú šablónu si vytvoríte jednoducho, a to kliknutím na New Template. Toto rozšírenie vám navyše umožňuje vkladať do textov aj dynamické premenné, napríklad aktuálny dátum, prvé meno príjemcu a pod.

Odporúčam si ale všetky svoje textové šablóny zálohovať, pretože v prípade, že by ste si preinštalovali svoj prehliadač, všetky šablóny stratíte.

Sledujte, či bol váš email prečítaný

Zaujímalo vás niekedy, či email, ktorý ste niekomu poslali, bol vôbec otvorený? Vďaka rozšíreniu Email Tracker to teraz môžete sledovať. Vo verzii zdarma sa dozviete kedy, kým a koľkokrát bol váš email otvorený.

Postup na využívanie:

  1. Nainštalujte si rozšírenie do Google Chrome.
  2. Po nainštalovaní vám pribudne pri čase odoslaného emailu bodka, ktorá znamená, že email ešte nebol otvorený.

Po prečítaní sa bodka zmení na ✓ – to znamená, že email bol otvorený.

Ak by ste chceli ešte viac informácií o tom, kto, kedy a koľkokrát otvoril váš email, prejdite kurzorom na ikonu rozšírenia a po rozkliknutí získate ďalšie informácie.

Naplánujte si čas, kedy odošlete email

Ak sa vám stáva, že odpisujete na emaily v nočných hodinách a nechcete, aby na čase odoslania vášho emailu svietilo 4:20, nainštalujte si rozšírenie Schedule Email. Vďaka nemu si budete môcť naplánovať odosielanie vašich emailov.  Môže sa vám to zísť napríklad vtedy, ak je váš obchodný partner v inom časovom pásme a chcete mu odosielať emaily v jeho pracovnom čase.

Postup na používanie:

  1. Nainštalujete si rozšírenie do Google Chrome.
  2. Po dokončení inštalácie sa vám pri písaní nového emailu objaví možnosť naplánovať si odoslanie. Môžete si zvoliť vopred určené možnosti alebo si vybrať vlastný čas.

V Gmaile vám následne pribudne aj štítok Scheduled, v ktorom si viete pozrieť všetky vaše naplánované emaily.

Odosielajte emaily automaticky

Povedzme, že ste klientovi zaslali obchodnú ponuku, ubehli 3 dni a klient sa neozval. Napíšte mu ďalší email, aby ste sa mu pripomenuli, a zistite, či čítal vašu ponuku. Ubehli ďalšie 3 dni a klient ešte stále neodpovedal? Môžete mu napísať ďalší email, aby ste sa uistili, či má ešte záujem o vašu ponuku a podobne.

Vďaka rozšíreniu Gmail Auto Follow-up si takéto odosielanie emailov môžete nastaviť automaticky. Rozšírenie má viacero funkcionalít a dajú sa v ňom využívať vlastné alebo preddefinované šablóny. Tiež v ňom môžete používať dynamické premenné, ako meno klienta a pod.

Postup na používanie:

       1. Nainštalujete si rozšírenie do Google Chrome.
2. Po dokončení inštalácie sa vám zobrazí pod logom Gmailu ikona Auto Follow-Up.

       3. Kliknite na ňu a vytvorte si novú Auto Follow-up Campaign. Ak túto kampaň budete používať opakovane, odporúčam vytvoriť si ju ako šablónu.
       4. Zvoľte si názov, nastavte si všetky potrebné detaily a svoju kampaň uložte.

       5. Pri písaní nového emailu sa vám objaví možnosť použiť auto-follow up. Po kliknutí sa vám rozbalí ponuka s emailovými šablónami. Ak chcete používať vlastné, musíte si ich vytvoriť.

Menšie upozornenie – toto rozšírenie vám v neplatenej verzii umožňuje odosielať iba 100 emailov mesačne.

Nastavte si, kedy vám majú prichádzať emaily

Ak máte niekedy problém sústrediť sa a pracovať, pretože vám neustále prichádzajú ďalšie emaily, pomôže vám rozšírenie Inbox When Ready for Gmail™ – to vám umožňuje nastaviť si čas, kedy vám prídu emaily, alebo si jedným kliknutím všetky emaily skryť.

Postup na používanie:

  1. Nainštalujete si rozšírenie do Google Chrome.
  2. Po dokončení inštalácie vám v Gmaili pribudne tlačítko Show Inbox. Po kliknutí naň sa vám objavia vaše emaily. Ak ich chcete znova skryť, stačí kliknúť na Hide Inbox.

Pre ďalšie nastavenia kliknite na ikonku rozšírenia v Google Chrome a otvoria sa vám možnosti nastaviť si váš účet.

Pri používaní neplatenej verzii má toto rozšírenie nevýhodu, že vám do vašich emailov bude vkladať pod podpis informáciu, že ide o neplatenú verziu.

Premenujte si predmet emailu podľa seba

Dostali ste niekedy email, ktorého predmet je nejasný alebo zavádzajúci? Vďaka rozšíreniu Rename Email si môžete predmet premenovať podľa seba. Takto si môžete urobiť väčší poriadok vo vašej komunikácii.

Postup na používanie:

  1. Nainštalujete si rozšírenie do Google Chrome.
  2. Po nainštalovaní vám pribudne v Gmaili ikona a možnosť premenovať si predmet emailu.

Získajte zaujímavé štatistiky z vášho účtu

Zaujímalo vás niekedy, koľko emailov ste odoslali alebo dostali počas mesiaca alebo ako dlho vám v priemere trvalo, kým ste odpovedali na email? Takéto dáta vám poskytne posledné rozšírenie, ktorému sa budem venovať. Email Meter vám tieto údaje poskytne v prehľadných reportoch.

Postup na používanie:

  1. Navštívte stránku https://www.emailmeter.com.
  2. Kliknite na Get my report free.
  3. Počkajte, kým sa vám načítajú údaje a kochajte sa výsledkami.

Ďakujem, že ste sa dočítali až sem, teraz je rad na vás.

Používate nejaké z uvedených rozšírení vo svojom účte? Ktoré z rozšírení sa vám najviac páči? Využívali ste alebo poznáte nejaké ďalšie rozšírenia, ktoré vám pomáhajú efektívnejšie pracovať s Gmailom?

Budem rád, keď sa podelíte o svoje návrhy, teórie, praktické tipy a príklady prostredníctvom komentárov.

Ak sa vám článok páčil, môžete ho zdieľať so svojimi kolegami a priateľmi.