Každá nová aplikácia vstupuje do sveta s miliónmi konkurentov. Napriek tomu existujú také, ktoré daný segment buď definovali, alebo zmenili natoľko, aby sme s nimi každú novú appku porovnávali.

Aplikácie v tomto zozname nemusia byť najlepšie, dokonca ani najsťahovanejšie. Vybral som do neho kúsky, ktoré svojim vydaním alebo následným vývojom celú platformu niekam posunuli. Aplikácie hodné nasledovania.

Kreativita je aj o schopnosti využiť existujúce kúsky skladačky na vybudovanie niečoho nového, lepšieho. Aplikácie v tomto rebríčku preto nemuseli byť v segmente prvé, no ich autori boli natoľko kreatívni, aby využili vlastnosti konkurencie a okolo váľajúce sa nové možnosti.

Aj keď niektorí zdanlivo skopírovali nápad niekoho iného, práve kreativita spôsobila, že na pôvodný produkt si už spomenie len málokto.

Ale teraz už k veci.

1. Angry Birds

Android l iOS l Windows Phone

Prečo je v tomto zozname: Angry Birds je priam modelovým príkladom člena tohto zoznamu. Patrí k najobľúbenejším, k najsťahovanejším a k najoceňovanejším mobilným hrám, v žiadnom zo spomínaných parametrov ale nie je TOP1.

Ale aj napriek tomu pre mnohých ľudí platí mobilná hra = Angry Birds. Svojou jednoduchosťou v spojení s peknou grafikou a „popcornovou“ hrateľnosťou, definovali naštvané vtáky segment klasickej mobilnej kratochvíle.

V súčasnosti sa ich tvorca, fínske Rovio, nachádza vo finančných problémoch. Žiadna ďalšia hra od nich už nedosiahla Angry Birds v otázke komerčného úspechu ani na päty. Preto sa vo Fínsku snažia vyžmýkať značku do poslednej kvapky, a tak vznikajú spin-offy, ktoré ale s pôvodnou hrou majú spoločného len veľmi málo.

2. Spotify

Android l iOS l Windows Phone

Prečo je v tomto zozname: Ďalší reprezentant severnej Európy, tentokrát zo Švédska. Zďaleka nebol prvý, kto sa pustil do streamovanej hudby. Ako jednému z mála sa mu ale podarilo spojiť vlastnú ziskovosť, spokojnosť autorov a zároveň robiť radosť poslucháčom.

Na počiatku úspechu Spotify bola jediná nová funkcia – schopnosť pesničky ukladať na neskoršie offline počúvanie. To vytvorilo pre appku potrebný úvodný buzz a donútilo konkurenciu húfne túto vlastnosť kopírovať.

Poučenie? Nemusíš byť prvý ani kompletne unikátny. Stačí priniesť jednu zdanlivú drobnosť, nezaspať na vavrínoch a úspech príde.

3. WhatsApp

Android l iOS l Windows Phone

Prečo je v tomto zozname: Vyše 600 miliónov používateľov a rekordná kúpa Facebookom za celkovo viac ako 10-násobok tržnej hodnoty. To sa fakt nepodarilo žiadnej inej komunikačnej službe, napriek tomu, že takmer všetky mali oproti WhatsApp rádovo viac funkcií.

WhatsApp presadila najmä bezkonkurenčná jednoduchosť blížiaca sa milovaným SMSkám. Len text, smajlíky a obrázky + rýchla registrácia mobilným číslom. Časom funkcie pribúdali, vždy ale len v množstve, ktoré užívatelia dokázali využiť. Bez zbytočností a komplikovaných nastavení.

Napríklad webová verzia pribudla len teraz v januári a hlasové hovory sú stále iba v príprave. Konkurencia oboje menované mala už dávno, ale bolo to príliš skoro a nedokázala to predať. Hlavná sila WhatsApp je tak v správnom načasovaní a dávkovaní nových features, čím pripomína trebárs veľký Apple.

4. Instagram

Android l iOS l Windows Phone

Prečo je v tomto zozname: Ďalší úspešný (no omnoho lacnejší) nákup Facebooku. Instagram neprišiel s upravovaním fotiek, ich orezávaním do štvorca a už vôbec nie so zverejňovaním obrázkov online. Napriek tomu tieto ingrediencie dokázal namiešať do jednej z najrýchlejšie rastúcich sociálnych sietí súčasnosti.

Instagram asi najviac zo všetkých aplikácií v tomto článku využil cool-faktor. Napriek tomu, že začínal na jedinej platforme, objavoval sa vo videoklipoch a v časopisoch. Stal sa synonymom pre fotky s filtrami a rámčekmi, no nezaspal a dokázal z tohto stereotypu vyrásť.

Dnes existujú komunity, pre ktoré je Instagram jediným piesočkom. Vznikajú tam nové hashtagy, objavujú sa nové celebrity. To je pre pôvodne pomerne malý projekt neuveriteľným úspechom.

5. Foursquare/Swarm

Foursquare: Android l iOS l Windows Phone

Swarm: Android l iOS l Windows Phone

Prečo sú v tomto zozname: Príbeh tejto súrodeneckej dvojice pripomína telenovelu. Na jej začiatku stojí geolokačná hra, ktorá časom narazí na finančné problémy a neexistenciu biznis modelu. Jej konkurenti (spomenie si ešte niekto na Gowalla?) v tomto bode umierajú, Foursquare však kope múza a následne sa rozdeľuje na 2 aplikácie.

Foursquare vďaka aktivite užívateľov získal časom obrovskú databázu zaujímavých miest – od reštaurácií, cez lyžiarske strediská až po psie hotely. V pôvodnej aplikácii ponechal možnosť tieto miesta vyhľadávať, hodnotiť a komentovať, nová aplikácia Swarm potom slúži pôvodnému účelu (na checkovanie sa).

Práve rozdelenie a diferencovanie biznis modelov celý Foursquare finančne zachránilo. Množstvo pôvodných užívateľov na Swarm nadáva, mali by si však uvedomiť, že bez rozdelenia by celá služba zanikla a už by sa nebolo v čom checkovať.

6. Dropbox

Android l iOS l Windows Phone

Prečo je v tomto zozname: Priznám sa, Dropbox som prestal používať už dávnejšie. Na konkurentov sa v mojich očiach už nedoťahuje, ale aj tak práve mobilnú aplikáciu Dropboxu považujem za game-changera.

Prečo? Najmä kvôli jednoduchosti používania a kvôli tomu, že takto jednoducho funguje na všetkých platformách. Konkurenti sa z týchto vlastností pilne učili a nakoniec ich častokrát aj prekonali, avšak na začiatku bol práve Dropbox.

Dropboxu patrí v tomto rebríčku miesto aj preto, že nejde o pôvodne mobilnú službu. Otázkou zostáva, či dorovná krok s dravou a omnoho väčšou konkurenciou alebo na neho časom budeme už len spomínať.

7. Evernote

Android l iOS l Windows Phone

Prečo je v tomto zozname: Elektronické robenie si poznámok je tu s nami od počiatkov počítačov. Robenie si poznámok na mobilných zariadeniach ale úspešne „sprivatizoval“ Evernote. Konkurencia maká, ale nestačí to.

Evernote je asi jediným v tomto zozname, ktorý si miesto vyslúžil najmä množstvom a rozsahom funkcií. Poznámky je možné vytvárať snáď všetkými možnými spôsobmi a sú v okamihu zdieľané na všetky zariadenia.

Okrem množstva používateľov dokáže Evernote generovať aj zisky, čo je ďalší veľký rozdiel oproti konkurencii, ktorá zvykne byť buď stratová alebo poletovať okolo nuly. Preto často zaniká, a to nie je najlepšie, ak poznámky chcete udržiavať dlhodobo – ďalší bod pre Evernote.

Čo príde ďalej?

Sám som zvedavý ako tento zoznam bude vyzerať, keď ho budem zostavovať o rok. Zmena v ňom by znamenala jediné: V jednom z týchto segmentov sa objaví niekto, kto dokáže priniesť revolúciu. A je jedno, či to bude jedinou zdanlivo nenápadnou funkciou alebo úplne novým štýlom používania. Hranice sú veľmi tenké.

Určite ale pribudnú rovno celé segmenty. Už teraz som váhal, či do zoznamu zaradím napríklad Uber. Píšem ale slovensky a pre slovenský trh, preto zatiaľ neprišiel ten správny čas. Som si však istý, že už onedlho sa práve Uber (alebo jeho konkurent) do zoznamu zmestí.