Chceli by ste pre vašu web stránku spustiť PPC kampane? Prečítajte si 6 vecí, na ktoré by ste mali myslieť pred ich spustením. Dosiahnite lepšie zacielenie, efektívnejšie využitie vášho rozpočtu a získanie požadovaných cieľov.

1. Aký je cieľ kampaní?

Prvá najdôležitejšia vec, ktorú by ste sa mali sám seba opýtať je, čo chcete PPC kampaňou dosiahnuť? Chcete zvýšiť tržby vášho e-shopu? Máte nový produkt alebo akciu, ktorú chcete dostať do povedomia ľudí? Potrebujete zvýšiť váš brand awareness?

Toto sú otázky, ktoré by ste si mali položiť hneď na začiatku. Od toho sa budú odvíjať všetky vaše ďalšie kroky, ktoré musíte vykonať pre správne nastavenie a spustenie kampaní. Na základe odpovedí, ktoré dostanete je potrebné sa zamyslieť, či je vôbec pre váš cieľ vhodné použiť PPC kampane. Skúste sa zamyslieť nad použitím newslettra, priameho marketingu alebo úplne inou formu propagácie.

Často sa stáva, že klient nevie definovať svoj cieľ a jednoducho povie, že nech to nejako nastavíme a spustíme. Je však veľmi dôležité si na začiatku stanoviť potrebné ciele, aby bolo možné na konci kampane vyhodnotiť ako úspešné alebo neúspešné. Definovanie cieľov je tiež potrebné pre správnu optimalizáciu kampaní v čase. Ak neviete vy alebo vaša reklamná agentúra, aký je cieľ, podľa čoho má potom vaše kampane optimalizovať

2. Mám na to dostatočný rozpočet?

Online reklama nie je lacná záležitosť. Vaše náklady sa ešte navýšia tým, ak si vyberiete pre nastavenie a správu vašich kampaní reklamnú agentúru. Ak však máte dostatok znalostí a skúseností, tak je možné si reklamu vytvoriť a spravovať aj vo vlastnej réžii. Treba potom však počítať s tým, že vám to minimálne zaberie váš čas. Na druhej strane tak viete znížiť vaše náklady.

Na základe dostupných finančných prostriedkov, treba očákavať aj výsledky. Treba byť vždy realista a nedúfať, že hneď ako sa spustia kampane, tak budete mať zrazu každý deň 100 objednávok. To koľko objednávok budete mať z kampaní, prípadne počet používateľov, ktorých sa vám podarí reklamou zasiahnuť, závisí nielen od správneho cielenia, ale aj od výšky rozpočtu. Čím viac používateľov chcete zasiahnuť, tým väčší rozpočet je potrebný. Prispôsobte rozpočet preto vašim očakávaným výsledkom.

PPC rozpočet

Reklama vám doručí tých správnych zákazníkov, to, či ich aj viete spracovať a predať im váš produkt, záleží už len na vašom produkte a vašej webovej stránke (aj webovú stránku je možné pokladať za váš produkt). Prečítaje si 8 dôvodov, prečo vám PPC kampane neprinášajú konverzie.

Na základe toho sa dostávame k ďalšej otázke.

3. Mám vhodnú web stránku?

Predstavte si vašu web stránku ako vašu kamennú predajňu, prípadne kanceláriu do ktorej pozvete vášho potenciálneho zákazníka. Pokiaľ sa v nej nebude cítiť príjemne, nebude vedieť nájsť nákupný košík a bude mať problém orientovať sa vo vašom obchode, pravdepodobne si nič nekúpi a odíde sklamaný. Ak sa mu predsa len podarí niečo si vložiť do košíka a konečne príde spokojný ku pokladni, čaká ho studená sprcha, pretože pani predavačka mu povie, že platobnou kartou nákup uhradiť nemôže.

Presne toto isté platí aj pre vašu webovú stránku. PPC kampane vám vedia priviesť veľmi relevantných používateľov a vo veľkom množstve. Či však uskutočnia konverziu alebo nie, záleží tiež vo veľkej miere od vašej webovej stránky.

Dajte si preto záležať na tom, aby vaša web stránka bola prehľadná, aby sa v nej používatelia vedeli ľahko orientovať a vedeli u vás bez problémov uskutočniť nákup. Čím viac možností na výber dopravy a na zaplatenie im dáte, tým lepšie.

Veľmi dobrý článok ako by mala vyzerať ideálna produktová stránka v e-shope napísal Marek Šulik.

Nezabudnite pre vaše kampane vybrať správne landing pages. Cieľte používateľov vždy tam, kam to má najväčší zmysel. Ak niekto hľadá “lcd televízor samsung”, tak by reklama nemala smerovať na homepage, ale do kategórie LCD televízory značky Samsung. Skrátite tak používateľom čas na to, aby sa dostali ku konkrétnemu produktu alebo službe, ktorú hľadajú.

4. Aká je moja cieľová skupina?

Poznáte vašich zákazníkov? Viete na koho chcete cieliť vašu reklamu? Ak nie, tak je potrebné si tieto údaje na začiatku stanoviť a zamyslieť sa nad tým, kto sú moji zákazníci. Vyhnete sa tak zbytočnému plytvaniu vášho rozpočtu.

Ak už viete kto sú vaši zákazníci, ľahko zistíte, či sa vôbec nachádzajú na internete. Pohybujete sa v B2B segmente alebo v B2C segmente? Pre každý segment sa cieľová skupina môže nachádzať na iných platformách. Napríklad veľa manažérov a podnikateľov používa sociálne siete ako Linkedin a Twitter. Je teda väčšia pravdepodobnosť, že ich reklamou zasiahnete práve tu, ako napríklad na Facebooku alebo Google Adwords. Dostávame sa tak k ďalšiemu bodu.

5. Ktoré reklamné kanály použiť?

Keď už viete, aká je vaša cieľová skupina a čo chcete dosiahnuť vašou kampaňou, viete si ľahko vybrať reklamné kanály, ktoré využijete. Ak chcete zasiahnuť určitú cieľovú skupinu a dosiahnuť vami stanovené ciele, je potrebné si premyslieť, ktoré reklmné kanály sú pre vás vhodné.

Rôzne reklamné kanály vám ponúkajú rôzne formy reklám, ktoré môžete použiť. Na video reklamu sú vhodné kanály ako Youtube alebo Facebook. Ak chcete zaujať vizuálnou reklamou (bannermi), môžete využiť Google Adwords, Facebook, prípadne Instagram.

6. Analýza online prostredia

Dobrým pomocníkom pred každou kampaňou je analýza online prostredia. Určite odporúčam si minimálne spraviť analýzu kľúčových slov na ktoré chcem, aby sa moje reklamy zobrazovali. Zistím tak, či tieto kľúčové slová vôbec niekto vyhľadáva a v akom mesačnom objeme. Tiež viete na základe tejto analýzy zistiť sezónne výkyvy a zmeny vo vyhľadávaní. Často nájdete aj také kľúčové slová, ktoré by vám nikdy len tak nenapadli, že ľudia môžu vyhľadávať a dostať sa na vašu web stránku.

Prečítajte si 10 tipov, ako nastaviť kľúčové slová v PPC kampani.

Následne sa pozrite, či sa na tieto kľúčové slová zobrazuje vaša konkurencia a na akých pozíciách. Zistíte tak, ktoré firmy na dané kľúčové slová inzerujú a majú spustené kampane. Na základe toho viete prispôsobiť aj výšku vášho rozpočtu. Čím väčšia konkurencia = tým väčšie náklady na reklamu.

Nenechajte preto nič na náhodu a pripravte sa dôkladne na vytvorenie a spustenie vašich PPC kampaní. Prejdite si tieto body a odpovedzte si na dané otázky. Vaše kampane tak budú dávať väčší zmysel a budú tak efektívnejšie.