Vo VISIBILITY máme rozdelené kvartály podľa tém, ktoré primárne komunikujeme, a keďže téma personalizácie online marketingu a komunikácie je v plnom prúde, rád by som sa dotkol aj emailovej komunikácie.

Na úvod by bolo vhodné zadefinovať si, čo všetko spadá pod emailovú komunikáciu, nakoľko veľa ľudí vníma emaily už len ako spam či newslettre, ktoré nikto neotvára. Problematika emailovej komunikácie je však omnoho komplexnejšia a v podstate ju môžeme rozdeliť na:

  • automatizované emaily a notifikácie,
  • pravidelné a nepravidelné newslettre,
  • osobnú externú komunikáciu,
  • osobnú internú komunikáciu,
  • hromadnú osobnú komunikáciu.

Každá forma emailovej komunikácie má svoje špecifiká a netreba ich podceniť a, samozrejme, určitá miera personalizácie vie byť zachovaná pri každom type emailu. V praxi teda môžeme deliť emailovú komunikáciu na dve hlavné skupiny:

  • automatizovanú,
  • osobnú.

 

 TIP: Článok o tom, ako správne písať emaily po gramatickej stránke.

 

Automatizovaná komunikácia

Ak sa emaily odosielajú automaticky, napríklad po registrácii, určitej aktivite či na základe preferencií používateľa, tu je niekoľko tipov pre osobnejšiu formu emailu:

1. Segmentovanie emailových adries

Asi najväčšou chybou email marketingu býva to, keď sa nepracuje aktívne s databázou emailových adries. Jednoducho sa nastaví jedno cielenie na všetkých bez rozdielu záujmov, aktivít či zdroju adresy. Tým pádom dostávajú všetci všetko a to je veľmi obdobné, ako keby nedostával nikto nič. Samozrejme, existujú výnimky, kde máme newsletter pre jeden typ informácií a všetky prihlásené emailové adresy presne vedia, čo a kedy budú dostávať.

Ako príklad by sa dala uviesť služba Google Analytics tip of the day, kde po prihlásení sa k odberu dostávate do emailu pravidelne jeden tip na prácu s Google Analytics. Nič viac, nič menej. Segmentácia by teda v tomto prípade nedávala veľmi zmysel.

Ak však prevádzkujete e-shopy, zľavový portál alebo inak obsahovo rozsiahlejší web, návštevníci/zákazníci majú možnosť profilácie na základe toho:

  • čo nakúpili,
  • čo si pozreli,
  • odkiaľ prišli,
  • ako sa správali,
  • ako sa zaraďujú demograficky.

A to nám dáva obrovský priestor pre automatickú segmentáciu adries. Je naozaj škoda, ak máme zákazníka, čo si trikrát po sebe kúpil víkendový zájazd po Európe, a my mu pošleme najnovšiu súťaž o knihu z Evitapress, pretože chceme, aby sa zapojilo čo najviac ľudí. Pravdepodobne ho taký email bude otravovať a pri najhoršom sa rovno odhlási z odoberania.

 

2. Využívanie premenných

Tie lepšie emailingové systémy či CRM tooly ponúkajú možnosť pracovať s premennými v tele emailu. To znamená, že si vieme dynamicky v emaile doplniť premenné, ako:

  • meno adresáta,
  • URL či názov webu/firmy,
  • dátum.

[foogallery id=“6807″]

 

3. Prepojenie so sociálnymi sieťami a osobnými kontaktmi

Viac personalizovaný obsah emailu docielime aj tým, že ho prepojíme so sociálnymi sieťami a aktivitami ľudí, ktorí sú podobní danému používateľovi, prípadne sú to priamo jeho priatelia.

wayn

 

4. Vyhýbajte sa NOREPLY a anonymným emailom

Ak chcete dosiahnuť čo najosobnejšiu formu automatizovanej emailovej komunikácie (nebavíme sa, samozrejme, o servisných emailoch typu „zabudnuté heslo a pod.“), tak sa snažte posielať emaily ako konkrétna osoba. Z emailu môže byť jasné, že bol zaslaný masovo, ale reálne meno odosielateľa môže prijímateľa presvedčiť o tom, či taký email otvoriť alebo nie.

[foogallery id=“6799″]

 

Osobná komunikácia

Samozrejme, niektoré tipy sa hodia tak pre automatizovanú, ako aj osobnú komunikáciu, napriek tomu náš zoznam pokračuje nasledovne pre ručne písané emaily:

 

5. Oslovenie

Automatizovaný či osobný email by mali mať priame oslovenie menom. Oslovenia typu „Dobrý deň“ alebo emaily bez akéhokoľvek oslovenia evokujú masovosť a SPAM. Aj z toho dôvodu odporúčam v každom emaile využiť možnosť osloviť adresáta menom, hneď na úvod dáte najavo adresnosť a osobnosť emailu.

Pozdravujem, pán Novák“ alebo „Ahoj, Marek“

 

6. Adresnosť v tele emailu

Nič nemôžete pokaziť, ak adresáta emailu oslovíte menom aj v tele emailu. Je ale potrebné dať pozor, aby ste nezačínali každú druhú vetu oslovením menom, to už vyznie ako vtieranie sa a umelá, respektíve naučená obchodnícka technika. Určite každý z vás pozná tie telefonáty typu:

Vážený pán Sasko,

máme pre vás perfektnú akciu na bambusové ponožky. Pán Sasko, len dnes ich získate so zľavou 50 %, stačí si len objednať, pán Sasko.

 

7. Spomenutie firmy, URL či iných súvislostí

Aj napriek tomu, že môžete mať pripravené emailové šablóny na rôzne typy odpovedí či emailových situácií, adresnosť a personalizáciu docielite aj vhodným začlenením referencie na web adresáta, jeho firmu či inú súvislosť z minulosti. Vložíte tak element personalizácie a pocit jedinečnosti danej správy.

Pozdravujem, pán Mikloš,

včera som si pozrel váš web EXAMPLE.sk a vidím veľký potenciál v zlepšení jeho výkonnosti.

 

8. Podpis a fotka

Anonymitu odoslaných emailov sme už spomenuli. Častokrát sa však zabúda na podpisy v emailoch, ktoré dokážu vytvoriť potrebnú dávku dôveryhodnosti. A túto chybu robia, bohužiaľ, aj veľké a renomované firmy. Emailový podpis sa buď nepripája vôbec, alebo sa pripája, len ak odosielateľ posiela správu z počítača (z mobilu už nie) a reálne prijímateľ nevidí, kto mu píše alebo sa s ním nevie inak skontaktovať ako spätnou odpoveďou na daný email.

Nie je zlé dávať do podpisu v emaile aj fotku či link na konkrétne sociálne profily.

podpis

 

 

9. Dosledovanie komunikácie/catchup email

Ak denne odošlete 100+ emailov, je veľmi ťažké zachovať si prehľad o tom, čo kto a kedy odpísal. Aj preto sa o to viac cení, ak píšete email a v prípade neobdržania odpovede sa sami pripomeniete za pár dní. Prijímateľ tak uvidí, že predchádzajúci email nebol masovka a že máte reálny záujem o priamu emailovú komunikáciu.

 

10. Predmet emailu

Predmet emailu je jedna z najdôležitejších vecí, ktorá rozhoduje o tom, či je email vôbec otvorený. Vieme tam zahrnúť meno, názov firmy či konkrétnu vec, s ktorou sa na danú osobu obraciame.

bk2

 

Efektivita emailovej komunikácie sa dá vždy vylepšiť a v čase, keď sme všetci bombardovaní zo všetkých strán tonami emailov, správ a reklamných zdelení, je maximálna adresnosť a personalizácia emailov nevyhnutnosťou.