„Všetci u vás sú takí mladí ako vy?“ Túto otázku už dostal nejeden zamestnanec reklamnej agentúry. Naviac, často s ňou prichádza aj jemne pohŕdavý tón. Je mladosť v agentúre pochabosť alebo sa za na oko mladými ľuďmi skrýva mnoho skúseností? To som chcela zistiť v tomto článku.

Svoje „uchá“ má nepochybne každý odbor a každý z nás takým uchom bol. Mladý človek na štarte kariéry, ktorý je síce plný nadšenia, no na starších kolegov v kľúčových profesných momentoch nemá.

Problém je, že definícia „ucha“ nie je obecne platná pre všetky odbory. V niektorých je napríklad potrebné prejsť si akademickým procesom končiacim až získaním titulu PhD. Ľuďom v týchto odboroch už pomaly ťahá na 30, ale stále sa do reálnej praxe (mimo tej akademickej) nedostali. Uchom tak môžu byť ešte v 35-ke.

V žiadnom prípade nechcem podobné profesie dehonestovať. Uznávam dôležitosť prípravného procesu v týchto povolaniach a týmto upozornením na rozdiely chcem len zvýrazniť to, ako to funguje v reklame.

Pred článkom som si spravila krátky online prieskum, ktorého cieľom bolo zistiť, kedy ľudia v reklame začínali a koľko majú rokov teraz. Výsledky ma v niektorých prípadoch samú prekvapili.

25-roční s 10-ročnou praxou

Reklama je veľmi liberálny odbor. Ak vám to napríklad kreslí v Illustratore či ste majstrom programovania odmalička, môžete svoje prvé zákazky dostať pokojne v 15-tich. Nikomu v tom prípade nebude chýbať titul či certifikát. Takto začínala Daniela, ktorá má v 19-tich už 4-ročnú prax.

Začalo to malým kreovaním vo Photoshope a skicovaním v Illustratore, až som neskôr od okolia počúvala, že to nie je vôbec zlé,píše. Komerčný úspech na seba nenechal dlho čakať: „O moju tvorbu prejavili záujem rôzne spoločnosti a mne došlo, že je to niečo, čo ma baví a v podstate som schopná sa tým aj uživiť.

V poriadku, uznávam. Nie každý sa narodí s talentom na počítačové kreslenie či programovanie. Radoslav, ktorý má 19 a tiež začínal v 15, zastupuje celkom inú skupinu – mladých ľudí s nápadmi, ktorí ich majú chuť realizovať na vlastnú päsť a časom si ich jednoducho niekto všimne. A to aj keď si spomína na niekoľko biznis stretnutí pre svoje projekty, kde si ľudia mysleli, že mám 25 – 27 rokov a potom, keď sa dozvedeli, koľko mám v skutočnosti, prišlo kopec smiechu.“ Radoslav dnes pracuje v reklamnej agentúre.

A ak vašou šálkou kávy nie je kreatíva ani biznis, môžete sa v mladom veku nájsť aj v číslach. Ako napríklad 18-ročný Filip, ktorý začínal v 13-tich. Začínal som ako copywriter, ľudia sa pýtali, či sú moje texty SEO optimalizované, tak som začal študovať SEO. Neskôr sa k tomu pridal AdWords a Facebook ads a v poslednom roku sa dosť zaujímam o UX a webovú analytiku.

Keď si to preložíme, keď bude mať Filip stále mladých 33 a vydrží v odbore, bude sa môcť v tomto veku pochváliť 20-ročnými skúsenosťami.

kid

Tí, ktorým škola nestačila

Tento článok doteraz možno vyzeral tak, že v reklame sa človek zaobíde bez školy. Áno, niektorí majú tento dar, ale marketing je predsa len zaujímavým a pomerne komplexným odborom, ktorý sa dá študovať.

Článok ale hovorí o ľuďoch s praxou, prečo sem teda miešam školu? Zo skúseností aj výsledkov môjho miniprieskumu vyplýva, že najpočetnejšou je skupina ľudí, ktorí marketing študovali, ale už počas školy sa zamestnali v odbore a zbierali cenné skúsenosti.

Tí, ktorí sa poponáhľali, sa tak rovno po nadobudnutí titulu môžu pochváliť 4- až 5-ročnými skúsenosťami. Ako napríklad Tomáš, ktorý má v 22 už 3 roky skúseností: Začal som ako študent vysokej školy. Začínal som s kampaňami pre mojich známych. Neskôr som absolvoval stáže v rôznych agentúrach. Nikdy predtým som si nemyslel, že budem robiť niečo podobné. No teraz viem, že to je ten správny smer.“

Úplne úžasné na tom celom je, že v našom segmente už školy aj agentúry pochopili dôležitosť praxe, a tak často pracujú spolu. Školy dávajú študentom priestor na prácu v agentúrach, agentúry študentom know-how zo skutočného sveta a školám uplatnenie absolventov. Skvelým príkladom je 24-ročný Michal s takmer 2 rokmi praxe: Začal som po 4. ročníku VŠ ako stážista a nič lepšie som urobiť nemohol. Po 5. ročníku som rovno prešiel na plný úväzok.

Do reklamy sa dá dostať aj úspechmi v rôznych študentských súťažiach. Ako dnes 26-ročný Roman, ktorý má 4 roky praxe: Vďaka študentskej súťaži som sa dostal k platenému social media jobu pre jeden z najväčších slovenských portálov.

Keď teda budú mať „školáci“ z tohto článku 30, budú sa pomaly blížiť k okrúhlym 10 rokom praxe. A to len preto, že vymenili časť sladkého študentského života za zbieranie pracovných skúseností.

Čo si neodmakáš, nemáš

Ako poslednej skupine sa v tomto článku budem venovať mladým ľuďom so širokými lakťami. Do reklamy sa rozhodli dostať napriek mladému veku, nech to stojí, čo to stojí. Plody ich úsilia neprišli hneď, ale vďaka svojej snahe sa už v mladom veku môžu pochváliť bohatými skúsenosťami.

Za ich zbieraním často na začiatku stojí niečo, čo si veľa ľudí nevie ani predstaviť – práca zadarmo. To je prípad Olivera, ktorý má v 26-tich 6 rokov praxe. Byť schopným copywriterom v angličtine chce niekoľko rokov tvrdého tréningu, práce zadarmo a feedbacku, ktorý sa zháňa ťažko. Ak to dobre vypáli a človek vie schopne písať anglické texty rôznych žánrov už keď má cca 20 rokov, mnohí sa naňho budú pozerať zhora. Väčšinou im ale stačí prvý text a názor zmenia.

Keď sme pri tej angličtine, sú aj takí, ktorí sa vo veľmi skorom veku dostanú do medzinárodných vôd. Dnes 34-ročná Maťa s 13 rokmi praxe sa v dobe, keď za sebou mala už 5 rokov v odbore, dostala práve do medzinárodného kolektívu, ktorý ju neprivítal najlepšie: Keď som prišla do zasadacej miestnosti aj s „invitation letter“, tak dvaja účastníci zasadnutia si odo mňa pýtali kávu, chvíľu trvalo, kým pochopili, že na zasadnutie patrím tiež rovnako ako oni.“

Opäť sa však ukázalo, že všetko záleží len na schopnostiach: Prvú hodinu bolo dosť ťažké presadiť sa v diskusii, bola som najmladšia a boli sme tam len tri ženy. Na konci zasadnutia to bolo iné, za prezentáciu a komentáre ma pochválil kolega z Londýna, povedal, že sa od dnes nebojí odísť do dôchodku, lebo niekto vo veku jeho vnučky má tak výborné nápady a koncepčné riešenia.

Podobne svetovým príbehom s pestrými zážitkami si prešla Anna, ktorá má 26 a 8 rokov praxe. Tá začínala v slovenskej reklamke ako „dievča pre všetko“, pomáhala na rôznych oddeleniach. Postupne sa dostala na miesto accounta a keď mala pocit, že to má v malíčku, skúsila odísť do USA.

Začiatok amerického sna ale nebol taký ružový. Mala som pocit, že len na mňa tam čakajú a že dôjdem JA a spadne to tam popolom. Nespadlo. Je to tam boj. Nielen preto som začínala na recepcii v jednej reklamke, kde som si dosť zlepšila svoj jazykový skill.“

Ale čo by to bolo za príbeh bez šťastného konca: Potom sa nám tam uvoľnilo miesto accounta a ja som po ňom skočila. Presvedčila som šéfa, že si zaslúžim šancu (bľabotala som dve na tri až bol zo mňa asi unavený, a tak prikývol). A tamtadada, som tu stále. Už asi tri roky, ak dobre počítam.

Zhrnuté a podčiarknuté

Príbehy ľudí z tohto článku sú z kapacitných dôvodov len veľmi povrchným výberom toho, čo sa objavilo medzi odpoveďami v dotazníku. Mimochodom, všetkým respondentom ďakujem za čas a odpovede a aj keď sa tu možno tá vaša neobjavila, ja som si ju prečítala a obohatila ma.

Keď výsledky prieskumu spojím s príbehmi z môjho okolia, mám pre všetkých klientov agentúr jediný odkaz: Nebojte sa mladých ľudí v agentúrach, mnoho z nich sa aj napriek nízkemu veku môže pochváliť bohatými skúsenosťami. A neboja sa ich využiť vo váš prospech. 🙂