Ostatný pandemický rok a pol priniesol množstvo zmien, ktoré asi navždy ovplyvnili fungovanie firiem. Masívny presun dovtedy osobných stretnutí do online priestoru je jedným z najčastejšie spomínaných fenoménov. Bežne sa tak stretávame nielen interne s kolegami, ale aj s klientmi či dodávateľmi.

To prináša množstvo výhod – od bezpečnosti samotného stretnutia bez strachu z nákazy až po možnosť všetko organizovať rýchlejšie a spojiť sa kedykoľvek. No je tu jedna výzva, ktorá komunikáciu môže komplikovať. Ide o schopnosť odčítať emócie.

V minulosti by všetko prezradil krátky pohľad na účastníka stretnutia. Mimika, gestá, reč tela – to všetko by ho „prezradilo“, respektíve dopĺňalo jeho slovný prejav. V obmedzenej miere sa dá niečo z toho odčítať aj pri videohovore, ale taký chat… Tam sme odkázaní na emotikony a kontext komunikácie.

Niekedy tak môže pri online rozhovoroch dochádzať k nedorozumeniam, ktoré by v osobnom kontakte nenastali. Skrátka, kvôli chýbajúcej emócii sa s druhou stranou jednoducho nepochopíte úplne správne. Možno sa vám to už párkrát stalo a napadlo vám, že by pomohol upgrade komunikačných schopností a tento problém by nenastal.

Preto vám prinášam tipy na dve knihy, ktoré vám vedia pomôcť s komunikáciou nielen face to face, ale aj tou prenesenou do onlinu. 

Obklopený idiotmi

Autor: Thomas Erikson

Tento medzinárodný bestseller vás prevedie charakteristikami štyroch typov osobností podľa ľudského správania a temperamentu. Vysvetľuje jednotlivé typy podľa ich spôsobu komunikácie. Dozviete sa ich silné a slabé stránky a naučíte sa, ako s každým typom efektívne komunikovať.

Nechcem spoilerovať, ale nie, názov knihy nikoho nechce uraziť a naznačiť, že stretávate len idiotov – ľudí iba musíte pochopiť a zmeniť uhol pohľadu. Každý z nás je iný a každý z nás má iné vyjadrovacie prostriedky či schopnosti. Presvedčíte sa o tom aj prostredníctvom autorových príbehov z praxe a praktických cvičení, ktoré kniha obsahuje.

Keď knihu dočítate, už pri najbližšom videohovore začnete badať na účastníkoch znaky jednotlivých typov osobností. Dokonca si z toho môžete urobiť hru. Sekundárnym pozitívnym dopadom bude, že komunikačného partnera začnete viac počúvať. A možno zistíte, že ani nie je idiot. 🙂

Ale dosť už o obsahu, radšej sa podelím o vlastný názor. Kniha sa nesnaží byť vedeckým insightom do hĺbky ľudskej duše. Naopak. Ide o ľahké čítanie, ktoré vás bude baviť. Je vtipná a využijete ju ako základ do problematiky komunikácie a práce s ľuďmi. Ak vás chytí, môžete pokračovať s odbornejšími či rozsiahlejšími titulmi. 

Radikálna otvorenosť

Autorka: Kim Scott

Kim Scott pracovala (okrem iných) na vysokých postoch v Google a v Apple, odkiaľ prináša veľa názorných príbehov z praxe. Tie dopĺňa praktickými radami. Kniha však nie je určená len pre manažérov. Svoje si v nej nájdu všetci, ktorí pri svojej práci prichádzajú do kontaktu s ľuďmi.

Radikálna otvorenosť, základný koncept tejto knihy, sa skladá z dvoch aspektov, ktoré autorka detailne vysvetľuje: prejaviť osobný záujem a nebáť sa priamej konfrontácie. Tieto dva aspekty vás môžu naučiť, ako vybudovať silný tím, dobre viesť ľudí aj jednotlivé interakcie s nimi, vrátane online meetingov.

Pri radikálnej otvorenosti nie sú chýbajúce emócie v online až takým problémom. Všetko dôležité by totiž malo byť napriamo vyslovené. Možno si poviete, že k tomuto ťažko privediete všetkých účastníkov meetingu. Máte pravdu. No keď začnete od seba a budete presvedčiví a vytrvalí, určite na stranu radikálnej otvorenosti niekoho získate.

Táto kniha je už o niečo „vážnejšia“ ako predchádzajúca. No ak máte blízko k biznisovému prostrediu a pravidelne sa stretávate s ľuďmi, nebude pre vás problém prečítať ju na pár sedení. Koncept radikálnej otvorenosti vám ako celok možno príde príliš prehnaný, aspoň jeden z jeho čiastkových princípov vám však určite pomôže posunúť komunikáciu ďalej. 

Máte aj vy tipy na zaujímavé knihy, ktoré posúvajú vašu komunikáciu s ľuďmi? Podeľte sa o tipy v komentároch na Facebooku, zima sa blíži. 🙂