Modernú konverzáciu si bez nich už nevieme ani predstaviť. Emoji sú fenoménom nielen končiaceho sa roku. Dôkazom je aj to, že Oxfordský slovník vyhlásil konkrétny emoji znak za slovo roka 2015. Prečo sú emoji také populárne a ako sa dajú využiť v online marketingu?

Vydavateľstvo Oxford University Press od roku 2004 vyhlasuje slovo roka, ktoré v danom období najviac rezonovalo medzi ľuďmi. V minulosti toto ocenenie získali slová ako selfie (asi netreba prekladať), vape (fajčenie e-cigarety) alebo GIF (v tomto prípade použité ako sloveso, teda vytvoriť pohyblivý obrázok).

Prvýkrát sa ale stalo, že nevyhralo slovo, ale konrétne emoji. Označuje tvár so slzami šťastia. Porazilo aj takých kandidátov ako refugee (utečenec), ad blocker (nástroj na blokovanie online reklám) alebo lumbersexual (odnož metrosexuálov, ktorá sa štylizuje do podoby drsných drevorubačov). Je to dôkaz toho, že emoji už prenikli do mainstreamu a predzvesť toho, že v roku 2016 sa s nimi budeme stretávať úplne všade.

Slovo roka

Slovo roka 2015 podľa Oxford University Press

Ako to celé vzniklo?

Ak vám stále nie je jasné, o čo ide, tak emoji sú obrázkové znaky alebo piktogramy, ktoré zobrazujú emócie, zvieratá, objekty, symboly, vlajky alebo miesta. Využívajú sa hlavne na mobilných zariadeniach, kde je niekedy jednoduchšie a rýchlejšie vyjadriť emóciu pomocou jedného piktogramu ako sa rozpisovať pomocou viacerých slov. Je to vlastne taký upgrade smajlíkov.

Emoji vznikli v Japonsku v roku 1999. Ako inšpirácia poslúžili rôzne symboly, ktoré sa používajú napríklad pri predpovedi počasia. Ďalším zdrojom inšpirácie bola manga, teda japonský komiks, v ktorom sa tiež pravidelne opakujú symboly spojené s určitými emóciami.

Japonský pôvod prezrádzajú viaceré lokálne emoji znaky

Japonský pôvod prezrádzajú viaceré lokálne emoji znaky

Emoji postupne získavali na popularite aj mimo Ázie a podarilo sa im presadiť sa na celom svete. Podobne ako smajlíky, stali sa univerzálnym jazykom, ktorý chápu (s malými odchýlkami) všetci ľudia na svete bez ohľadu na jazyk, akým hovoria. Netýka sa to len mladých ľudí. Emoji prenikli medzi všetky vekové kategórie a aj mimo súkromného života. Podľa tohto prieskumu až 76% Američanov použilo emoji v pracovnej komunikácii.

Ktoré emoji sú najpopulárnejšie?

Podľa portálu Emojipedia existuje až 1620 piktogramov, ktoré môžeme použiť. Samozrejme nie všetky sú rovnako populárne. Spoločnosť SwiftKey, tvorca aplikácie s klávesnicou, ktorú si môžete nainštalovať do mobilu, analyzovala jednu miliardu emoji použitých cez ich klávesnicu a vydala štatistiky ich používania. Podľa výsledkov sú najpoužívanejšou skupinou piktogramov veselé tváre, ktoré tvoria takmer 45% zo všetkých použitých emoji. Na druhom mieste sú smutné tváre a na treťom srdiečka. Pomocou emoji teda vyjadrujeme hlavne naše emócie, naštastie dominujú tie pozitívne.

Najčastejšie používané emoji

V komunikácii najčastejšie používame veselé tváre (Zdroj: SwiftKey.com)

Zaujímavé sú aj rozdiely medzi jednotlivými krajinami. Kanaďania napríklad používajú piktogram hovienka najčastejšie zo všetkých krajín. Francúzi sú zase na srdiečka a používajú ich dokonca častejšie ako veselé tváre. Austrálčania radi píšu o alkohole a tieto emotikony používajú viac ako iné krajiny.

Nie všetky piktogramy sa používajú v takom zmysle, ako to plánovali ich tvorcovia. Na prvý pohľad vás môže prekvapiť, že sa v rebríčkoch na popredných pozíciách objavujú aj emoji ako baklažán alebo broskyňa . V týchto prípadoch je to ale skôr o tom, čo nám tieto piktogramy pripomínajú, ako o ich skutočnom význame.

Aj pri emoji niekedy záleží na kontexte ich použitia

Aj pri emoji niekedy záleží na kontexte ich použitia

Aj značky majú radi emoji

Ako to už býva, tak potenciál emoji si všimli aj značky a reklamné agentúry. Piktogramy prenikli aj do sveta reklamy a propagácie.

Fínske ministerstvo zahraničia vytvorilo špeciálne emoji, ktoré znázorňujú objekty a aktivity typické pre túto severskú krajinu a využilo ich na propagovanie krajiny v zahraničí. Nechýba teda nesmrteľná Nokia 3310 alebo saunovanie. Mediálny zásah bol obrovský a o prvom národnom emoji písali noviny a portály po celom svete. Ktovie, aké piktogramy by vybralo slovenské ministerstvo zahraničných vecí. 

finske-emoji

Vlastné emoji má napríklad aj Kim Kardashian, ktorá ako jedna z prvých celebrít šikovne využila tento trend. Jej emoji sa volajú sa Kimoji a stoja $1.99.

kimoji

Emoji v reklame už stihol využiť aj slovenský operátor Telekom vďaka svojej agentúre MUW Saatchi&Saatchi. Tá vytvorila vlastné piktogramy pre Petra Sagana. Na rozdiel od Kimoji sú zadarmo.

Saganove emoji

Ako to využiť v praxi?

Aj vaša značka môže využiť emoji v online komunikácii a nemusí to hneď znamenať, že si necháte na mieru vytvoriť vlastné piktogramy vystihujúce váš brand. Emoji môžete napríklad využiť pri komunikácii s vašími fanúšikmi alebo odberateľmi newslettrov. Dobrým príkladom môže byť napríklad tento tweet od Bud Light.

Bud Light emoji

Zdroj: Twitter

Použitie piktogramov na sociálnych sieťach, napríklad v statusoch na Facebooku môže výrazne zvýšiť ich engagement. Podľa tejto štúdie majú na Twitteri viac followerov tie účty, ktoré používajú emotikony vo svojich tweetoch.

Ešte väčší efekt môžu mať emoji v predmetoch emailových správ. Emaily stále častejšie otvárame na mobiloch. Na ich obrazovke sa väčšinou zobrazí približne 30-40 znakov z predmetu emailu. Použitím emoji znakov môžete ušetriť miesto a samozrejme aj upútať pozornosť adresáta, čo môže viesť k zvýšeniu miery otvorenia emailov.

Najpoužívanejšie emoji v predmetoch emailov

Najpoužívanejšie emoji v predmetoch emailov (Zdroj: MailChimp)

To, či budete mať vďaka emoji viac otvorených emailov alebo viac lajkov na Facebooku sa dopredu nedá predpovedať. Nemusí sa zmeniť nič, prípadne vám emoji môžu aj uškodiť. Všetko záleží od zrozumiteľnosti, kreativity a  reakcie publika, ktoré sa snažíte osloviť. Treba si ich použitie overiť v praxi a sami zistíte, či sú alebo nie sú pre vás užitočné.

Záver

Asi nikoho neprekvapí, že v Hollywoode sa už pripravuje film o emoji. Čakanie naň si môže skrátiť napríklad hádaním filmov podľa indicíí zložených z emoji znakov.

Uhádni názov filmu

Uhádni názov filmu