Pred pár týždňami sme začali na Visiblogu nový seriál, ktorý sme si pracovne nazvali Visifail. Jeho cieľom je ukazovať neúspechy ľudí z rôznych oblastí našej spoločnosti s cieľom dostať nejaké ponaučenie a tipy, ako sa tomu dá predchádzať. Naše životy, či chceme alebo nie, sú plné failov a niekedy nie je na škodu ich verejne priznať a urobiť z toho záver s ponaučením:

Peter_Kocalka

Peter Kočalka je stratég, mentor a coach s otvorenou mysľou. Jeho silnou stránkou je orientácia na výsledok. Do projektov dáva všetku svoju energiu, talent, čas, ktoré má k dispozícii. Pôsobil vo viacerých veľkých, ale aj menších slovenských firmách, pričom každá z nich je alebo sa stala skutočnou značkou. Aktuálne pôsobí v Business Cloude (www.businesscloud.me).

 

Môj fail

Súťaživosť v nás nie je zakorenená. Keď deti spadnú, postavia sa. Keď nevedia vysloviť nejaké slovo, zopakujú si ho. Keď im nejde písmenko, znova si ho napíšu. Jednoducho nesúťažia, nechcú vyhrať. Z čoho teda súťaživosť pramení?

Už predtým, ako ich rodičia dajú do škôlky, začnú ich porovnávať so súrodencami. Neskôr v samotnej škole je toto porovnávanie už fatálne. Jožko je lepší ako Marienka, Marienka je lepšia ako Zuzka…Plus k tomu všetkému – červené a čierne body, včielky či prasiatka…Tam sa začína proces, ktorý sa volá eliminácia väčšiny. Fatálne je to napríklad v športe. Tisíce ľudí sa venujú behu a na olympiáde dostanú medailu prví traja a tí ostatní sú zabudnutí. Môžeme prejsť každú oblasť – škôlku, šport, školu – neustále vás porovnávajú. Buď ste lepší, alebo horší, rýchlejší alebo pomalší. Takto sa vám to vryje pod kožu a máte to v sebe.

Na gro poradách sa rozpráva o konkurencii. V čom je lepšia a v čom vás už predbehla. Jeden majiteľ spoločnosti, pre ktorú som pracoval, hovoril, že pokiaľ sa nezožerieme my sami, konkurencia nemá šancu nás zničiť. A je to naozaj tak.

Z konkurencie sa teda inšpirujte, ale neporovnávajte sa. Ak konkurencia robí niečo dobre, použite to. Jednoducho ten nápad prevezmite. Ak ho však využiť neviete, nechajte ho tak, zrealizujte svoje vlastné nápady a choďte vlastnou cestou. Porovnávanie je vždy deštrukčné. Platí to aj vtedy, keď budete porovnávať vlastných ľudí vo firme.

Nechajte preto konkurenciu konkurenciou a sústreďte sa na seba, na kroky, ktoré máte spraviť vy. Len tak dôjdete do cieľa, ktorý si stanovíte. Ak máte cieľ, je jedno, či tam prídete o deň skôr alebo neskôr. Jednoducho tam len potrebujete prísť.

 

Vždy treba príklad

Ľudia to dokážu pochopiť, až keď dám nejaký fatálny príklad. Napríklad: prečo chcete dať deti do školy? Veď oni už nikdy nebudú prvé. Veľa detí už školu vyštudovalo pred nimi. Alebo: prečo chcete postaviť dom? Veď už existuje mnoho ľudí, ktorí dom postavili. To, že to má niekto iný, na vás nemá žiaden vplyv. Jednoducho, vy chcete mať postavený vlastný dom. Najprv potrebujete vykopať základy, potom postaviť múry a dať strechu. Postupne krok za krokom. To, že niekto iný už má krajší dom, postavil si ho skôr a že niekoho iného deti už vyštudovali, vás nemusí zaujímať. Nemusíte byť prví, stačí, ak dôjdete do cieľa. Život nie je závod. Stanovte si teda cieľ a choďte za ním.

Aký to malo dopad na mňa a môj profesný život? Ten môj najväčší fail v rámci tejto témy bolo to, že som mal pocit nenahraditeľnosti. Všetko som si chcel spraviť sám, myslel som si, že to nik nespraví lepšie, kopila sa mi práca a nebol som schopný delegovať.

Stratil som tým 17 rokov života, firma sa nikde nerozrastala, stagnovali sme na „jednochlapovej“ firme. Až keď som si túto vec uvedomil, rozviazali sa mi ruky a biznis sa začal rozvíjať.

Čím túto tému uzavrieť? Ak sa budete sústrediť na seba, na svoje kroky a svoj jasne vytýčený cieľ, budete mať progres a jedného dňa príde konkurencia do vašej firmy, aby odpozorovala to, čo robíte dobre. Oni sa budú porovnávať s vami a nie vy s nimi. A až vtedy viete, že ste ich predbehli.

Ponaučenie

  1. Porovnávanie je vždy deštrukčné. Neporovnávajte sa teda s konkurenciou a neporovnávajte ani vlastných ľudí v tíme.

  2. Nesústreďte sa na konkurenciu, ale na seba a kroky, ktoré máte spraviť. Len tak dôjdete do cieľa, ktorý si stanovíte.

  3. Nemusíte byť prví, stačí, ak do cieľa vôbec prídete. To, že vás niekto predbehne, na vás nemá žiadny vplyv.

Rozhovor

Ako sa dá práca delegovať v malej firme, ktorá postupne rastie a nemá peniaze nazvyš na nových ľudí?

Vo firme máte 3 skupiny ľudí. Sú to ľudia, ktorých platíte, občas platíte a neplatíte. Tretia skupina je najväčšia, len o nej väčšina podnikateľov vôbec neuvažuje. Najlepšie to v dnešnej dobe uchopil Facebook, ale to je už iná téma.

Dá sa nejako naplánovať proces delegovania?

Proces delegovania sa dá uchopiť veľmi presne na základe výsledkov a štatistík daného človeka. V momente, ako dosiahne svoj strop reálneho výkonu, musí časť svojej pozície delegovať na niekoho iného. Ako to spraví a na koho delegovať, je trochu rozsiahlejšia téma mimo rozsahu tohto príspevku.

Kde je hranica medzi zdravým porovnávaním sa s konkurenciou (benchmarking) a kedy to už začína byť škodlivé?

Zdravé porovnávanie v skutočnosti nie je porovnávanie, ale stanovovanie si reálneho vlastného cieľa.