Internet je plný úspešných príbehov o tom, ako sa niekomu podarilo vybudovať známu a prosperujúcu firmu alebo dosiahnuť popularitu v odbornej či širokej verejnosti. Ja som sa rozhodol, že treba viac ukazovať aj tie nepodarené príbehy a snažiť sa z nich ponaučiť a pripravil som preto nový seriál na blogu Visibility pod názvom VISIfail. Nech sa páči, tu je jeho prvý diel:


Rudo Kováč

Rudolf Kováč je divíznym riaditeľom Royal Golden Group, a. s. Venuje sa hlavne investíciám a obchodovaním s investičným zlatom zároveň buduje obchodné tímy v SR a v zahraničí (www.specialistanazlato.sk).

 

Môj fail

Pred siedmimi rokmi som začal pracovať v oblasti financií v spoločnosti ZEPTER Finance, s. r. o, ako radový obchodník. Bola to pre mňa úplne prvá skúsenosť s investovaním, zlatom a sieťovým marketingom ako takým.

Hneď na začiatku som si stanovil pomerne ambiciózne ciele, že sa stanem riaditeľom do jedného roka. Riaditeľom prvej úrovne som sa stal za 8 mesiacov a už v tom čase som mal v tíme cca 120 obchodníkov po celom Slovensku a aj v Českej republike.

Keďže sa mi biznis „raketovo“ naštartoval, nadobudol som veľmi rýchlo pocit, že už nemusím toľko pracovať a určité kľúčové aktivity som zredukoval, až „vypustil“. Začal som viac relaxovať a užívať si život…Po pár mesiacoch začali problémy.

Tím síce fungoval aj naďalej, ale celkové výsledky postupne klesali. Problém bol, že ani v tom som zatiaľ nevidel varovný signál a neurobil som okamžite nápravu. Pripadalo mi to ako bežný sezónny výkyv a do reality ma prebral až prudší pokles predaja smerom nadol.

Začal som sa zamýšľať nad tým, čo chcem a potrebujem vôbec robiť. Úspech sa dostavil veľmi rýchlo, za čo som zaplatil  investovaním enormného množstva úsilia v podobe stoviek odpracovaných hodín, stretnutí s klientmi, budovaním tímu a podobne.

Kopanec mi dal môj vtedy 5-ročný syn, ktorý mi raz v nedeľu povedal, že by chcel byť aj on raz taký úspešný v podnikaní ako som ja. To ma neuveriteľne nakoplo, chcel som ostať jeho vzorom aj naďalej a zároveň som nechcel  sklamať ani sám seba a povedal som si, že musím a chcem svoje podnikanie znovu „naštartovať“.

Hneď na druhý deň som začal „koleso“ roztáčať znovu, nakopol som firemné aj klientské stretnutia, obchod aj spolupracovníkov som začal znovu riadiť ako predtým. Oplatilo sa, aj keď to trvalo ďalší rok a pol a potom ešte dva a pol roka, kým som dosiahol ďalšiu kariérnu úroveň v rámci firemnej hierarchie (pozícia výkonného riaditeľa).

Pre mňa z toho plynie jednoznačné ponaučenie a veľa som sa týmto neúspechom naučil. Podnikaním sa viete dostať vysoko, ale nemôžete sa nechať zaslepiť čiastkovými úspechmi. Všetko chce svoj čas a 1 rok je v podnikaní veľmi málo, ak si to neuvedomíte, všetko sa môže zrútiť ako domček z karát. A to si myslím platí vo všeobecnosti v každom type podnikania, nielen v sieťovom marketingu, kde som pôsobil a pôsobím.

Zo svojej skúsenosti môžem povedať, že ak chcete stabilný a samostatne fungujúci tím, treba na to 3 – 5 rokov. Až vtedy sa vytvorí priestor na delegovanie, samostatné fungovanie firemných celkov a pre vás ako motor zároveň aj priestor pre viac času pre seba. Samozrejme, každý typ podnikania má svoje špecifiká a niekedy sa nedá vypnúť ani po 10 rokoch. Vo všeobecnosti v podnikaní platí, že zaslepenie čiastkovým úspechom nevedie  k úspešnému koncu.

 

Ponaučenie

Keď sa v podnikaní darí, treba pridať. A keď sa nedarí, treba pridať trojnásobne. Podnikanie má svoje sínusoidy, to je prirodzené. Musíte s tým rátať a využiť každú cestu smerom nahor, aby ste išli ešte vyššie. Najväčším nepriateľom budúceho úspechu je ten súčasný úspech. Ak vám zaslepí oči, sínusoida pôjde dole. Myslite na to, keď ste na vrchole, nie keď ste dole…

 

Rozhovor

Čo si prestal robiť po prvotnom pocite úspechu a malo to negatívny dopad na fungovanie tímu?

V tom čase som mal tzv. infomítingy pre verejnosť, kde bola predstavená naša podnikateľská príležitosť 1-krát týždenne. Mali veľmi slušný úspech, v priemere  sa z desiatich nových návštevníkov registrovali šiesti do nášho obchodného systému a štyria si urobili objednávku. Moji obchodníci si priniesli na tieto typy stretnutí záujemcov a ja som odviedol „prácu“ za nich. Všetci boli spokojní. Postupne som tieto infomítingy zredukoval na 1 mesačne. Zároveň aj pravidelné týždenné porady s lídrami tímov som zredukoval na 1 mesačne. Zníženie frekvencie kľúčových aktivít prinieslo pokles predaja.

Musí ísť líder tímu podľa teba vždy príkladom ostatným? Z môjho pohľadu existujú dva typy lídrov. Tí, ktorí delegujú, riadia a robia menej ako ostatní a potom tí, ktorí odmakajú trikrát toľko ako ostatní a chcú byť príkladom z praxe. Aký je tvoj názor?

V sieťovom marketingu neurčuje postavenie pozícia v systéme, ale takzvané „vedenie vzorom“ – keď idete príkladom, ľudia idú za vami. Delegovanie a riadenie, samozrejme, tiež patrí k vedeniu ľudí, ale vedenie vzorom je podľa mňa prvoradé.

Máme uponáhľanú dobu, keď veľa ľudí rýchlo vyhorí práve kvôli obrovskému nasadeniu a stresu. Ty si myslíš, že keď sa darí, treba ešte pridať. Ako ale nájsť ten správny balance medzi prácou a oddychom?

Ja by som to pomenoval – „žiť v prítomnom okamihu“ – tzn. 100 % sa zamerať na to, čo práve robím. Keď pracujem, pracujem na 100 %, keď relaxujem, relaxujem na 100 %. Keď idem na dovolenku, nepracujem. Víkendy venujem rodine. Za kľúčové považujem na začiatku roka stanoviť si ciele na rok. Ciele v oblasti podnikania a príjmu, zdravia a kondície, vzťahov a osobnostného rastu. Môj deň začína o 5.00 ráno, 3-krát do týždňa mám od 6.00 do 7.00 tréning vo fitku s profi trénerom.

Pravidelne sa zúčastňujem tréningov a školení venovaných môjmu osobnostnému a profesionálnemu rastu. Investujem do seba ročne tisícky eur týmto spôsobom. Veľmi dobre viem, že táto investícia sa mi mnohonásobne vrátila a stále vracia. Kľúčové je vedieť ovládnuť svoje fungovanie v čase a v podnikaní si vedieť jasne určiť, ktorá aktivita ti prinesie peniaze a ktorá nie. Vedieť, ktorých 20 % aktivít ti prinesie 80 % príjmov.

Spomínaš 3 – 5 rokov tvrdej roboty, keď si si mohol povedať, že „teraz môžem zvoľniť“. Ako vieš odhaliť, že už je čas na zvoľnenie a nebude to mať negatívny dopad na firmu/tím?

Vtedy, keď sú v tíme lídri, ktorí aspoň na 80 % zvládnu tie isté aktivity ako ja. Vzhľadom na to, že na sebe neustále pracujem, ja vždy budem mať náskok. Z pohľadu vedenia  ľudí je vždy dôležité „nezaspať na vavrínoch“ a vedieť dať svojim ľuďom vždy viac, vždy byť v čele. A vtedy, keď sú vo firme nastavené všetky procesy na správne fungovanie.

V súčastnosti v RoyalGoldenGroup, a. s., je väčšina procesov nastavená cez software na automatické fungovanie. Výrazne to uľahčuje a zjednodušuje prácu všetkým. Zároveň intenzívne využívame v práci online marketing, sociálne siete a pod.