TOP 5 trendov v grafickom dizajne za rok 2022
Rokmi zaužívaným postupom a technikám kreatívcov pribúdajú svieže novinky. Ožil dizajn minulých storočí, ktorý získal novú tvár, a výbuch kreativity grafických dizajnérov priniesol neprehliadnuteľné novinky.
Trendy roku 2022 sú výrazné, farebné a oku lahodiace.
1. Spojenie 2D a 3D grafiky
V posledných rokoch bol 3D dizajn na vzostupe a v roku 2022 si svoju pozíciu upevnil. Napriek tomu sám o sebe nie je trendom. K tomu, aby sa ním stal, sa potreboval vo vizuálnom výstupe spojiť s 2D dizajnom.
Tento trend využil to najlepšie z oboch svetov. Na jednej strane jednoduchosť a plochosť 2D dizajnu a na druhej strane komplexnosť a hĺbku 3D dizajnu. Čoskoro dizajnéri mix týchto prvkov dokázali preniesť do mnohých sfér dizajnu od web dizajnu cez typografiu až po animácie.
Zdroj: https://www.cristianmg.com/project/fauna
2. Experimentálna typografia
Výrazným trendom sa experimentálna typografia stala z viacerých dôvodov. Tým hlavným je
globalizácia sveta. Preniesť posolstvo medzi kultúrami rôznych krajín tak, aby si zachovalo svoj pôvodný význam, je stále náročnejšie.
Dizajnéri v tom však videli jedinečnú príležitosť, a tak vznikli fonty posúvajúce hranice čitateľnosti a expresívnosti. Tento trend sa vyznačuje tým, že v jednom slove môže byť viacero fontov, veľkostí či hrúbky písma. Samotné písmená môžu byť rôzne poohýbané a vyzerať, ako by boli v pohybe.
Týmto odvážnym, no zároveň riskantným trendom, rozhodne pritiahneme na svoju značku pozornosť. V publiku sa ale môžeme stretnúť s nepochopením. Napriek tomu táto výrazná typografia pritiahla pozornosť skupín s otvorenou mysľou, ktoré sú naklonené umeleckým experimentom.
Zdroj: https://www.barrettrm.com/typefaces/p/wren
3. Nostalgia 90. rokov
Návrat 80. a 90. rokov pozorujeme ako v popkultúre, tak aj v prvkoch grafického dizajnu. Kreatívci začali znovu používať gotické serifové fonty, neónové farby a štýl známy ako vaporwave.
Hlavnou myšlienkou tohto trendu je idealizovať 90. roky, kedy bolo všetko takpovediac „jednoduchšie“, a ktoré pre mnohých mileniálov predstavujú návrat do ich bezstarostného detstva.
Tieto spomienky grafickí dizajnéri prenášajú do svojich vizuálov prostredníctvom výrazných farieb, zjednodušených tvarov, primitívnych emotikonov, zrnitých textúr, kvapkajúceho slizu a bublinovej typografie.
Zdroj: https://dribbble.com/shots/18476512-The-90-s-branding-patterns
4. Holografický dizajn
Efekt holografického dizajnu vzniká vďaka zmesi pastelových farieb usporiadaných tak, aby ich pozorovateľ vnímal ako viacdimenzionálne. Práve vďaka tomuto efektu dizajn pôsobí futuristicky a high-tech a aj na statických obrázkoch vytvára dojem pohybu.
Do grafického dizajnu začal holografický efekt prenikať pred niekoľkými rokmi napríklad z oblasti papierníctva či módneho dizajnu. V roku 2022 sa v grafickom dizajne objavil pri logotvorbe, produktovom a webovom dizajne, pri tvorbe aplikácií, ale môžeme ho objaviť aj v animáciách.
Zdroj: https://dribbble.com/shots/18127910-Visual-Experiment-01
5. Anti-dizajn
Pojem anti-dizajn vyjadruje odmietnutie tradičných, zaužívaných dizajnových princípov estetiky. Publikum je pri tomto trende vystavené asymetrii, výrazným farebným kombináciám a do očí bijúcim vzorom.
Tento kontroverzný koncept, ktorý sa v roku 2022 stal jedným z najvýraznejších trendov, bol však aj ostro kritizovaný. Kritika sa naň vzniesla kvôli tomu, že pôsobí škaredo a odkláňa sa od štandardov krásy. Aj napriek tomu si trend našiel svojich priaznivcov, ktorí sa radi oslobodia od tradícií vytvorených konvenčnými dizajnérmi.
Zdroj: https://studio-push.com/