Rokmi zaužívaným postupom a technikám kreatívcov pribúdajú svieže novinky. Ožil dizajn minulých storočí, ktorý získal novú tvár, a výbuch kreativity grafických dizajnérov priniesol neprehliadnuteľné novinky. 

Trendy roku 2022 sú výrazné, farebné a oku lahodiace

1. Spojenie 2D a 3D grafiky

V posledných rokoch bol 3D dizajn na vzostupe a v roku 2022 si svoju pozíciu upevnil. Napriek tomu sám o sebe nie je trendom. K tomu, aby sa ním stal, sa potreboval vo vizuálnom výstupe spojiť s 2D dizajnom. 

Tento trend využil to najlepšie z oboch svetov. Na jednej strane jednoduchosť a plochosť 2D dizajnu a na druhej strane komplexnosť a hĺbku 3D dizajnu. Čoskoro dizajnéri mix týchto prvkov dokázali preniesť do mnohých sfér dizajnu od web dizajnu cez typografiu až po animácie.

Spojenie 2D a 3D dizajnu v grafike

Spojenie 2D a 3D grafického dizajnu

Zdroj: ​​https://www.cristianmg.com/project/fauna

2. Experimentálna typografia

Výrazným trendom sa experimentálna typografia stala z viacerých dôvodov. Tým hlavným je 

globalizácia sveta. Preniesť posolstvo medzi kultúrami rôznych krajín tak, aby si zachovalo svoj pôvodný význam, je stále náročnejšie. 

Dizajnéri v tom však videli jedinečnú príležitosť, a tak vznikli fonty posúvajúce hranice čitateľnosti a expresívnosti. Tento trend sa vyznačuje tým, že v jednom slove môže byť viacero fontov, veľkostí či hrúbky písma. Samotné písmená môžu byť rôzne poohýbané a vyzerať, ako by boli v pohybe. 

Týmto odvážnym, no zároveň riskantným trendom, rozhodne pritiahneme na svoju značku pozornosť. V publiku sa ale môžeme stretnúť s nepochopením. Napriek tomu táto výrazná  typografia pritiahla pozornosť skupín s otvorenou mysľou, ktoré sú naklonené umeleckým experimentom.

Ukážka experimentálnej typografie

Experimentálna typografia v grafickom dizajne

Zdroj: https://www.barrettrm.com/typefaces/p/wren

3. Nostalgia 90. rokov

Návrat 80. a 90. rokov pozorujeme ako v popkultúre, tak aj v prvkoch grafického dizajnu. Kreatívci začali znovu používať gotické serifové fonty, neónové farby a štýl známy ako vaporwave.

Hlavnou myšlienkou tohto trendu je idealizovať 90. roky, kedy bolo všetko takpovediac „jednoduchšie“, a ktoré pre mnohých mileniálov predstavujú návrat do ich bezstarostného detstva

Tieto spomienky grafickí dizajnéri prenášajú do svojich vizuálov prostredníctvom výrazných farieb, zjednodušených tvarov, primitívnych emotikonov, zrnitých textúr, kvapkajúceho slizu a bublinovej typografie.

Farebná plechovka potlačená kazetami so sýtymi, až neónovými farbami

Inšpirácia 90. rokmi v grafickom dizajne

Zdroj: https://dribbble.com/shots/18476512-The-90-s-branding-patterns

4. Holografický dizajn

Efekt holografického dizajnu vzniká vďaka zmesi pastelových farieb usporiadaných tak, aby ich pozorovateľ vnímal ako viacdimenzionálne. Práve vďaka tomuto efektu dizajn pôsobí futuristicky a high-tech a aj na statických obrázkoch vytvára dojem pohybu. 

Do grafického dizajnu začal holografický efekt prenikať pred niekoľkými rokmi napríklad z oblasti papierníctva či módneho dizajnu. V roku 2022 sa v grafickom dizajne objavil pri logotvorbe, produktovom a webovom dizajne, pri tvorbe aplikácií, ale môžeme ho objaviť aj v animáciách.

Ukážka holografického dizajnu

Holograficky dizajn

Zdroj: https://dribbble.com/shots/18127910-Visual-Experiment-01

5. Anti-dizajn 

Pojem anti-dizajn vyjadruje odmietnutie tradičných, zaužívaných dizajnových princípov estetiky. Publikum je pri tomto trende vystavené asymetrii, výrazným farebným kombináciám a do očí bijúcim vzorom. 

Tento kontroverzný koncept, ktorý sa v roku 2022 stal jedným z najvýraznejších trendov, bol však aj ostro kritizovaný. Kritika sa naň vzniesla kvôli tomu, že pôsobí škaredo a odkláňa sa od štandardov krásy. Aj napriek tomu si trend našiel svojich priaznivcov, ktorí sa radi oslobodia od tradícií vytvorených konvenčnými dizajnérmi. 

Ukážka anti-dizajn grafiky

Anti-dizajn v grafike

Zdroj: https://studio-push.com/