sociálne sieteŽijeme v dobe sociálnych sietí, takmer všetko na internete je akýmsi spôsobom spojené s niektorou zo stoviek online komunít a trendy pre ďalšie obdobie ukazujú, že to ešte hodnú chvíľu potrvá.

Sociálne siete už dávno nie sú iba pre súkromné osoby a takmer každý biznis sa snaží presadiť a vyprofilovať aj v tomto smere. Dôvodov je hneď niekoľko, niektoré sú zamerané čisto finančne ako napríklad zvýšenie:

  • zisku
  • predajnosti
  • obratu

iné sa snažia budovať povedomie o značke a v neposlednom rade je to veľmi dobrý a efektívny spôsob pre získavanie reakcií a odozvy (feedback) a komunikáciu so zákazníkmi.

Všetky tieto spôsoby využívanie sociálnych sietí spolu s ich potenciálom v podobe stoviek miliónov ľudí po celom svete (tento počet sa závratne zvyšuje každý deň) vytvárajú nové možnosti pre online biznis v oblasti internetového marketingu.

Existujú globálne sociálne siete, ktoré majú svojich užívateľov v takmer všetkých krajinách sveta (napr. Facebook), iné majú svoju pôsobnosť skôr regionálnu (napr. Pokec). Z toho vyplýva, že v závislosti od trhu, v ktorom sa Vaša firma pohybuje by ste si mali vybrať aj najvhodnejšie sociálne siete pre Vaše aktivity. Pre náš región sme vybrali top5 profilov v medzinárodných sociálnych sieťach, ktoré by nebolo na škodu si otvoriť (samozrejme vo veľkej miere závisí od typu Vášho podnikania a spôsobu online propagácie):

  • Facebook

facebookFacebook je jednoznačne najrozšírenejšou sociálnou sieťou na celom svete s takmer 350 miliónmi užívateľov. Na Slovensku je táto sieť tak populárna, že v tomto roku sme sa dokonca objavili na treťom mieste na svete v rebríčku medziročného nárastu počtu užívateľov s 2006.1% nárastom medzi Júlom 2008 a Júlom 2009. Počet užívateľov totiž vzrástol z 27,960 na 588,860 a v dnešnej dobe sa nezadržateľne šplhá k miliónu.

  • Twitter

twitterTwitter je mikroblogovacia služba, ktorá si vo svete získala obrovskú popularitu aj v biznis sektore. Dospelo to do takého štádia, že napríklad autobusové spoločnosti v Anglicku majú svoj twitter účet, pomocou ktorého informujú svojich cestujúcich o novinkách a zmenách v doprave. Na elektronických tabuliach v prednej časti autobusu tak okrem jeho trasy nájdete aj Twitter adresu, kde môžete novinky odoberať.

Na Slovensku patrí Twitter zatiaľ k nástrojom, ktorý využívajú hlavne ľudia pracujúci na internete. Vzhľadom na jeho popularitu v iných krajinách sa však iba otázka času, kedy Twitter mánia prepukne aj u nás.

  • YouTube

youtubeInternet praská pod návalom videí, pretože jednoducho povedané, ľudia ich milujú. Až 40% z nich  je prezretých na portáli YouTube, ktorý sa pomocou prepojenia profilov s Facebookom a možnosťou spájania sa s inými ľuďmi stal sám o sebe sociálnou sieťou. Otvorenie profilu na YouTube nie je problém, horšie je to už s jeho využívaním a hlavne dopĺňaním, preto treba zvážiť, či má Vaša firma potenciál a možnosti pre jeho plnohodnotné využitie.

  • LinkedIn

linkedinLinkedIn patrí do skupiny profesných sociálnych sietí, pretože slúži na spájanie spolupracovníkov, spolužiakov a biznis partnerov. V zahraničí má dôležitú úlohy napríklad pri výbere zamestnancov či firmy pre spoluprácu. LinkedIn sa iba pomaly dostáva do povedomia aj na Slovensku, ak však Vaše biznis aktivity siahajú až za hranice, je načase si vytvoriť profil už teraz.

  • Picasa

picasaVeľmi úspešný projekt spoločnosti Google je práve Picasa, sieť na vytváranie a zdielanie fotografií. K sieti existuje aj veľmi podarená aplikácia, ktorá Vám pomôže s organizáciou fotiek priamo v počítači. Ak plánujete zdielať fotky z firemných akcií alebo prezentovať svoje aktivity, Picasa sa určite bude hodiť.

Nezabudnite, že vytvorením profilu v niektorej zo sociálnych sietí sa to ani zďaleka neskončilo. Treba sa oň pravidelne starať, dopĺňať obsah, propagovať a komunikovať s ostatnými, aby si takáto forma internetového marketingu našla opodstatnenie.