Cena reklamy na oslovenie Američanov sledujúcich Super Bowl tento rok láme rekordy. Už tento víkend sa odohrá veľký súboj nielen na ihrisku, ale aj v reklamnom priestore, a to v televízii ale, samozrejme, aj na internete.

Na začiatok si ale prejdime zopár faktov o reklamách počas Super Bowlu:

  • 5,9 miliardy dolárov je suma, ktorá sa za 50 rokov minula na TV reklamu počas Super Bowlu.
  • Iba 5 ročníkov zaznamenalo medziročný pokles v cene reklamy (1971, 1996, 2003, 2007, 2010).
  • 4,8 milióna dolárov je priemerná cena za 30-sekundový spot počas tohto ročníka Super Bowl, v prvom ročníku to bolo 40 000 dolárov.

graf

Celebrity, celebrity a ešte raz celebrity

 

Už roky sa používajú známe tváre na propagáciu značiek či produktov a výnimkou nebude ani obsadenie v reklamách počas Super Bowlu 50. Na pomyselnom červenom koberci účinkujúcich sa v tohtoročných reklamách objavia napr. Lil Wayne, Alec Baldwin, Serena Williams či Liam Neeson, ktorý účinkuje v reklame od známeho režiséra Ridley Scotta pre značku LG.

Tu sú niektoré z teaserov s celebritným obsadením:

Veľkí hráči

Už len samotná cena umiestnenia reklamy do vysielania selektuje okruh firiem, ktoré investujú do reklamy počas Super Bowlu. Reklamy budú na banky, jedlo, pracie prostriedky, veľké e-shopy či internetové služby. Medzi top segmenty, z ktorých ide veľké množstvo peňazí do reklamy, je určite automobilizmus, ktorý má aj tento rok bohaté zastúpenie. Nebude chýbať teda KIA, Hyundai, Mini, Accura, Toyota či Honda, ktorej vtipnú reklamu si môžete pozrieť tu:

 

Samozrejme, nechýba ani Coca-Cola, Skittles, Pepsi či Persil. Svoju premiéru počas reklamného brejku tento rok má napr. Amazon, LG či Colgate so svojou reklamou, ktorá stojí za zamyslenie.

 

Vtip

Tento trend sprevádza Super Bowl už roky. Teraz, keď v Amerike prebieha prezidentský boj s diskusiami o nie práve zábavnej politike, vtipná reklama príde určite vhod. Týmto smerom sa tento rok vybrali značky ako Snickers, Bud Light a Avocados From Mexico.

S telefónom v ruke

Keďže až 81 % Američanov počas sledovania televízie zároveň používa aj smartfón, tak významnú úlohu v boji o reklamný priestor zohrajú aj internet či sociálne médiá. Napríklad Pepsi tento rok vloží do online reklamy až 40 % svojho rozpočtu určeného na propagáciu značky počas Super Bowlu.

Sociálne siete v USA doslova žijú touto športovou udalosťou a len za minulý rok Super Bowl vygeneroval 29 miliónov tweetov. Priamo s tým súvisia aj „hashtagy“ tohtoročných kampaní ako #BaldwinBowl, #MovinOnUp, #FindYourMagic a mnoho ďalších. Značky ako Amazon, Pepsi či Budweiser využijú aj u nás menej známy Snapchat. Minulý rok si ľudia pozreli dohromady až 1600 rokov Super Bowl reklám na YouTube, z čoho len počas zápasu to bolo 300 000 hodín.

Zakázané reklamy

Vytvoriť dobrú reklamu si vyžaduje veľkú dávku kreativity a mnoho hodín práce. Niekedy sa však stane, že reklama je buď rasistická, príliš kontroverzná, alebo sexistická, čo v určitých prípadoch môže byť aj zámer. Práve medializácia reklamy ako tej, ktorá sa nemôže odvysielať, prináša firmám či organizáciám slušný virálny dosah. Takéto reklamy začnú šíriť po internete používatelia a média sami od seba a inzerujúci tak nemusí investovať 5 miliónov do 30 sekúnd reklamy. Z histórie poznáme viacero zamietnutých reklám, tento rok zatiaľ vieme o jednej, a to od organizácie PETA, ktorá predstavila reklamu na podporu vegánstva, kde to „trochu“ prehnala so sexom, však posúďte sami.

 

A ktorá reklama si ty?

Možno to znie čudne, ale internetový portál superbowlcommercials2016.org pripravil pre všetkých, ktorých zaujíma reklama, aj krátky vtipný test. Povie vám, ktorá reklama zo Super Bowl je vám najbližšia. Vyskúšať si to môžete tu: http://bit.ly/1ZV06ae

 

Ak aj vy patríte medzi tých fanúšikov Super Bowlu, ktorí si radšej pozrú reklamy ako samotný zápas, tak si zatiaľ môžete pozrieť YouTube playlist reklám minulého roku. Všetky tohtoročné už v nedeľu 7. februára. 

Máte tip na dobrú Super Bowl reklamu? Podeľte sa s nami v komentári pod článkom.

A nakoniec ešte Super Bowl Bebies od NFL.