Ak sa dnes ktokoľvek stretne s názvom vašej spoločnosti, je takmer isté, že si ju, skôr, ako príde k nejakému obchodnému kontaktu, vyhľadá na Facebooku. Ak tam vašu stránku nenájde, dôveryhodnosť vašej značky rapídne klesá. Ak totiž nekomunikujete prostredníctvom sociálnych sietí, oberáte sa o veľkú skupinu potenciálnych zákazníkov.

Čo vám môže stránka na Facebooku ponúknuť?

Mnohí z klientov sa často pýtajú: „Čo budem na stránke vlastne uverejňovať?“. Všeobecná odpoveď znie: „Čokoľvek.“. Moja odpoveď ale je – čokoľvek, čo zaujíma vašich fanúšikov a zároveň to súvisí so segmentom, v ktorom vaša značka pôsobí. Ide o váš prezentačný priestor, tak ho využite naplno! Nikto vám neponúkne reklamný priestor s neobmedzeným počtom inzerovaní, navyše s okamžitou spätnou väzbou vašej cieľovej skupiny za cenu, akú si sami určíte. Ani televízia, ani rozhlas, ani noviny a ani webová stránka. Facebook ÁNO.

Dajte ľuďom vedieť o novinkách, poskytnite im informácie o produktoch, odprezentujte život vo vašej firme, predstavte im vašich zamestnancov, ukážte im, ako ste to roztočili na firemnej oslave, zabavte ich, prineste im zaujímavé tipy – riaďte sa intuíciou a správaním vašich fanúšikov. To je ten najlepší feedback, aký môžete dostať!

Pri práci s Facebookom je však potrebné dbať na niekoľko vecí, ktoré sú vašou komunikačnou vizitkou. Aj preto som sa rozhodla poukázať na pár chýb, ktoré som počas svojej praxe spozorovala a ktorých by ste sa mali vyvarovať.

Príspevky nemajú plán

Plánovanie príspevkov je základom úspechu. Na jednej strane máte dostatok času na prípravu kvalitného obsahu, na druhej strane dokážete celú komunikáciu prispôsobiť zvolenej stratégii. A hoci sa môže zdať, že naplánovať niekoľko príspevkov naraz môže byť náročné, opak je pravdou. Stačí len v správnej chvíli začať 😊 Po zvyšok mesiaca tak nemusíte tŕpnuť, čím prispieť na stránku – plán už budete mať vopred hotový a vy sa tak môžete sústrediť už len na komunikáciu s fanúšikmi.

My vo Visibility najčastejšie využívame mesačné plánovanie.

 

Príspevok nemá jasne definovaný cieľ

Skôr, než sa pustíte do vymýšľania príspevku na vašu stránku by ste si mali ujasniť, čo chcete nasledujúcim postom komunikovať. Máte nový produkt a radi by ste ho odprezentovali vašim fanúšikom? Chcete, aby sa ľudia dostali na vašu webovú stránku, kde nájdu podrobnejšie informácie? Alebo chcete svojich fanúšikov podnietiť k diskusii? Toto sú základné otázky, ktoré si musíte pred tvorbou príspevku zodpovedať. Podľa želanej akcie používateľov voľte nielen text príspevku, ale aj jeho formát či vizuálnu stránku.

Príspevky nie sú jednotné

Celá vaša komunikácia by sa mala niesť v jednotnom štýle. Každý obsah, ktorý tvoríte, by mal korešpondovať s vizuálnou identitou značky a navyše by mal zachovávať aj stanovené hodnoty a idey spoločnosti. Ku komunikačnej jednote môžeme zaradiť napríklad aj ton of voice – teda tón, akým sa k svojim fanúšikom prihovárate. Používate vo svojej komunikácii emotikony, v textovom prejave využívate zdrobneniny a slangové výrazy, alebo je vaša komunikácia, naopak, seriózna a tomu prispôsobujete aj výrazové prostriedky? To sú veci, ktoré by ste si mali ujasniť ešte predtým, ako s vašimi fanúšikmi začnete komunikovať.

Vedeli ste, že ak si prečítaš môj blog, vaša Facebook stránka môže byť lepšia?

Niečo vám na tej vete nesedí, však? Snažila som sa poukázať na častú chybu, ktorá spočíva v nejasnom definovaní tykania alebo vykania pri komunikácii na Facebooku. Podobne, ako by mala byť vaša komunikácia jednotná vizuálne, by ste si mali ujasniť, ako budete s vašimi fanúšikmi komunikovať. Sú vašou cieľovou skupinou mladí ľudia, ktorí sú uletení, zaujímajú sa o vychytávky a majú radi neviazaný štýl reči? Pokojne sa im prihovárajte tykaním. Ak ale ponúkate seriózny produkt, napríklad účtovný softvér alebo elektrické ohrievače vody, bude lepšie, ak budete v príspevkoch vašim fanúšikom vykať.

Obsah nie je prispôsobený cieľovej skupine

Opäť sa dostávame k vašim súčasným i potenciálnym zákazníkom. Ako hovorí stále pravdivý výrok Tomáša Baťu „Náš zákazník, náš pán“, aj vy sa musíte v mnohých prípadoch prispôsobovať práve cieľovej skupine. Ak sa váš segment orientuje na mužov vo veku od 30 do 45 rokov, upustite od mačičiek, obrázkov detí, gýčových príspevkov či súťaží o predmety do domácnosti. Publikujte to, čo bude pre vašu cieľovú skupinu zaujímavé. Sledujte jej záujmy, jej správanie, zisťujte ich preferencie a podľa toho si vyskladajte obsah, ktorý ich bude baviť.

Príspevky sú príliš dlhé

Viaceré štúdie dokázali, že práve príspevky so 40 a menej znakmi sú omnoho efektívnejšie a získavajú si väčšiu pozornosť ľudí. Nie vždy je však možné túto zásadu dodržiavať, preto je optimálne, aby dĺžka príspevku nepresiahla 3 riadky. Príliš dlhým popisom totiž fanúšikov skôr odplašíte a váš síce hodnotný, ale dlhý príspevok si neprečíta takmer nik. V zásade by malo platiť, že jeden status predstavuje jednu ucelenú myšlienku, ktorá je vyjadrená čo najstručnejšie.

Komunikácia obsahuje gramatické a štylistické chyby

Aj majster tesár sa utne…Pri príprave príspevkov ale vždy dbajte na ich gramatickú a štylistickú správnosť. Nielenže chybný príspevok zníži dôveryhodnosť vašej značky, ale vaši fanúšikovia vám to môžu dať v komentároch veľmi negatívne pocítiť. Ak nie ste príliš jazykovo zdatní, pomôžte si dostupnými webovými stránkami (napr. http://slovniky.juls.savba.sk/) alebo sa obráťte na jazykového korektora.

Príspevky nie sú podporované reklamami

Zavedením Prieskumníka, takzvanej raketky, sa online marketing na sociálnych sieťach výrazne zmenil. Organické dosahy mnohých stránok rapídne klesli, preto nezostáva nič iné, len ich finančne podporiť. Koniec koncov, práve to bol cieľ Marka Zuckerberga, ktorý s týmto “riešením” prišiel. Ak chcete, aby sa váš obsah dostal k ľuďom, je nevyhnutné, aby ste navýšili vaše investície do reklamy na Facebooku.  V opačnom prípade sa môže stať, že vaša kreatíva vyjde na zmar a komunita vašich fanúšikov postupne zanikne.  

 

Mnoho ľudí si myslí, že práca s facebookovou stránkou nie je nič zložité. Ak však chcete posunúť svoj biznis o krok ďalej a najmä, priblížiť svoju značku vašej cieľovej skupine, je potrebné, aby ste svojej stránke venovali dostatok času. Ak sa len chystáte založiť si svoju stránku, nebojte sa toho – vhupnite do divokých vôd Facebooku, skúšajte, inšpirujte sa, vzdelávajte sa a napokon naskočíte na tú správnu vlnu. Ak už svoju stránku máte, želám vám veľa spokojných fanúšikov, ktorí vašu snahu patrične ocenia 😊