Sociálne siete začali odkrývať karty a zdá sa, že to budú práve ony, ktoré budú niesť vlajku rozvoja rôznych alternatívnych realít.

Facebook po F8: Ideme do rozšírenej aj virtuálnej reality

Facebook si z dvoch ponúkaných realít nechce vyberať. Má prostriedky na to, aby sa pustil do oboch a poprípade tú menej úspešnú z nich časom zabil. Na vývojárskej konferencii F8 sa ale zdalo, že Mark Zuckerberg osobne má bližšie k virtuálnej realite. Tak začnime ňou.

Facebook jej hovorí Spaces a prostredníctvom zariadení firmy Oculus (ktorú FB tiež vlastní) si v nej môžete vytvoriť svoje virtuálne alter-ego (schválne, kto si spomenie na Second Life?). Vo virtuálnej realite sa potom môžete stretávať s virtuálnymi alter-egami vašich známych.

Aby virtuálny svet nebol tak nudný, ako ten skutočný, môžete okrem presunu na príťažlivé virtuálne lokality vykonávať aj rôzne aktivity. Darovať si virtuálne darčeky, robiť spolu virtuálne športy, virtuálne si kresliť… To všetko popritom, ako budete sedieť doma v obývačke, každý z vás fyzicky na inom konci sveta.

Práve spájanie fyzicky vzdialených jednotlivcov do jedného virtuálneho priestoru je tým aspektom, ktorý môže virtuálnu realitu v podaní Facebooku posunúť do reálneho používania. Doteraz totiž okrem hrania hier absentoval jej hlbší význam.


No a čo s tou rozšírenou realitou? Tú Facebook predstavil už skôr a písal som o tom tu. Aktuálne Facebook platformu sprístupnil vývojárom, ktorí môžu prichádzať s vlastnými „maskami“ a filtrami. Možnosti sú fakt široké, tak tu nebudem všetky rozpisovať, mrknite zdrojový článok. Možnosť vytvárať vlastné filtre je v uzavretej bete, do ktorej sa môžete prihlásiť tu.

Snapchat World Lenses: Rozšírená realita po Snapchatovsky

Snapchat si na rozdiel od FB vybral len jednu realitu. Na druhej strane, vyvíja ju priam míľovými krokmi. Obdobie masiek a filtrov na tváre už má za sebou a teraz ide upravovať celý svet. Volá sa to World Lenses.

Cez túto funkciu môžete vylepšovať svet okolo vás, ktorý potom zdieľate s priateľmi. Na lúku môžete pridať kvety, na oblohu dúhu, okolo seba umiestniť 3D nápisy… A hotové dielo potom ukázať svetu.

Snapchat teda stavil na kreativitu a na chuť hrať sa. Jeho rozšírená realita schopná zasiahnuť do okolitého sveta už je dostupná a teraz bude záležať na tom, či sa chytia ľudia.

YouTube: Mobilný streaming pre kanály už od 1000 subscriberov

Priamy streaming z mobilu si doteraz mohli užívať len kanály, ktoré majú viac ako 10000 odberov. YouTube teraz jednu nulu škrtá a postačí vám 1000 odberateľov.

Stále to teda nie je zábava pre všetkých, ale aj to sa počíta. A prečo teda Google nepovolí uzdu úplne a (podobne ako FB) nepovolí naživo vysielať všetkým? Môžeme sa len domnievať. Buď len postupne testuje prenosové kapacity alebo mu skutočne záleží na kvalite contentu a chce nechať vysielať len ľudí, ktorí by potenciálnym vysielaním zlého obsahu mali čo stratiť. Čas ukáže.