Uplynulý rok bol vo svete social media turbulentný – skončil Prieskumník, Instagram dosiahol jednu miliardu aktívnych používateľov, Mark Zuckerberg musel vysvetľovať únik osobných údajov a správnym fungovaním Ads Managera si zrejme nikto nemôže byť istý. 🙂

Čo nás však čaká v tomto roku? Predstavím vám základné oblasti, o ktorých by mal vedieť každý dobrý marketér.

1. Priblížte sa cieľovke prostredníctvom real-time contentu

Plánovanie obsahu na sociálne siete môže byť užitočným pomocníkom – najviac zrejme oceníte dostatok času na premyslenie posolstva a samotnej kreatívy postov. Ak však chcete vašu cieľovú skupinu skutočne zaujať, v roku 2019 im musíte poskytnúť niečo hodnotnejšie. Tým je obsah v reálnom čase.

Ktorý kanál bude tomuto typu obsahu dominovať? Instagram Stories. Tie budú v roku 2019 omnoho interaktívnejšie ako doteraz. V súčasnosti do nich viete umiestniť preklik na webovú stránku, označiť produkt tzv. Shopping Tab, umožniť sledovateľom klásť vám otázky (prostredníctvom Q&A stickeru) alebo nastaviť odpočítavanie ľubovoľnej udalosti.

V tomto roku by mali pre slovenských používateľov Instagramu pribudnúť nové fičúrky” napr. na otázky, ktoré si vložíte do Stories, vám budú môcť používatelia odpovedať pesničkou. Pribudne aj možnosť skupinových video chatov. Zmeny sa nevyhnú ani spomínanému stickeru Q&A, ktorý by mal byť povýšený na nový level.

2. Značky sa začnú orientovať na mikro-influencerov

Spolupráca so známymi influencermi je čoraz nákladnejšia a náročnejšia na koordináciu – často kladú vysoké nároky, majú špecifické požiadavky alebo požadujú exkluzivitu.

Neuvedomujú si, že počet followerov síce určuje ich hodnotu na virtuálnom trhu, no často nie je pre značky alfou a omegou. Nehovoriac o tom, že Slovensko je malá krajina a počet relevantných influencerov je ľahko vyčerpateľný – dostali sme sa tak do fázy, keď je každý druhý post na Instagrame známej osobnosti len ďalším plateným partnerstvom.

Je preto prirodzené, že sa mnohí marketéri začali obzerať po niečom efektívnejšom. Kľúčom k win-win spolupráci môžu byť práve mikro-influenceri. Hoci majú menej ako 10-tisíc followerov, väčšina ich sledovateľov neskrýva záujem o to, čo hovoria a robia. Pri mikro-influenceroch rozhoduje aj fakt, že interakcia menšej komunity je silnejšia. Cena za spoluprácu je z hľadiska slabšej poznateľnosti nižšia.

3. Kvalita online zákazníckeho servisu bude rozhodujúca v nákupnom správaní

Ak sa orientujete na B2C komunikáciu, tento rok by ste sa mali sústrediť na starostlivosť o zákazníkov v prostredí sociálnych sietí viac než kedykoľvek predtým.

Štatistiky sú neúprosné – až 80 % spotrebiteľov sa domnieva, že okamžitá odpoveď na ich otázky upevňuje lojalitu voči značke a má rozhodujúci vplyv na nákupný proces (Salesforce).

Až 42 % ľudí navyše očakáva odpoveď na ich otázku najneskôr do 60 minút (The Social Habit). Zákazníkom by ste teda mali byť k dispozícii neustále – ideálne 24/7. Všetci však vieme, že je to nemožné. Aj preto mnoho značiek zavádza automatizovanú komunikáciu so zákazníkmi prostredníctvom chatbotov.

Odborníci odhadujú, že popularita chatbotov do roku 2020 vzrastie

zo súčasných 20-25 % na 93 %.

Chatboti sú naprogramovaní virtuálni roboti, ktorí imitujú komunikáciu s reálnym človekom. Dokážu zákazníkovi odpovedať na najrôznejšie otázky prostredníctvom vopred naprogramovaných odpovedí môžete sa ho spýtať na radu, objednať si s jeho pomocou tovar z e-shopu alebo sa dozvedieť informácie o aktuálnom dianí. Vyzerať to môže napríklad takto:

4. Sociálne siete ovládne virtuálna realita

Facebook už v máji na konferencii F8 predstavil svoj zámer implementovať nástroje rozšírenej a virtuálnej reality na sociálne siete. Rozšírená realita zobrazuje skutočnosť s pridaním rôznych digitálnych prvkov a už teraz sa teší mimoriadnej obľube.

Aktuálne Facebook testuje rôzne možnosti použitia rozšírenej reality v prostredí sociálnych sietí. Postupne zavádza prvé novinky: napríklad 180-stupňové video na Facebooku alebo 3D nástroje na Instagrame.

Rozšírená realita má tiež výrazne pomôcť aj e-commerce riešeniam – online nákupný proces má byť vďaka nej rýchlejší a jednoduchší. V praxi to má fungovať tak, že si pri prehliadaní produktov vo Facebook/Instagram Shope budete môcť tento produkt prostredníctvom virtuálnej reality a pomocou smartfónu aj „vyskúšať“. V roku 2019 by mala byť táto funkcia implementovaná aj na Slovensku.

Z hľadiska virtuálnej reality sa Facebook drží svojho pôvodného zámeru – spájať ľudí po celom svete. Umožniť to má aplikácia Facebook Spaces – virtuálna realita pre stretávanie sa s priateľmi, ktorá vás transformuje do animovanej podoby a spolu s priateľmi sa môžete presunúť kamkoľvek na svete. Aplikáciu možno využívať s Oculus technológiou. Nástroj je však zatiaľ len v testovacej verzii a vychytáva prvé nedostatky.

5. Reálnych influencerov začnú nahrádzať virtuálni  

Mnohí marketingoví odborníci tvrdia, že práve virtuálni influenceri sú budúcnosťou online marketingu. Ide o digitálne vytvorených avatarov, ktorí sú vďaka špičkovým digitálnym technológiám zobrazovaní v rôznych situáciách počas bežného dňa. Presne tak, ako fungujú reálni influenceri.

Najúspešnejší sú práve tí, ktorí sú zobrazení realisticky, takmer na nerozoznanie od bežného človeka. Virtuálni influenceri majú možnosť zaujať už na prvý pohľad, a to reálnymi rysmi tváre a tela, atraktívnym vzhľadom alebo citom pre módu – inak povedané digitálnou dokonalosťou.

Prvou digitálnou supermodelkou sa stala Shudu Gram, ktorej fotografia sa objavila na Instagrame po prvýkrát vo februári 2018. Okamžite sa stala hotovou senzáciou a počas jedného mesiaca získala viac než 150-tisíc followerov.

V prípade virtuálnych influencerov na seba spolupráce so známymi značkami nenechali dlho čakať k odvážnym značkám rozhodne patrí Prada, ktorá si pre partnerstvo k svojej novej kolekcii jeseň/zima 2018 vybrala virtuálny model Lil ´Miquela.

6. Kraľovať bude video obsah

Na Facebooku i na Instagrame je denne produkované obrovské množstvo obsahu. Preto je zaujať používateľov sociálnych sietí čoraz náročnejšie. Prognózy však hovoria jasne – rok 2019 bude rokom video contentu.

Štúdie uvádzajú, že do roku 2020 bude 80 % online obsahu, ktorý skonzumujeme, práve vo formáte videa. Dôkazom toho sú i platformy, ktoré Facebook zavádza na svoje sociálne siete, s cieľom konkurovať Youtube. V prvom kroku to bol Facebook Watch. Platforma, ktorá umožňuje jednoduchšie sledovať a vytvárať videá v prostredí Facebooku. Doplnená je o funkciu Watch Party, s ktorou môžete sledovať videá v reálnom čase spoločne s priateľmi.

O niečo populárnejšou je v prostredí Instagramu tzv. IG TV, ktorá poskytuje výnimočný priestor pre umiestnenie videí, trvajúcich dlhšie ako jednu minútu. To doposiaľ nebolo možné, čo IG TV šikovne využila vo svoj prospech. Práve tvorba videí na tejto platforme je pre marketérov výzvou pre rok 2019.

Súvisia s tým ale zvýšené náklady na video obsah. Na IG TV totiž môžete uploadnúť len video na výšku, preto sa musí vytvoriť špeciálny typ obsahu len pre túto platformu. Na druhej strane, video vo vertikálnej podobe bude zásadným formátom videa v budúcnosti. Rozhodne sa tak v tomto roku oplatí naskočiť na vlnu video contentu a IG TV vyskúšať!

7. Náklady na reklamu sa opäť zvýšia

Predpokladáme, že aj v roku 2019 bude reklama na sociálnych sieťach drahšia ako v predchádzajúcich rokoch. Neustále navyšovanie množstva obsahu na sociálnych sieťach nahráva do karát spoločnosti Facebook.

Tá to dotiahla tak ďaleko, že ak chcete, aby sa váš obsah dostal k cieľovej skupine, musíte zaplatiť. Všetky spomínané trendy sociálnych sietí pre rok 2019 bude nutné inzerovať. Inak sa k ľuďom nedostanú.

Čím viac fičúriek spoločnosť Facebook zavádza, tým viac nákladov na reklamu to pre vás znamená. Počas tohto roka preto nezabudnite navýšiť svoj rozpočet na online reklamu.

Na záver už len dodám, že ide len o vybrané novinky, na ktoré by sa marketéri mali tento rok pripraviť. Keďže nás Facebook často a rád prekvapuje rôznymi novinkami nielen pre bežných používateľov, ale i pre e-commerce riešenia, je potrebné brať do úvahy, že to, čo na čo sme sa spoliehali včera, dnes už platiť nemusí. Verím však, že všetky novinky so sebou prinesú viac pozitívneho než negatívneho. 🙂