Definícia

TikTok je sociálna sieť, ktorá umožňuje nahrávanie krátkych videí s hudbou, živé vysielanie a posielanie správ. Je obľúbená u jednotlivých používateľov aj u spoločností, ktoré na TikToku propagujú svoje značky. TikTok priťahuje používateľov zábavným a dynamickým obsahom. Cieľom tiktok videa je upútať pozornosť divákov už v prvých sekundách. 

Popis

V septembri 2016 spustila TikTok čínska startupová spoločnosť ByteDance. V Číne koexistuje sociálna sieť pod názvom Douyin. Enormný nárast používania nastal koncom roka 2017, keď ByteDance získala konkurenčnú aplikáciu Musical.ly so zoznamom 200 miliónov účtov a v roku 2018 ju zlúčila so sociálnou sieťou TikTok.

TikTok má v porovnaní s ostatnými sociálnymi platformami najmladšie publikum. Takmer 70 % používateľov v USA je vo veku od 18 do 19 rokov.

Vo februári 2023 mal TikTol 1,8 miliardy aktívnych používateľov.

Je zaujímavé, že amatérski aj profesionálni tvorcovia môžu do svojich videí pridávať efekty, ako sú filtre, hudbu do pozadia a nálepky, a môžu spolupracovať na obsahu a vytvárať duetové videá na rozdelenej obrazovke, aj keď sa nachádzajú na rôznych miestach.

Úspech TikToku ovplyvnila aj skutočnosť, že videá sa dajú ľahko vytvárať a upravovať vďaka veľkému množstvu vstavaných nástrojov. Hashtagy a výzvy zároveň motivujú používateľov, aby sami vytvárali obsah. TikTok je obľúbený aj preto, že pri šírení videí neexistujú žiadne prekážky: video každého používateľa sa môže stať virálnym bez ohľadu na to, koľko má odberateľov. To je možné vďaka špeciálnemu algoritmu.

​​Jasne to ilustruje zverejňovanie reklám: viac ako 60 % videí s najvyššou mierou prekliku upúta pozornosť používateľa na hlavný príbeh v priebehu prvých 3 sekúnd, a to napriek tomu, že možné trvanie videa v aplikácii sa neustále zvyšuje.

Tento formát je vhodný na zábavu a krátenie si času. Čoraz častejšie sa však využíva na informačno-zábavné účely. Takzvaní influenceri, ktorí si na TikToku získavajú stabilné publikum, ponúkajú úryvky rád a tipov spolu so sebapropagáciou. Krása, móda, osobné financie a varenie sú obľúbené témy informačných videí. Čím ďalej viac značiek a spoločností využíva TikTok na propagáciu svojich produktov.

Príklad

@_icelly_ Messi 🤩🐐 #foryou #messi #foryoupage #fyp #football #fypシ #soccer #viral #xyzbca #fypage #barcelona ♬ Love You So – The King Khan & BBQ Show