Definícia

Elevator pitch je krátka prezentácia jednotlivca alebo firmy, ktorú by ste mali zvládnuť aj v prípade jazdy výťahom s potenciálnym investorom, klientom alebo HR manažérom. Cieľom je v čo najkratšom čase odprezentovať pridané hodnoty, silné stránky a originálnosť, ktorú ponúkate a vzbudiť tak záujem publika.

Popis

Základom pre úspešné zvládnutie elevator pitchu je príprava a neustále skúšanie. Ako sa hovorí, tréning robí majstra.

Čo by mal obsahovať správny elevator pitch?

  • Osobné predstavenie jasne a zrozumiteľne by ste mali vysloviť svoje meno a priezvisko a spomenúť pracovnú pozíciu, na ktorej aktuálne pôsobíte. V prípade obchodných stretnutí je bezpochyby potrebné predstaviť firmu, ktorú zastupujete. Pri predstavení sa skúste vžiť do osoby na druhej strane, ktorú sa snažíte osloviť. Prečo by vás táto osoba mala počúvať?
  • Pripravte si svoje silné stránky každý má svoje silné stránky, preto nebuďte skromní a pochváľte sa vašimi osobnými, firemnými úspechmi, prípadne skúsenosťami z minulosti.
  • Môžete odhaliť aj niečo zo svojho súkromia napr. veľmi rada behám a myslím si, že každý odbehnutý kilometer mi pomáha aj pri dosahovaní pracovných cieľov.
  • Referencie predávajú spomeňte skvelý projekt, na ktorom ste vy alebo vaša firma pracovali, ocenenia, ktoré ste získali. Určite druhú stranu budú zaujímať.
  • Poznajte svoje publikum – predtým, ako príde k samotnému elevator pitchu, si pripravte prieskum o vašom publiku. Čo to je za ľudí? Aké majú hobby? Aké sú ich pracovné pozície a iné. Všetky tieto fakty vám pomôžu pri vedení komunikácie.
  • Storytelling alebo inak povedané, hovorte v príbehoch – odprezentujte svoje skúsenosti ako príbeh, so zápletkami a zvratmi. Určite tým druhú stranu neunudíte. Na druhej strane, netreba sa nechať uniesť vašou predstavivosťou.
  • Nezabudnite na výzvu na akciu – pre mnohých najťažšou časťou je priamo vyslovenie vety: „Mali by ste záujem o bezplatnú konzultáciu s našou agentúrou?“ alebo „Vedeli by sme sa budúci týždeň v stredu stretnúť a podebatovať o tom detailnejšie?“. Najťažšou preto, lebo ľudia sa boja odmietnutia a sklamania. Čím častejšie však budete odmietnutí, tým viac budete svoj elevator pitch zlepšovať a dosahovať úspech.
  • Poďakovanie – nech už elevator pitch dopadne akokoľvek, nezabudnite odísť s úsmevom a poďakovať druhej strane za diskusiu.

Prečítajte si tiež o získavaní klientov v článkoch od kolegu Viktora Urbana Lead Generation – aktívne získavanie nových klientov (1. časť) a Lead Generation (2.časť).

Príklad

„Volám sa Viktor Urban. Pracujem ako projektový konzultant v digitálnej marketingovej agentúre Visibility, kde budujeme nové značky, vyrábame weby, staráme sa o SEO, PPC a správu sociálnych médií. Mojou prácou je oslovovať nových klientov a pomôcť im identifikovať potenciál v online prostredí.“