Poznáte aj vy skutočnú pravdu o Rómoch? Vďaka nášmu kvízu sa ju dozvedelo 18 500 ľudí, ktorí ho vyplnili a vďaka tomu spoločne vyzbierali 2000 eur na dobrú vec.

O čo ide?

Ako agentúra sme sa chceli zapojiť do prezidentovej Výzvy proti extrémizmu. Na prvom brainstormingu sme uvažovali nad zastrešením širšieho spektra tém. Napadli nám rôzne témy, ako sú imigranti, náboženstvá, alternatívna medicína a podobne. Zhodli sme sa však, že na Slovensku sú predsudkami pravdepodobne najviac zasiahnutí Rómovia. Preto sme si nakoniec zvolili ich.

Rozhodli vytvoriť na prvý pohľad konšpiračný web s názvom skutocnapravda.sk. Webová stránka obsahuje krátky 5-otázkový kvíz o Rómoch, ktorý vychádza zo zažitých predsudkov. A prečo práve takýto kvíz? Zamerať sme sa chceli predovšetkým na mladých ľudí, ktorí sú ľahšie ovplyvniteľní a skôr uveria možným internetovým hoaxom a konšpiráciám. Otázky v našom kvíze schválne vyznievajú tak, že v človeku, ktorý na stránku prišiel, živia jeho predsudky.

To, že stránka kvízu vyzerá ako náhodný konšpiračno-alternatívy web so škaredou grafikou, je tiež zámer. Chceli sme sa čo najviac priblížiť k cieľovej skupine čitateľov týchto webov. Zároveň sme nechceli, aby to vyzeralo ako „slniečkársky“ projekt. To by mohlo negatívne ovplyvniť počet ľudí, ktorí kvíz vyplnili.

Návštevník stránky očakával, že na záver kvízu sa mu jeho predsudky prepotvrdia. Tu však prišlo prekvapenie. Kvíz končil s tým, že za každú nesprávnu odpoveď sme poslali malú sumu rodine ťažko chorej Manuelky. Manuelka je 8-ročné rómske dievčatko, ktoré trpí rakovinou. Jej otec pracuje v Čechách, zatiaľ čo mama sa stará o Manuelku a najstarší 18-ročný syn o zvyšných súrodencov.

Vďaka nesprávnym odpovediam respondentov sa nám podarilo pre Manuelku a jej rodinu vyzbierať 800 eur. Túto zbierku sme si urobili interne vo Visibility. Okrem toho sme pomocou formuláru, ktorý sa zobrazil po vyplnení testu, vyzbierali ďalších 1200 eur na činnosť neziskovej organizácie Človek v ohrození, ktorá prevádzkuje päť komunitných centier v Bratislavskom a Prešovskom kraji. Mimochodom, ešte stále môžte prispieť.

 

Koľko ľudí si kvíz vyplnilo?

Za dva týždne navštívilo web dohromady takmer 26 000 ľudí, ktorí spolu urobili 28 000 návštev. Test vyplnilo 18 500 z nich, viacerí z nich aj opakovane, pravdepodobne preto, aby podporili Manuelku a jej rodinu vyššou sumou.

Dohromady bol test vyplnený skoro 20 000 krát. Z 10 ľudí, ktorí na web prišli, takmer 7 z nich test nakoniec aj vyplnilo.

Konverzný pomer nás príjemne prekvapil. Mali sme obavy, či ľudia po prvých otázkach neodhalia pointu a odídu z neho bez toho, aby pomohli rodine v núdzi. Našťastie, ich zvedavosť bola v tomto prípade silnejšia.

Na Facebooku test zdieľalo viac ako 1000 ľudí, rovnaký počet sa zapojil do diskusií. Vopred dohodnutý článok o projekte vyšiel na portáli Aktuality.sk, neskôr o ňom napísali aj ďalšie médiá ako HNonline.sk, Fičí, Refresher alebo Interez.

S distribúciou pomohli po dohode alebo spontánne aj viaceré stránky na Facebooku ako Zomri, Utrpenie mladého hejtera, Haluze na webe, Marián Kotleba je fašista, Proti projevům nenávisti, Filozofická fakulta UK v Bratislave, Nadácia otvorenej spoločnosti a veľa ďalších.

 

Aké boli odpovede?

Najzvedavejší sme boli na to, aké odpovede budú vyberať ľudia v jednotlivých otázkach. Ani sami sme dopredu nevedeli predpovedať, či náhodou neoslovíme len ľudí, ktorí predsudky nemajú a celá aktivita bude zbytočná. To sa nepotvrdilo.

Prvá otázka respondentov príliš nepotrápila a správne odpovedalo 78 % z nich. Správna odpoveď je na grafe označená vždy zelenou farbou.

Druhá otázka už bola náročnejšia a iba 45 % z respondetov odpovedalo správne.

Najviac nesprávnych odpovedí vyplnili respondenti pri tretej otázke o dávkach v hmotnej núdzi. Správne odpovedala len tretina.

Najväčšia kriminalita nie je v okresoch na východnom Slovensku ani na Záhorí, ale v hlavnom  meste. Správne odpovedalo 73 % opýtaných.

Ani posledná otázka respondetov nepotrápila a správne na ňu odpovedalo takmer 86 % z nich.

 

Na všetky otázky odpovedalo správne iba necelých 20 percent zo všetkých respondentov.

 

Malo to celé zmysel?

Určite áno. S projektom sme síce prezidentovu Výzvu proti extrémizmu nevyhrali, ale podarilo sa nám s nulovým mediálnym rozpočtom vyzbierať 2000 eur na dobrú vec. Verím, že aj vďaka tomuto kvízu sa niektorí ľudia dozvedeli viac o tom, v akých podmienkach žijú Rómovia na Slovensku a budú sa na nich pozerať bez predsudkov.