Q&A: V čom bude najbližšia ecommerce sezóna iná ako predošlé?
V rubrike Q&A vám každý mesiac prinášame tie najzaujímavejšie postrehy o novinkách a trendoch zo sveta online marketingu. Našich odborníkov sme sa tentokrát spýtali: v čom bude najbližšia ecommerce sezóna iná ako predošlé? Očakávate nejaké zmeny v nákupnom správaní? Pozrite si našu anketu.
——————–
Juraj Sasko, Partner
Z pohľadu klientov evidujem jednu zmenu a to je fakt, že jesenné a vianočné kampane sa začínajú plánovať s výraznejším predstihom ako tomu bolo v predchádzajúcich rokoch.
Viacero ecommerce klientov sa zároveň viac orientuje aj na brandovú komunikáciu, čomu, samozrejme, pekne prispeli prípadovky ako je Dedoles, ktorý ukázal, že ak sa niekto venuje značke, efekt z pohľadu výkonnosti sa dostaví.
Matúš Lovás, Managing Director
Už minulý rok sme mohli vidieť, že ecommerce dosiahol u nás aj vo svete rekordné čísla. Tento rok už taký veľký nárast neočakávam, avšak ľudia si na online nakupovanie zvykli. Podľa interných Google dát a prieskumov až 55 % ľudí preferovalo v roku 2020 nakupovanie online, aj keď boli otvorené obchody. Zároveň až 27 % ľudí plánuje nakupovať počas tohtoročnej vianočnej sezóny viac a vo väčšom ako minulý rok.
Stále je tu aj obrovské množstvo ľudí, ktorí svoju spotrebu v priebehu roka odložili a budú ju chcieť minúť práve v tomto období. Veľkým strašiakom a problémom môžu byť nedostatočné zásoby eshopov niektorých tovarov, keďže posledné mesiace bolo viacero čínskych prístavov uzavretých kvôli pandémii. Niektoré tovary a súčiastky preto majú niekoľko týždňové až mesačné omeškania. Z pohľadu eshopov sa treba preto dostatočne predzásobiť. Z pohľadu spotrebiteľov treba začať nakupovať vianočné darčeky čím skôr. 😊
Mária Palkovičová, SEO specialist
Zmeny v nakupovaní nastali minulý rok, keď sme sa kvôli Covid opatreniam preorientovali z kamenných predajní do eshopov. Oproti minulému roku sa už však taká silná sezóna tento rok zatiaľ nezopakovala. Zatváranie obchodov by už tento rok nemalo hroziť, avšak zhoršenie situácie s vírusom, ako aj najmä skúsenosti s online nakupovaním z minulého roku, pravdepodobne privedú opäť používateľov k nákupom cez internet, očakávame teda veľmi silnú sezónu a jej skorý nástup.
Matej Mitterhauszer, SEO specialist
Sú dva predpokladané scenáre, ako sa môže vrcholná online ecommerce sezóna uberať v porovnaní s rokom 2020. V prípade, že sa situácia s ohľadom na Covid zhorší, vláda zrejme bude pokračovať v škrtení ekonomiky a offline sektora, v rámci takzvaných „reštrikčných“ opatrení, ako sme to mohli vidieť počas predchádzajúcej sezóny. Toto môže mať za následok ešte silnejšiu online ecommerce sezónu a celkový rast online trhu. Ako menej pravdepodobný sa z môjho pohľadu javí scenár, kedy sa situácia s Covid-om nezhorší a tým pádom sa dosiahnuté výsledky z minulého roka nemusia opakovať.
Maroš Mokošák, Performance Specialist
Data od Google hovoria, že dopyt v určitých segmentoch pri sezónnych príležitostiach, ako Black Friday alebo predvianočná sezóna, rastie z roka na rok skôr. Popri klasických výkonnostných formátoch reklám, ako sú platené výsledky vyhľadávania Google alebo Google Shopping kampane, je práve videoformát veľmi vhodným riešením, ako zaujať vašich potenciálnych zákazníkov ešte pred nástupom týchto príležitostí.
Ťažko povedať, v čom bude táto ecommerce sezóna iná, ale predpokladám, že najväčšiu príležitosť na rast budú mať práve klienti, ktorí pochopia, že video je u používateľov veľmi ľahko konzumný reklamný formát, v ktorom dokážete najlepšie odprezentovať svoj brand, vaše pridané hodnoty a takisto aj konkrétny produkt. Najväčšiu príležitosť na rast teda vidím u klientov, ktorí budú ochotní investovať do brandových/brandovo-produktových videoreklám.
Imrich Varga, Business Consultant
Očakávam, že posledný kvartál v roku bude najsilnejším z pohľadu biznisu. Kto sa ho poriadne nezúčastní (nové kampane, nové špecifické kreatívy), môže prísť o pekné obraty. Ľudia po korona opatreniach v lete vypli, bolo to badať aj na ecommerce projektoch, ale teraz začína jesenná sezóna a vyzerá to tak, že prídu aj nové obmedzenia kvôli tretej vlne, a ľudia jednoducho prepnú opäť do online nákupov a opäť sa to bude posilňovať. Páči sa mi, že niektoré firmy ani v lete nespali a mali zapnuté brandové kampane. To im pomôže teraz výkonovo na jeseň. Hurá, do nákupov!
Marcel Sovič, Business Consultant
Zmeny v nákupnom správaní sú jasne zreteľné. Interval nákupov sa kvôli pandémii predlžuje. Na druhej strane sa zase zväčšuje obsah nákupného košíka. Ecommerce stále rastie a preto sa veľa klientov začalo orientovať v kampaniach na svoj brand, aby sa v množstve kampaní vedeli odlíšiť a boli zapamätateľní.