V rubrike Q&A vám  každý mesiac prinášame tie najzaujímavejšie postrehy o novinkách a trendoch zo sveta online marketingu. Našich odborníkov sme sa tentoraz spýtali, čo by si odporučil/a slovenskej firme, ktorá chce expandovať na zahraničný trh? Ako sa na to pripraviť a ktoré marketingové kanály využiť? Pozrite si anketu.

juraj-webJuraj Sasko, Partner

Stratégia exportu do zahraničia je pomerne komplexná záležitosť. Aj z tohto dôvodu som niekoľko rokov dozadu na túto tému napísal blogový článok a nadväzujúci e-book:
https://visibility.sk/blog/export-pomocou-online-marketingu/
Export začína pri produkte či službe samotnej. Treba si zvážiť vhodnosť pre export a následne začať analyzovať trhy a ich potenciál.
-> Užitočný článok: https://visibility.sk/blog/10-otazok-ktore-si-musite-polozit-pred-novym-projektom/
Vo všeobecnosti sa riadim nasledujúcim zoznamom, do ktorého je potrebné doplniť vstupy a dáta dôkladne zanalyzovať:
export
Veľkou pomôckou, ktorá je dokonca zadarmo, je nástroj od Google „Market Finder„, v ktorom si viete na pár klikov vygenerovať základné trhové dáta, vývoj, online stav a jednotlivé trhy porovnať.
Druhým praktickým tipom je oslovenie slovenských veľvyslanectiev v daných krajinách, ktoré majú vo svojej agende aj pomoc slovenským subjektom pri ekonomických aktivitách na danom trhu. Obdobnú činnosť vykonávajú aj medzištátne obchodné komory, ktoré vedia byť veľmi nápomocné, a to nielen pri dátach, ale aj v praxi – pri zakladaní spoločnosti, kontaktoch či daňových záležitostiach.


SEO špecialista Peter SvatoňPeter Svatoň, Head of SEO

Myslím, že každý, kto sa zamýšľa nad expanziou na zahraničný trh, už počul o neúspešných pokusoch viacerých firiem. Ešte pred samotným finálnym spustením expanzie si položte základné otázky. Dosiahol som limity svojho trhu ? Môžem sa ešte niekam posunúť v rámci domáceho trhu? Rozvoj podnikania v rámci trhu, ktorý poznáte najlepšie a už v ňom pôsobíte, je jednoduchší ako rozbehnúť novú krajinu. Výber vhodnej krajiny je ďalší dôležitý krok, keď ste dosiahli limity domáceho trhu. Predtým, ako si zazmluvníte tím programátorov a native speakrov, ktorí vám nastavia nový web, spravte si analýzu trhu a konkurencie.
Pre analýzu konkurencie odporúčam nástroj Ahrefs, ktorý má široké využitie a odhalí vám, kto v danej krajne kraľuje na prvých miestach vo vyhľadávači. Pomocou nástroja Marketing Miner zasa jednoducho odhalíte objem vyhľadávania relevantných kľúčových slov súvisiacich s vaším podnikaním. A vďaka bezplatnému nástroju Google Trends môžete predpovedať záujem o témy, ktoré zaujímajú vašich budúcich zákazníkov.  Ak expanziu postavíte na kvalitných dátach a analýzach, vyhnete sa možnému neúspechu.


Maroš Mokošák, Performance specialist

Mojím odporúčaním je čo najväčšia možná infiltrácia na daný trh – v zmysle prezentovať sa čo najviac prirodzene. Nutnosťou je národná doména webovej stránky pre danú krajinu, ako aj gramaticky a štylisticky správny obsah na webe v národnom jazyku. Samozrejmosťou je tiež človek, ktorý hovorí natívne daným jazykom. Mal by byť dostupný na telefónnom čísle s národnou predvoľbou, ktoré je zverejnené na webe.
Určite netreba zabúdať na preverenie cenovej politiky v danom segmente a trhu. Treba sa prispôsobiť tak, aby bol predaj vašich výrobkov konkurencieschopný.
Všetko tieto veci môžu výrazne pomôcť úspechu najvýkonnejších typov performance kampaní, z ktorých určite pre e-commerce segment odporúčam:

  • Smart Shopping kampane,
  • produktové kampane vo vyhľadávacej sieti Google,
  • dynamické reklamy v rámci Facebook Ads ťahané z vášho katalógu produktov.

Matej Orovan, Web developer

V prvom rade by som odporučil analyzovať si cieľový zahraničný trh a miestnu konkurenciu. Treba si zistiť, aké vyhľadávače a sociálne siete sa v danej krajine používajú. Optimalizovať pre ne web (jaz. mutáciu pre daný región) a vytvoriť profily na sociálnych sieťach.
V prípade online predaja je tiež dôležité zistiť, aké platobné brány ľudia v danej krajine používajú. Aj z grafického hľadiska v každej krajine zaujme niečo iné – stálo by preto za to, uvažovať o možnej zmene dizajnu pre web a reklamu v danom regióne. V niektorých krajinách majú totiž farby úplne iný význam.


Zuzana Hodásová, Social media manager

Nepodceňte prieskum trhu: ktorá krajina má pre váš biznis skutočne význam? Zamerajte sa preto najskôr na praktické veci, ako prípadná legislatíva, konkurencia, lokalizovaný web či veľkosť trhu. Pomôžte si napríklad bezplatným nástrojom od Google – Marketing Finder. Využite všetko, čo vám online ponúka: od PPC až po lokalizované sociálne siete, ktoré sú v danej krajine najpopulárnejšie. A ešte niečo! Nezabudnite na správnosť všetkých prekladov.
 
Štvordňová akadémia pre podnikateľov a majiteľov e-shopov, ktorí plánujú alebo uvažujú nad exportom do zahraničia.