V rubrike Visinázor vám každý mesiac prinášame tie najzaujímavejšie postrehy o novinkách a trendoch zo sveta online marketingu. Našich odborníkov sme sa tentoraz spýtali, ako by zhodnotili rok 2021 z pohľadu digitálneho marketingu, a čo ich najviac zaujalo alebo bolo pre nich sklamaním. Pozrite si anketu.

 

Daniel Biras, Head of Performance

Občas uvažujem nad tým, ako rýchlo sa technológia vyvíja, a akými míľovými krokmi sa posúvame vpred. To ma privádza k túžbe mať možnosť nazrieť do minulosti, povedzme 100 rokov dozadu a pozorovať danú dobu a vtedajšie technológie, rovnako tak aj do budúcnosti a sledovať, ako budú ľudia žiť o 100-200 rokov, a aké technológie budú mať k dispozícii.

Týmto chcem nadviazať na vývoj a budúcnosť sociálnych sietí. Facebook tento rok oznámil zmenu firemného názvu z Facebooku na Meta. Spravil tak z dôvodu, že to už nie je len Facebook, ale x ďalších platforiem (IG, Whats, Msngr), rovnako tak názov naznačuje smerovanie vývoju firmy. Ich víziou je prepojenie ľudí pomocou VR (virtuálnej reality)
a umožniť robiť veci, ktoré by inak robiť nemohli vo fyzickom svete.

Každá minca má dve strany. Bude to zmena, v určitých veciach pozitívna, tak aj negatívna. Isté však je, že to je budúcnosť a beh na dlhú trať. 

Pár odkazov, kde si môžete prečítať viac: 

 

Peter Svatoň, Head of SEO

Tak ako rok 2020, tak aj celý rok 2021 bol poznačený korona situáciou, ktorá bezpochyby ovplyvňovala aj svet digitálneho marketingu. Rok 2021 nás opäť presvedčil o tom, že nič v živote nie je nemenné.

Za pozitívum považujem skvalitnenie zákazníckej podpory a využitie chatbotov u tých, ktorí pochopili, že starostlivosť o zákazníka je mimoriadne dôležitá. Nikoho už nebavia zdĺhavé hovory s operátorom zákazníckej linky. Riešenie priniesli chatboty, ktoré začínajú mať kvalitnú AI a vedia simulovať konverzáciu bežného človeka. A sklamaním je naopak to, že niektoré firmy stále nepochopili dôležitosť zákazníckej podpory v online prostredí. 

 

Zuzana Lehocká, Graphic Designer

Uplynulý rok bol z môjho pohľadu formovaný najmä nosnou témou – covidom a s ním súvisiacimi dezinformáciami. Dezinformácie nie sú novým fenoménom, ale zrazu sa ich dopady týkajú bezprostredne každého z nás.

Vidíme, že Facebook nerobí na zabránenie ich šírenia dostatok – ale práve naopak, algoritmy uprednostňujú nenávistný obsah. V týchto časoch tiež narážame na limity toho, čo dokáže v tejto sfére dosiahnuť nejaká, i kvalitne spravená, kampaň (napríklad na podporu očkovania). Zo svojej bubliny grafického dizajnéra však vidím pozitívne prípady aktivizmu, ako napríklad Pavla Fuksu a jeho „skripta Vysoké školy života“. 

Pozitívne dopady situácie však môže vnímať napríklad ecommerce sféra, Black Friday bol tento rok určite výrazne boostnutý lockdownom.

 

Michal Horáček, Project manager

U väčšiny klientov je vidieť veľká flexibilita v zmenení prístupu k online marketingovým aktivitám. Je pôsobivé, že aj napriek neľahkej situácii sa klienti nezľakli a ďalej prezentujú prípadne posilňujú svoj biznis/know-how, či už cez banerové alebo video kampane, a to na rôznych platformách.

Rovnako si nechali priestor na vzdelávacie aktivity, ako publikovanie článkov, tvorbu odporúčaní a pod. Vďaka týmto aktivitám stále zabezpečujú svojim zákazníkom maximálny servis a pracujú na rozšírení svojho publika. 

Asi najväčším sklamaním je, že mnohé firmy pri prechode do online sveta nevenujú dostatočný čas na zapracovanie potrebných odporúčaní, ktoré by pre ich biznis boli veľmi nápomocné, pričom pomer cena-výkon je neporovnateľný.

 

Matej Mikuš, Marketing Strategy Consultant

To, čo sme mohli vidieť koncom roku 2020, sa ešte viac prehĺbilo v roku 2021. Začali sme omnoho viac nakupovať online a mobil sa stal naším nástrojom pre všetko – platenie, nakupovanie, zábavu či prácu.

Vplyvom pandémie a potreby byť online sa zvýšil aj počet obsahu na internete, a tým pádom získanie pozornosti potencionálneho zákazníka je stále ťažšie. Skvelým nástrojom, ktorý sa osvedčil v roku 2021, sú krátke videá. Aktuálne video reklama nie je iba skvelým nástrojom propagácie, ale štandardom, na ktorý firmy často zabúdajú.

Tento fakt potvrdzuje populárna aplikácia TikTok a tiež vyhlásenie CEO Instagramu, ktorý povedal, že Instagram už nie je aplikácia pre zdieľanie obrázkov, ale ich pozornosť prechádza k videám, video shoppingu a tvorcom.

Na jednej strane som rád, že video sa stáva štandardom, na druhej, ak sa na to pozerám z pohľadu konzumenta, mám obavu, že nás video obsah odvracia od klasických foriem a jeho vplyv bude rokmi taký veľký, že ostatné formáty zaniknú.