Poľsko je jednou z najväčších európskych krajín. S počtom obyvateľov 38 miliónov je na 9. mieste po Španielsku a Ukrajine a pred Rumunskom. Ďalších niekoľko miliónov Poliakov žije v zahraničí.

Poľsko je členom Európskej únie od roku 2004, ale stále používa vlastnú menu Poľský zlotý (1 euro je 4,2 PLN). HDP krajiny dosahuje okolo 500 miliárd USD (v top 10 krajinách v Európe), priemerná hrubá mesačná mzda je takmer 1000 eur a keď si zoberieme, že je v Poľsku spolu takmer 20 miliónov pracujúcich, dostávame veľmi silnú krajinu nielen v Európe, ale aj na celom svete.

Viac ako 33 % obyvateľov hovorí po anglicky. Ruský jazyk je tiež populárny (26 %) a po nemecky hovorí 19 % obyvateľov. Poľsko možno označiť za krajinu založenú na službách (takmer 60 % ekonomiky), priemysel vytvára ďalších 30 % ekonomiky.

Vývoz a dovoz sú v podstate vyrovnané, aktuálne na úrovni 150 miliárd eur ročne. V obidvoch prípadoch je hlavným partnerom Nemecko (27 % zo všetkých dovozných a vývozných obchodov).

Technologicky je Poľsko porovnateľné so západnou Európou, pokiaľ sa pozeráme na používanie internetu a mobilné technológie. Hlavne kvôli veľkosti trhu sa tu pomerne rýchlo etablovali veľkí elektronickí hráči zo zahraničia.

Internetová populácia je na úrovni 76 %, čo je spolu zhruba 30 miliónov ľudí. Takmer polovica internetovej populácie už uskutočnila online nákup a 10 % z nich nakupuje cez internet v zahraničí. Ročný rast elektronického obchodovania za minulé roky bol približne 20 % a predpokladá sa, že udrží tempo aj v nasledujúcom období.

Správanie sa používateľov a ich nákupné zvyklosti

Hlavné dôvody, prečo Poliaci nakupujú cez internet, sú nižšie ceny, nonstop dostupnosť pre nakupovanie a fakt, že nie je potrebné ísť do kamenného obchodu. Hlavné kategórie pre online nakupovanie sú móda (72 %), knihy a filmy (68 %) a telefóny a príslušenstvo (56 %).

Potenciál v blízkej budúcnosti vidíme v cestovaní, filmoch a športovej móde.

online-shoppinng-product-SK
Najväčší podiel takzvaného ROPO efektu (prieskum on-line, nákup offline) má stavebníctvo a stavebný materiál (54 %), domáce spotrebiče (45 %) a móda, obuv a farmaceutika (viac ako 40 %).

ROPO-SK
Ak sa pozrieme na priemerné mesačné výdavky na online nakupovanie, vedúcou kategóriou tovaru je móda a obuv (približne 80 PLN = 20 eur), filmy a knihy (37 PLN = 9 eur) a vstupenky na film a divadlo (36 PLN = 8,5 eur).

mesacne-vydavky-pSK

Vyhľadávače

Poľsko je jednou z krajín sveta, kde vyhľadávač Google nemá takmer žiadnu konkurenciu. S viac ako 95 % podielom na trhu nájdeme len veľmi ťažko Poliaka, ktorý by používal iný vyhľadávač. Drobné podiely majú Bing s 3 % a Yahoo s 1 %. Aktuálne čísla najdete na:

www.ranking.pl

priemerny-trhovy-podiel

Sociálne siete

Poľskí používatelia internetu boli vždy veľmi aktívni na sociálnych sieťach. Od roku 2006 bola hlavnou sociálnou sieťou Nasza Klasa, ktorá bola neskôr prekonaná Facebookom. Súčasná situácia vyzerá zhruba takto:

  • Facebook: 15 miliónov používateľov
  • Instagram: 2,5 miliónov
  • Twitter: približne 1 milión
  • Linkedin: približne 1 milión

Hlavné reklamné systémy

Ak sa pozrieme na hlavné reklamné systémy v krajine, existujú dva hlavné, ktoré pokrývajú viac ako 80 % trhu s reklamami – ide o Reklamnú sieť od Google a Adkontekst. Adkontekst je miestny reklamný systém pre zobrazovanie reklám, ako aj content marketingu.
Sieť/popularita

  • Google Display Network – 89,5 %siet-popularita-pln
  • Adkontekst – 84,2 %
  • BusinessClick – 57,9 %
  • ContentStream – 47,4 %
  • AdTaily – 31,6 %
  • Nextclick – 21,1 %
  • AdSearch (Interia) – 10,5 %
  • SmartContext – 5,3 %

 

V roku 2015 dosiahli výdavky na online reklamu rekord vo výške 3,17 miliardy Poľských zlotých (približne 750 miliónov eur).

obrat-pln

Najväčšie porovnávače cien

Porovnávače cien sú v Poľsku veľmi populárne. Štyri najväčšie majú spolu viac ako 10 miliónov reálnych používateľov za mesiac. Úplne najväčším porovnávačom je Ceneo.pl.

PorovnávačReálni používatelia
ceneo.pl6 mln
skapiec.pl2,3 mln
okazje.info2,2 mln
nokaut.pl1,7 mln

Najväčšie stránky a internetové portály

Poľsko má stovky národných aj regionálnych online portálov a spravodajských stránok. Keď sa pozrieme na tie najväčšie z pohľadu návštevnosti, dostaneme tento zoznam:

  • Onet.pl
  • Wp.pl
  • Interia.pl
  • Gazeta.pl
  • Tvn24.pl

Hlavní e-commerce hráči

Bohatá e-commerce scéna na poľskom internete má niekoľko najväčších hráčov:

  • Allegro.pl
  • Olx.pl
  • Zalando.pl

Avšak najväčšie poľské e-shopy sú miestne silné firmy a medzinárodní e-commerce hráči, ako napríklad AliExpres alebo Zalando:

pln-retailer-SK
Z pohľadu povedomia o značke sú toto najsilnejšie e-shopy a e-commerce stránky v Poľsku:

najsilnejsie-eshopy-pln

Platobné zvyklosti a logistika

Najpreferovanejšie platobné metódy v Poľsku sú nasledovné:

sposoby-platby-sk

Znamená to, že najpopulárnejší spôsob platby je cez platobné brány, tie najväčšie sú PayU, Przelewy24 a Dotpay. Potom nasleduje platba v hotovosti priamo u kuriéra. Prevody, kreditné karty a platby v obchode sú rovnako obľúbené, spoločne na treťom mieste.

Ak sa pozrieme bližšie na najobľúbenejšie online platobné brány, PayU je najpopulárnejší, nasleduje Prezlewy24 a Dotpay. Ostatné sú v používaní menej významné.

platobne-brany

Iný prieskum platobných preferencií cez internet v Poľsku uvádza ako najbežnejšiu preferenciu pri dodaní tovaru hotovosť (45 %) a druhú priamy platobný prevod (35 %):

online-payment-graf-SK

Existujú aj niektoré špecifické preferencie, pokiaľ ide o logistické spoločnosti pre poľských zákazníkov na internete. Najviac preferované logistické spoločnosti sú DHL a DPD, ktoré sú oveľa významnejšie ako ostatné:

dopravcovia-PLN

Záver

Poľský internetový trh je jedným z najväčších v Európe. Je skutočne zaujímavý najmä pre veľkých hráčov elektronického obchodovania zo zahraničia. Majú už „zmáknutú“ logistiku, produkty a webové stránky a môžu súťažiť s miestnymi e-shopmi, aj čo sa týka nízkych cien.

Špeciálne poďakovanie za prípravu článku patri Radoslawovi Rejmanovi (Adaptive.pl)

Zdroje:

  • https://ecommercepolska.pl/files/9414/6718/9485/E-commerce_w_polsce_2016.pdf
  • https://ecommercenews.eu/ecommerce-per-country/ecommerce-poland/
  • https://www.ecommerce-europe.eu/publication/cross-border-e-commerce-barometer-2016/
  • https://www.twenga-solutions.com/en/insights/ecommerce-poland-facts-figures-2016/
  • http://www.payvision.com/cross-border-ecommerce-report-survey-2014
  • http://dotcomriver.com/files/report-ecommerce-poland-2013.pdf
  • https://infogr.am/aktualne_dane_na_temat_liczby_uzytkownikow_social_media_w_polsce_q4_2015
  • https://www.sotrender.com/blog/pl/2016/01/facebook-w-polsce-podsumowanie-2015-r-infografika
  • https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-porownywarki-cen-w-e-commerce-mozliwosci-dla-sprzedawcy
  • http://www.adkontekst.pl/raporty/Raport-Rynek-Reklamy-Internetowej-2015-2016.pdf
  • http://www.ranking.pl/pl/rankings/search-engines.html
  • http://www.paidsocial.pl/aktualne-statystyki-sm-w-polsce/
  • https://infogr.am/aktualne_dane_na_temat_liczby_uzytkownikow_social_media_w_polsce_q4_2015