CopywritingCopywriting pre webové projekty (teda aspoň tie s víziou a plánmi do budúcnosti) je veľmi dôležitá vec, na tom sa asi zhodneme všetci. Ale je písanie textov z hľadiska SEO naozaj taká veda ako sa dosť často prezentuje?

K napísaniu tohto príspevku ma priviedol článok na blogu SEOmoz.org, ktorý veľmi odborne a pritom poučne a zrozumiteľne opisuje takzvané „Latent Dirichlet Allocation„- LDA (do slovenčiny ťažko preložiteľný výraz, tak sa o to nebudem radšej ani pokúšať), teda model, ktorý pojednáva o relevantnosti jednotlivých slov v texte, zaznamenáva ich vzťahy a potom tieto skupiny slov vyhodnocuje.

Takýto, alebo veľmi podobný model používa pravdepodobne aj Google pri vyhodnocovaní a zoraďovaní stránok po zadaní určitej vyhľadávanej frázy či slova. Poznatky takéhoto modelu potom napomáhajú copywriterom v písaní textov pre web, respektíve existujúce aplikácie im vyhodnocujú kľúčové slová, ich relevantnosť a vzťahy a copywriteri potom tieto poznatky uplatňujú pri písaní textov, ktoré sú pútavé a unikátne pre užívateľov a zároveň vhodne štrukturované pre vyhľadávače.

Odporúčam si článok na SEOmoze prečítať, obsahuje naozaj veľké množstvo zaujímavých informácií na túto tému. Mne sa však naskytuje iná otázka. Naozaj toto všetko musíme robiť, keď chceme napísať dobrý text pre náš web? Musíme poznať model LDA, hľadať vzťahy medzi kľúčovými slovami a vhodne ich v texte štrukturovať?

Moja odpoveď je NIE. Ak totiž píšete nový, unikátny text a viete o čom píšete, tak úplne automaticky v ňom použijete kľúčové slová, ktoré spolu súvisia, budú sa vyskytovať blízko seba a v dostatočnom množstve. Ak píšete prirodzený text pre svojich čitateľov, nevidím dôvod, prečo sa celou teóriou písania textov vôbec zapodievať.

Samozrejme treba vedieť správne štrukturovať obsah, držať sa nosnej témy a potom hlavne vedieť, o čom píšete, ale ostatné veci Vám môžu byť ukradnuté, teda pokiaľ nie ste zamestnanec kreatívnej agentúry, ktorý musí vymyslieť superunikátny a kreatívny text pre homepage amazonu.