Možno vám kedysi niekto povedal, že aby bola vaša značka úspešná a generovala zisky, musí byť o vás počuť. Všade a najlepšie stále. Ráno, naobed, večer – kedykoľvek budete mať čo povedať. A aj keď nebudete, to je jedno, hlavne nech nie je na vašej strane ticho!

Ešte než sa zbesilo pustíte do boja na všetkých frontoch, zastavte sa a nechajte si to prejsť hlavou – má skutočne význam, aby o mne bolo všade a v akomkoľvek čase počuť?

Čo je to obsahová stratégia a na čo slúži?

Obsahová stratégia je komplexný plán zahŕňajúci systematický proces plánovania, tvorby a distribúcie obsahu s jasným cieľom dosiahnuť obchodné úspechy. Nejde len o to vytvoriť obsah („všetci tvoria nejaký obsah, tak musím aj ja“), ale vytvoriť správny obsah pre správne publikum v správnom čase.

Obsahová stratégia sa zameriava na výber vhodných kanálov, formátov a tém s cieľom dosiahnuť merateľné výsledky, či už v krátkodobom, alebo dlhodobom horizonte. S jasne definovanými cieľmi poskytuje obsahová stratégia nielen zrozumiteľný smer, ale aj konkrétne nástroje na dosiahnutie úspechu.

Kľúčom k úspechu (a kvalitne vypracovanej obsahovej stratégii) je pochopiť, čo vaša cieľová skupina potrebuje, čo ju zaujíma a ako môžete tieto informácie využiť na budovanie dlhodobých vzťahov a zvyšovanie angažovanosti. 

4 dôvody, prečo by ste mali chcieť obsahovú stratégiu

1. Budete tvoriť obsah, ktorý rezonuje 

Niektoré značky robia tú chybu, že vytvárajú obsah bez jasného pochopenia toho, čo ich zákazníci potrebujú alebo čo ich zaujíma. Neprinášajú svojim (potenciálnym) zákazníkom žiadnu pridanú hodnotu, z postovania na sociálnych sieťach si urobili akúsi povinnú jazdu a článkami na zabordelovanom blogu sa azda iba snažia dať svojmu okoliu najavo, že ešte neskrachovali.

Ak však rozumiete tomu, čo vaši potenciálni zákazníci riešia, aké otázky si kladú alebo čo ich motivuje, môžete vytvárať obsah, ktorý nielen informuje, ale aj rieši ich problémy = prináša im pridanú hodnotu. Vďaka tomu si dokážete budovať dôveryhodnosť a pozíciu odborníka, čo môže byť koniec koncov nápomocné aj pri rozhodovaní zákazníka, či u vás nakúpi/využije vaše služby.

Predstavte si to takto: Ak máte e-shop, ktorý predáva moderné športové hodinky určené primárne na beh, nemá zmysel venovať veľa času a peňazí na tvorbu reklám a príspevkov o bicyklových výletoch. Vaši zákazníci nehľadajú tipy na to, ako si najlepšie užiť výlet na bicykli. Hľadajú produkty, ktoré im pomôžu pri ich behu, monitorovaní srdcového tepu alebo zlepšení ich výkonu. Ak sa teda zameriate na obsah a tvorbu reklám, ktoré sa týkajú behu, fitness tréningov alebo najnovších technológií pre bežcov, oslovíte správne publikum a zvyšujete šancu na predaj.

V skratke: Obsahová stratégia je nástroj, ktorý vám napovie, čo vaša cieľová skupina naozaj rieši, čo ju baví a na aké témy reaguje. S týmto know-how môžete tvoriť obsah, ktorý má zmysel a zákazníkov naozaj osloví.

2. Budete publikovať na správnych miestach

Kvalitný obsah je potrebné šíriť na správnych miestach. Obsahová stratégia je ťahákom, ktorý vám napovie, ktorý komunikačný kanál je pre vás (a vašu značku) ten správny. 

Ak máte e-shop s manikúrovými produktami, iba ťažko budete svoju cieľovú skupinu oslovovať na sociálnej sieti LinkedIn. Expertná banka ponúkajúca investičné produkty pre náročných nebude po nových klientoch pátrať na TikToku, ale sily (a najmä mediálny budget) bude sústrediť najmä tam, kde sa jej potenciálni klienti pohybujú najviac.

A práve tu sa dostáva na výslnie obsahová stratégia, ktorá vám pomôže určiť správne kanály a definovať pre ne najvhodnejšie typy obsahu. Dáva pre vás zmysel pravidelná tvorba newslettrov – máte ich pre koho tvoriť a máte o čom? Je Instagram správnym miestom na písanie dlhých textov? Má pre vašu značku význam orientovať sa komunikačne na TikTok? Vďaka kvalitne vypracovanej obsahovej stratégii získate odpoveď na otázky, čo komunikovať, na ktorých miestach a prečo. 

3. Budujete konzistentnú značku a posolstvo

Konzistentnosť je to, čo odlišuje silné značky od priemerných. Obsahová stratégia vám pomôže udržať jednotný tone of voice a vizualitu naprieč všetkými komunikačnými kanálmi. Zároveň vám aj poskytne prehľad o témach, ktoré je potrebné pokrývať; zákazníci si vás tak ľahšie zapamätajú a váš obsah bude pôsobiť profesionálne.

Ľudia sú dnes (nielen) v online priestore vystavení množstvu podnetov – snažia sa prescrollovať cez stovky príspevkov denne, atakujú ich desiatky reklám a sledujú množstvo značiek, na ktoré si ani nepamätajú. Kľúčom k tomu, aby ste zaujali vlastné miesto v ich mozgovej kôre, je konzistentnosť. 

Skvelým a ikonickým príkladom konzistentnosti je značka Apple; či už je to jej minimalistický dizajn, jednoduchý jazyk alebo zameranie sa na inovácie a emocionálnu hodnotu produktov, Apple vždy komunikuje jasne a konzistentne.

Ich reklamy, webové stránky či prezentácie produktov majú spoločný tón – sofistikovaný, elegantný a sústredený na zákaznícky zážitok. Ak by Apple náhle zmenil svoj štýl a začal komunikovať farebne chaotickými vizuálmi či vtipnými memečkami, sotva by sa to stretlo s okamžitým pochopením jeho cieľovej skupiny, ktorá je zvyknutá na ich čistý a profesionálny prístup.

Predstavte si to takto: Ak napríklad predávate prírodnú kozmetiku, váš tón komunikácie by mal byť prirodzený, ľudský a blízky zákazníkom. Vaše témy by mali reflektovať hodnoty, ktoré zastávate – udržateľnosť, zdravie, jednoduchosť. Z pohľadu vizuálneho spracovania by vaša značka mala reflektovať na čisté línie, prírodné farby a estetično, ktoré korešponduje s vaším produktom. 

Vyhnete sa agresívnym kombináciám farieb a rozložením prvkov, ktoré sa budú meniť s každým uverejneným príspevkom; konzistentnosť znamená aj to, že so svojimi zákazníkmi budete komunikovať v jednotnej (tykanie/vykanie) a slušnej forme – či už na sociálnej sieti, alebo prostredníctvom e-mailovej komunikácie.

4. Vyhnete sa stresu/tvorbe na poslednú chvíľu

Je pondelok, vy ste už štyri dni nič nepublikovali a v podstate ani nemáte nič pripravené.Tlačí na vás šéf a skenujú vás podozrievavé pohľady kolegov. 

Tvorba obsahu na poslednú chvíľu je ako začať variť večeru päť minút pred plánovaným príchodom hostí – chaos, panika a výsledok, ktorý nie je ani zďaleka taký, ako ste chceli. Namiesto premyslenej kampane vznikne niečo rýchle a improvizované, čo síce zaplní prázdne miesto, ale dojem pravdepodobne nespraví.

Každý, kto niekedy spravoval obsah, pozná ten pocit – termín sa blíži, inšpirácia je v nedohľadne a vy premýšľate, či by aspoň fotka šteniatka nebola dobrý nápad. Obsahová stratégia tento chaos vyrieši. S plánom dopredu budete presne vedieť čo, kedy a kde publikovať. Výsledok? Menej stresu a viac času na dôležité veci. Napríklad na kávu.

Na doplnenie: Samozrejme, občas sa môže stať, že sa vyskytne situácia, kedy budete chcieť/potrebovať niečo vykomunikovať okamžite – vtedy sa, jednoducho, navrhnutý content plán s publikáciou príspevkov na tento účel jemne upraví.

Pravidelne na situáciu v spoločnosti a politike na svojich sociálnych sieťach reaguje napríklad známy potravinový reťazec Kaufland

Vďaka obsahovej stratégii…

Ušetríte čas aj peniaze: Tvorba obsahu stojí čas, energiu a… peniaze. Obsahová stratégia vám pomôže sústrediť energiu (i peniaze) tam, kde sa vaša cieľovka reálne pohybuje, a ušetriť na experimentoch, ktoré sú zbytočne drahé a pre vás vlastne aj úplne zbytočné.

Získate lepší prehľad o cieľovej skupine: Súčasťou obsahovej stratégie je aj zhrnutie, ktoré vám poskytne lepší pohľad na to, kto je vašou cieľovou skupinou; dozviete sa nielen to, kto to je a kde sa pohybuje, ale aj aké problémy rieši a čo ju zaujíma. Čím lepšie budete poznať svoju cieľovú skupinu, tým ľahšie si vybudujete s nimi vzťah – a to prostredníctvom obsahu, ktorý vašich zákazníkov osloví a u nich zarezonuje.

Dokážete (ne)úspech vyhodnocovať: Obsahová stratégia vám pomôže definovať merateľné ciele, na základe ktorých budete vedieť, čo funguje a čo nie. Koľko konverzií by ste mali prostredníctvom formulára dosiahnuť? Aký počet návštev je „dobrý“? Vďaka stratégii budete mať svoje výsledky pevne v rukách.