Téma mobilného marketingu získava na sile konečne aj u nás na Slovensku. Návštevy z mobilných zariadení tvoria veľkú časť z celkovej návštevnosti webov. Preto sme sa rozhodli, že v prvom kvartáli tohto roka sa budeme venovať práve tejto téme.

Smartfóny a tablety používame stále častejšie. Podľa tohto výskumu sa na ne priemerne pozeráme každý deň dlhšie ako na televízor alebo do počítača. Podľa trendov zo zahraničia môžeme predpokladať, že ich budeme využívať ešte častejšie.

statsitika-displej

Mobilné zariadenia tak získavajú väčší význam aj v online marketingu. 62 % zo všetkých príjmov, ktoré má Facebook z reklamy, prichádza z mobilných zariadení. Z 1,3 miliardy aktívnych používateľov tejto sociálnej siete sa takmer 400 miliónov z nich prihlasuje výhradne z mobilných zariadení.

Mobilné zariadenia sú rovnako dôležité aj pre Google. Vďaka smartfónom a tabletom Google získal v roku 2013 8,1 miliardy dolárov, čo predstavuje takmer polovicu zo všetkých príjmov z reklamy.

Mobilné SEO

S rastúcim počtom mobilných používateľov rastie aj potreba, aby sa váš web správne zobrazoval na mobilných zariadeniach. Optimalizácia pre vyhľadávače sa už nezameriava iba na desktopy, ale aj na smartfóny.

Túto tému urobil dôležitou aj Google. To, či sa váš web správne zobrazuje na smartfónoch a tabletoch, je jeden z faktorov, ktoré ovplyvňujú pozície webov vo výsledkoch vyhľadávača.

Používateľ už priamo vo výsledkoch vyhľadávania vidí, či je stránka optimalizovaná pre mobily, čo môže výrazne ovplyvniť mieru prekliku.

mobilne seo

Malý prieskum

O mobilnom marketingu sme na zahraničných portáloch čítali už roky, ale u nás táto téma nebola až taká aktuálna. Bolo to hlavne kvôli tomu, že drvivá väčšina všetkých návštevníkov webov boli ľudia, ktorí sedeli za počítačom. Smartfóny a tablety tvorili len veľmi malé percento. Zmenilo sa to a dobehli sme v tomto západ?

Urobil som si malý prieskum, aby som si potvrdil túto hypotézu. Zvolil som si štyri hlavné oblasti (spravodajské portály, e-shopy, prezentačné weby a anglické weby) a v každej z nich som analyzoval tri weby. Porovnával som pomer medzi zariadeniami, z ktorých prišli návštevníci týchto webov v rokoch 2012, 2013 a 2014. Tu sú výsledky.

Spravodajské portály

Ešte v roku 2012 prichádzalo na spravodajské portály 94,1 % (modrá farba) návštevníkov z počítačov a iba 4,67 % z mobilov (červená farba) a 1,60 % z tabletov (žltá farba). Ako sa zmenila situácia len za dva roky, môžete vidieť na treťom grafe. Takmer každý štvrtý návštevník spravodajských portálov prichádza na ich stránky z mobilného zariadenia.

spravodajske-portaly

Prezentačné weby

O niečo menší posun k mobilným zariadeniam nastal aj pri prezentačných weboch firiem. Mobilní návštevníci tvoria takmer pätinu zo všetkých návštev.

prezentacne-weby

E-shopy

Aj e-shopy navštevuje každý rok výrazne viac ľudí z mobilných zariadení, momentálne je to takmer každá štvrtá návšteva. Počet konverzií z mobilných zariadení ešte takéto vysoké čísla nedosahuje, ale rastie veľmi rýchlo. Neplatí už teda to, že ľudia potrebujú k nákupu výhradne počítač.

e-shopy

Anglické weby

Hovorí sa, že slovenský online marketingový trh je o niekoľko rokov pozadu za anglickým. Z týchto čísiel nám vychádza, že to platí aj v prípade návštev webov z mobilných zariadení. Pomer medzi mobilnými zariadeniami a desktopmi, ktorý bol u nás v minulom roku, sa na anglických weboch objavoval v rokoch 2012 – 2013. Sme teda pozadu o jeden až dva roky, čo nie je až také zlé. Nie je to také prekvapujúce. Smartfón u nás vlastní až 63 % zo všetkých majiteľov mobilných telefónov.

anglicke-weby

Záver

V nasledujúcich týždňoch vám prinesieme niekoľko článkov a videoblogov, v ktorých sa zameriame na konkrétne témy z oblasti mobilného marketingu. Môžete sa tešiť na články o web developmente a zobrazovaní webov na mobilných zariadeniach, PPC reklame na mobiloch alebo kreatíve na mobilných zariadeniach.