Maďarsko je náš blízky južný sused. Je členom Európskej únie takisto ako naša krajina. V súčasnosti je Maďarsko krajinou s vyšším stredným príjmom s veľmi vysokým indexom ľudského rozvoja, ktorý v sebe zahŕňa očakávanú dĺžku života, vzdelanie a všeobecnú životnú úroveň.

Maďarsko
Populácia9,9 milióna
Rast HDP2,9 %
Miera inflácie0,1 %
Miera nezamestnanosti6,8 %
– % internetovej populácie76 %, 6,4 milióna
Počet ľudí nakupujúcich v e-shopoch36 %, 3,0 milióna
Online predaj1,02 miliárd € (2015)

 

Prieskum európskej Ecommerce Association v spolupráci s maďarskou e-commerce asociáciou (SZEK) skúmal maďarský elektronický obchod vo vzťahu k európskym a stredoeurópskym regiónom. Táto štúdia ukázala, že v roku 2015 po spomalení rastu e-commerce priemyslu tvoril 2,7 % z celkového maloobchodu.

Makroekonomické čísla Maďarskej republiky ukazujú, že v porovnaní s Európou alebo strednou Európou možno očakávať rýchlejší rast ekonomiky:

madarsko-vs-region-and-eur-SK

Treba však mať na pamäti, že logistická infraštruktúra a jednoduchosť vytvárania nového podnikania je až za európskym priemerom:

europsky-rebricek-SK

Správanie sa používateľov a ich nákupné zvyklosti

Počet e-shopperov zaznamenával v posledných troch rokoch (2013 – 2016) neustály nárast a dosiahol už spomenuté 3 milióny ľudí z pôvodných 2,4 milióna.

Keď rozdelíme elektronické nakupovanie na nákup produktov a služieb, vidíme, že existuje korelácia s inými európskymi trhmi.

popularne-produkty-madarsko-SK

popularne-produktove-kategorie-SK

Štúdia eNet tiež zdieľa niektoré poznatky o preferovaných platobných metódach v Maďarsku. Zdá sa, že maďarskí online spotrebitelia uprednostňujú zaplatiť za tovar až po jeho prijatí (58 %) alebo bankovým prevodom (45 %).

Pri výbere spôsobu doručenia sa ukazuje, že väčšina ľudí (72 %) si želá, aby ich tovar bol doručený domov prostredníctvom kuriérskej služby. Štúdia tiež ukazuje, že 82 % respondentov tvrdí, že pri výbere metódy doručenia alebo prevzatia sú hlavnými faktormi prepravné náklady. Polovica všetkých zákazníkov online považuje dodaciu dobu za dôležitú pri rozhodovaní o spôsobe doručenia, zatiaľ čo ľahký prístup k miestu vyzdvihnutia tovaru je považovaný za najdôležitejší.

payment-methods-SK

Najpopulárnejšia forma dodania tovaru z internetu je cez kuriérsku službu, ale stále viac a viac zákazníkov si vyberá tovar v obchode alebo na inom mieste dodania. To je čiastočne spôsobené tým, že ide o tri najčastejšie ponúkané metódy doručenia tovaru v maďarských internetových obchodoch.

Hlavné platobné brány:

  • OTP bank (bank transfer)
  • CIB bank (bank transfer)
  • K&H bank (bank transfer)
  • Barion (e-money)
  • Borgun (e-money)

Hlavné doručovateľské spoločnosti:

  • GLS (parcel)
  • DPD (parcel + pick up points)
  • DHL (parcel)
  • Pick Pack Pont (pick up point)
  • Hungarian Post Office (letter + parcel +pick up points)

 

Mobilné zariadenia:

Stále viac maďarských e-shopov optimalizuje svoje webové stránky pre mobilné zariadenia alebo vyvíja mobilné aplikácie. Mobilná platforma sa stáva čoraz dôležitejšou, čo sa týka obratu aj počtu návštevníkov/nákupcov. Na celkovom online maloobchodnom trhu vzrástol podiel návštevníkov prichádzajúcich z mobilnej platformy (8,5 %) o 50 % za jeden rok. Pokiaľ ide o počet odberateľov, tento pomer je mierne nižší (4,3 %). Takmer 5 % z celkového objemu online obchodu sa uskutočnilo z mobilného zariadenia.

share-of-mobile-platform-hungary-SK

Vyhľadávače

Google má najväčší podiel medzi internetovými vyhľadávačmi v Maďarsku. Viac ako 95 % Maďarov používa Google (zdroj: rankings.hu) a len malý počet ďalších vyhľadávačov, ako napríklad Bing alebo Yahoo. Vzhľadom na štatistiky za posledné roky žiadny ukazovateľ nenaznačuje tomu, že podiel Google v Maďarsku by sa mal znižovať.

Sociálne siete

Facebook využíva aktívne 5,4 milióna Maďarov podľa vlastných údajov platformy. Instagram používa 1,1 milióna používateľov, ktorých platformu vlastní aj samotný Facebook. Podľa prieskumu spoločnosti MediaQ sa cez chat Messenger pošle až 4 671 miliónov maďarských správ.

Najväčší video portál, teda YouTube, má 3,9 milióna maďarských používateľov. Mladí ľudia väčšinou počúvajú hudbu a sledujú zábavné videá.

Pinterest je rozšírený u žien (946 000 z nich). LinkedIn je rozšírený medzi používateľmi s terciárnym vzdelávaním, z výskumu vyplýva, že ho používa okolo 715 000 Maďarov.

Zatiaľ čo Twitter je veľmi populárny v Amerike a Veľkej Británii, v Maďarsku ho aktívne využívajú len 2 percentá z 582 000 registrovaných ľudí.

Počet zaregistrovaných používateľov služby Snapchat je 493 000 a väčšinou sú mladší ako 25 rokov. Na webových stránkach Google+ je registrovaných len asi 196 000 Maďarov.

social-media-hungary-sk

Zdroj: kozossegikalandozasok.hu

Z generácia ľudí (6 – 19 rokov) strávi 348 minút denne online, generácia Y (20 – 35 rokov) 243 minút. Je zaujímavé, že vo vekovej kategórii 50+ rokov strávia používatelia viac ako 120 minút denne online.

priemerny-cas-denne-SK

Keď sa pozrieme na to, ako sa distribuuje online čas používateľov, dostaneme nasledovné čísla:

Až 30,6 % predstavuje Facebook, 9,6 % YouTube, 8,5 % niektoré z chatovacích programov (predovšetkým Messenger), 6,3 % Instagram, 25 % prehliadanie webových stránok, 13 % kontrola e-mailov a 7 % ostatné.

U Maďarov je typické, že trávia viac času na Facebooku (a inými sociálnymi sieťami) ako prehliadaním webových stránok.

rozdelenie-casu-sk

Hlavné reklamné systémy

V Maďarsku môžu byť online reklamné platformy rozdelené do troch nasledovných skupín.

  1. Google: Najbežnejšie používané rozhranie je od Google. Agentúry používajú službu AdWords na vytváranie kampaní pre siete Display, Search a Youtube. S nízkymi nákladmi za preklik a dobrými príležitosťami na komunikáciu s potenciálnymi klientmi nie je divu, že je táto platforma najbežnejšia.
  2. Sociálne siete: V posledných rokoch došlo k obrovskému nárastu reklamnej aktivity na sociálnych sieťach. Facebook je preferovaný inzerentmi, ale používanie Instagramu a LinkedInu je tiež rozšírené. Vďaka lepšiemu zacieleniu a pokročilým možnostiam optimalizácie nie je prekvapením, že čoraz viac inzerentov tu vidí obrovský potenciál.
  3. Ad servery: Tretie rozhranie tvoria reklamné servery. Keďže tento kanál dokáže nakúpiť impresie za pevnú cenu a jeho cena je relatívne vysoká, až v 90 % prípadoch ho používajú väčšie mediálne agentúry na kampane zamerané na branding. Najobľúbenejšími Ad servermi v Maďarsku sú Adverticum, Gemius a Google DoubleClick.

 

Najväčšie porovnávače cien

Maďarský trh je veľmi cenovo citlivý, a preto miestne porovnávače cien majú veľký význam pre produkty, ktorých ceny sa dajú ľahko porovnávať. Najporovnávanejšie sú elektronika, počítače a domáce spotrebiče.

Z výsledkov spoločného prieskumu v roku 2012 firiem eNET a Produktereső.hu bolo zistené, že 21 % predaja webshopov pochádza z porovnávačov cien a odvtedy sa tento podiel ešte zvýšil. Najväčšie porovnávače cien sú:

  • Árukereső.hu
  • Árgép.hu
  • Depo.hu
  • Kirakat.hu
  • Olcsóbbat.hu

A potom ďalšie:

  • Shophunter.hu
  • Shopmania.hu
  • Árcédula.hu
  • Shopalike.hu

Najväčšie stránky a internetové portály

Najväčšie internetové portály v roku 2016 boli tieto:

  • Origo.hu – spravodajstvo
  • Index.hu – spravodajstvo
  • Blog.hu – blog
  • Startlap.hu – spravodajstvo a tabloid aggregator
  • Freemail.hu – online emailing
  • Jofogas.hu – second hand market place
  • 24.hu – spravodajstvo
  • Blikk.hu – tabloid spravodajstvo
  • Nlcafe.hu – ženský lifestyle magazín
  • Hvg.hu – spravodajstvo
  • Idokep.hu – počasie
  • Hasznaltauto.hu – autobazár
  • Life.hu – ženský lifestyle magazín
  • Nemzetisport.hu – šport
  • Femina.hu – ženský lifestyle magazín
  • Indavideo.hu –video streaming
  • Velvet.hu – ženský lifestyle magazín
  • Mindenegybenblog.hu – spravodajský agregátor
  • Port.hu – zábava
  • Hazipatika.hu – zdravie

Ako môžete vidieť, popri spravodajských portáloch sa medzi nimi nachádzajú inzertné portály, tabloidné správy, časopisy pre ženy a šport.

Štyri hlavné spravodajské portály v Maďarsku sú:

  • Origo.hu
  • Index.hu
  • 24.hu
  • Hvg.hu
  • 444.hu

Zdroj: foszerk.reblog.hu

 

Hlavní e-commerce hráči

Podľa prieskumu z roku 2016 sú toto najväčšie maďarské e-shopy:

  • Extreme Digital (maďarská firma)
  • Mall.hu
  • eMAG
  • Media Markt
  • Tesco
  • Libri-Bookline
  • iPon (maďarská firma)
  • Aqua
  • Bónusz Brigád (maďarská firma)
  • Tchibo

(Prieskum bol realizovaný podľa obratov e-shopov a predmetné e-shopy musia byť v Maďarsku oficiálne registrované.)

Zákazníci a zahraniční e-commerce hráči

Maďarskí zákazníci sú stále viac zdatní v online nakupovaní. Skôr však dôverujú známym a etablovaným e-shopom.

Extreme Digital je najväčší internetový obchod v krajine. Druhý a tretí v poradí majú približne rovnakú veľkosť. Sú to Mall.hu, ktorý patrí českej firme, a eMAG.hu, ktorý je pobočkou rumunskej firmy. Ďalšími hlavnými hráčmi zo zahraničia sú Media Markt, Tesco, Libri-Bookline a iPon.

Veľké medzinárodné obchody ako Ebay, Amazon a AliExpress sú čoraz viac známe, avšak len málo ľudí ich používa kvôli neschopnosti dorozumieť sa v cudzom jazyku. Podľa štatistík Eurobarometra vie čítať správy v angličtine len 12 % obyvateľstva.

Záver

Maďarský online trh s celkovým počtom obyvateľov približne 10 miliónov ľudí je menší, avšak z hľadiska posledného vývoja elektronického obchodu predstavuje veľmi dôležitú súčasť stredoeurópskehej e-commerce skladačky. Mnoho maďarských e-shopov sa má možnosť logisticky, ale aj komunikačne rozšíriť najmä na Slovensko či Rumunsko. To robí z tohto trhu veľmi zaujímavú destináciu.

Špeciálne poďakovanie:

Na tomto článku spolupracovala naša maďarská partnerská agentúra Drive Online Marketing. Agentúru tvorí aktuálne 13 ľudí a orientujú sa na stredné a väčšie ecommerce projekty z Maďarska, ale aj zo zahraničia. SEO, PPC, AB testing či sociálne siete, to všetko je v portfóliu Drive Online Marketing.

 

Zdroje:

  • https://ecommercenews.eu/ecommerce-per-country/ecommerce-hungary/
  • http://www.enet.hu/news/hungarys-online-retail-trade-exceeds-expectations/?lang=en
  • http://rankings.hu/hu/rankings/search-engines.html
  • http://kozossegikalandozasok.hu/2017/01/04/magyarok-a-kozossegi-mediaban-2017-elejen/
  • http://www.enet.hu/wp-content/uploads/2013/04/eNET-Arukereso_Kutatas_2013_sajto_v2.pdf
  • http://foszerk.reblog.hu/ime-a-legolvasottabb-hiroldalak-listaja
  • http://www.gkidigital.hu/2016/06/02/etoplista2016/