V rubrike Q&A vám každý mesiac prinášame tie najzaujímavejšie postrehy o novinkách a trendoch zo sveta online marketingu. Našich odborníkov sme sa tentokrát spýtali: ktoré TOP osobnosti z marketingu by si odporučil sledovať začínajúcim marketérom? Pozrite si našu anketu.

——————–

Pavol Schejbal, Head of Client Services 

Každý, nielen začínajúci, marketér by mal mať v prvom rade dobrý všeobecný prehľad, minimálne aspoň o trhu, na ktorom pôsobí. Preto pri tipoch, koho sledovať, ostávam v lokálnych vodách a pri ľuďoch, cez ktorých sa viete dostať k ďalšiemu obsahu a ďalším inšpiratívnym ľuďom.

Prvým na zozname je Jakub Ptačin, kvôli jeho sérii newslettrov, na ktorých konci je vždy aj skvelý tip na knihu. Výborný audiovizuálny obsah so zaujímavými hosťami z oblasti marketingu robí zas Tony Dúbravec. A v neposlednom rade, samozrejme, aj Juraj Sasko, ktorý je jedným z najaktívnejších ľudí na slovenskom LinkedIne a nemá problém s vami zdieľať svoje know-how.

 

Juraj Sasko, Partner

Vždy som sa snažil vyhýbať vlastným profesijným idolom. Jednak som sa nechcel upínať na konkretne vzory, a tak isto som si hľadal cestu biznisom sám. Je ale pravda, že mi v kariére pomohlo kopec blogov, videoblogov a kurzov. Výhodou korony je aj fakt, že väčšina vzdelávania a obsahu sa presunula na internet, veľké množstvo kvalitného obsahu je dokonca zadarmo, a tak sa oplatí sledovať a hľadať.

Za mňa by som spomenul známu postavu online marketingu a hlavne SEO – Randa Fishkina, psychologického mága Dana Arielyho a v neposlednom rade človeka, ktorý prepája psychológiu s marketingom – Nicka Kolendu.

 

Matúš Lovás, Managing Director

Začínajúcim marketérom by som odporúčal sledovať nielen osobnosti, ale aj rôzne marketingové blogy a magazíny. Veľmi záleží aj od toho, na akú špecializáciu sa chce marketér focusovať a podľa toho aj hľadať zdroje informácií. V dnešnej dobe je tých informácií obrovské množstvo a je potrebné nájsť si svoj vlastný osobný filter, podľa ktorého tieto informácie a obsah selektovať a sledovať.

Z osobností určite odporúčam sledovať blog Avinasha Kaushika, Twitter Lesa BinetaNeila Patela. Zo Slovenska by to boli určite newslettre od Mareka Šulika, prípadne media briefing od Filipa Struhárika z Denníka N.

Mimo osobností, osobne, veľmi veľa informácií, noviniek a rôznych zaujímavých dát čerpám zo zahraničných stránok, ako je MarketingWeek, Forrester, McKinsey a Think With Google. Z Českej republiky je to Marketing.cz.

Okrem marketingových tém sledujem aj osobnosti, ktoré sa venujú produktivite, manažmentu a psychológii, čo sú témy veľmi úzko späté s marketingom a prácou ako takou.

 

Ján AndrejkoJán Andrejko, Strategy Director

Tento zoznam bude isto naplnený rôznymi veľkými marketingovými expertmi s podobne veľkými húfami sledovateľov. Skúsim to inak.

Keď som pred viacerými rokmi nastupoval do Visibility, tak ma prijímal do jeho tímu Marek Šulik, vtedy Performance Marketing Director. Pred Marekom mám veľký rešpekt, pretože okrem pozitívnych ľudských vlastností má more marketingových skúseností. Okrem toho, že je Head of Digital Marketing v parádnej značke Isadore, tak vydáva, len tak pre zábavu, výborný marketingový newsletter. Ocenia ho nielen začínajúci marketéri.

 

Jaroslav Uram, SEO specialist

Od začiatku mojej kariéry v online marketingu som skôr preferoval webové portály a magazíny, než konkrétnych ľudí. Vyhľadávam informácie z oficiálnych kanálov a ak niečo neviem, tak sa nebojím spýtať sa skúsenejších kolegov – nech už môže znieť otázka akokoľvek hlúpo.

Aby som však odpovedal na otázku, tak v spolupráci s kolegami som spísal zoznam, ktorý ti pomôže zorientovať sa nielen vo svete SEO. Z neho by som odporučil mená John MuellerRand Fishkin.

 

Daniel Birás, Head of PPC

Hmm, ťažká otázka. Osobne nejako výrazne nesledujem žiadnu „osobnosť” v rámci marketingu, skôr si udržujem všeobecný prehľad rôznymi newslettrami, „lajknutými” stránkami na Facebooku a ten obsah si človeka už nájde sám. Ako si človek naučí algoritmus na FB, IG alebo LI, tak taký obsah bude dostávať.

Začínajúcim marketérom by som odporučil veľa čítať. Buďte trpezliví a chopte sa príležitosti na 100 %. Určite však odporúčam sledovať Mareka Šulíka, Juraja Saska, Kamila Aujeského a zo zahraničných napríklad Avinasha Kaushika.