Denník z karantény
Home office je u nás vo Visibility jedným z príjemných benefitov. V tomto odvetví to, samozrejme, nie je nič výnimočné. Všetci máme prístup k internetu, a tak môžeme bez problémov nielen vyklikávať reklamy, ale mať spolu aj meetingy či prezentácie. Absolvovať home office raz za týždeň je však jedna vec. Aktuálna situácia si vyžaduje trochu iný prístup.
Ja sama ako office managerka týmto článkom končím svoje povinnosti na tento mesiac, keďže život v office sa zastavil a ja nemám čo manažovať. Vďaka tomu, že nemusím cestovať, chystať a viezť deti do ich školských zariadení v rôznych mestských častiach, si môžem pospať aj o 2!!! hodiny dlhšie. Či je to výhoda, uvidíme, keď to všetko skončí a my sa budeme môcť vrátiť k svojim bežným životom.
Môj obľúbený Karl Lagerfeld vravel, že tepláky sú znakom prehry, a ak si kúpite tepláky, stratili ste kontrolu nad svojím životom. V tejto situácii by som to však nehrotila. Tepláky sú fajn. Znakom prehry je u mňa pyžamo. Čo teda funguje u mňa na udržanie pracovnej morálky?
- Budíček
Môže byť aj o spomínané 2 (slovom dve) hodiny neskôr, ako keď cestujem do kancelárie, ale musí byť. Pracovať začínam medzi 8:00 a 8:30. Medzitým sa treba umyť, učesať a umyť si zuby. Je pre mňa dôležité dodržiavať aj starostlivosť o seba, umývať si vlasy, obliekať si každý deň čisté tričko a neopúšťať sa.
- Denný plán
Tak, ako keď som v kancelárii, si do diáru zapíšem, čo potrebujem spraviť a držím sa toho.
Pracujem pri kuchynskom stole, keďže pracovňu využíva ďalší člen domácnosti. Tak môžem aspoň odskočiť pomiešať polievku a skontrolovať fašírku v rúre. Nie je to úplne ideálne, lebo pri malých deťoch a starostlivosti o domácnosť sa ani jedno nedá robiť na 100 %. Snažím sa však aspoň pracovať rýchlejšie a efektívnejšie bez kontrolovania Facebooku či small talkov s kolegami.
Pracovňu máme len jednu
- Prestávky
Za normálnych okolností si robím prestávku každé 2 hodinky. Uvarím si kávu alebo čaj, zohrejem obed. S deťmi doma sú prestávky častejšie. Kým si oni robia svoje úlohy, ja vyriešim emaily. Ak sa potrebujem sústrediť dlhšie, zapínam HBO a nejaký pekný animovaný film, pri ktorom potichu vydržia aspoň hodinu a pol.
- Pohyb
Toho mám doma teda o dosť menej, ako keď som v kancelárii. Spolu s cestou z a do práce tam pokojne nabehám 10 000 krokov. Doma si to musím vynahradiť prechádzkou v lese (ak sa dá) alebo pokopaním záhonov.
Jóga alebo pilates pre mňa znamená nielen fyzické načerpanie sily, ale aj zlepšenie psychickej pohody, ktorá sa medzi štyrmi stenami môže rýchlo vytrácať.
A ako fungujú na home office moji ďalší kolegovia?
Podobne to má aj naša grafička Zuzka:
„Mne veľmi pomáha, keď si v deň, keď mám home office, zacvičím. Nemusí to byť nejaký hodinový tréning, ale aspoň 10-15 minút, ak sa viac nedá. Je lákavé pracovať z gauča, keď je to zrazu vzácne a človek nemusí nikam cestovať, ale nebezpečenstvo tejto pohody je, že človek môže prejsť do letargie a extra podpriemernej produktivity.
Takže môj tip je, prezliecť sa normálne, zacvičiť si a keď je človek už v civilnom móde a krvný obeh má rozprúdený, hneď ide všetko jednoduchšie. Ja tiež odporúčam naplánovať si, čo v daný deň chcem spraviť a nielen reagovať na to, čo príde zvonka. Ak nemám nič zadané alebo len malú úlohu, venujem sa buď záložným úlohám, na ktoré inokedy nie je čas, alebo vzdelávaniu, napr. na Skillshare, Domestika a podobne.
Dôležitá je pre mňa aj obedová prestávka, a to nielen kvôli jedlu, treba jesť, ale aj trochu vstať a prejsť sa, aspoň pár krokov. Určite nejesť pri počítači. A tiež si naplánovať koniec! Aby sa z homeofficu nestalo miesto, kde je človek vlastne nonstop v práci.“
Home office grafičky musí byť inšpiratívny
Projektový konzultant Viktor zhrnul výhody aj nevýhody.
Výhody HO:
– ušetrený čas na cestovaní,
– menej vyrušení ako v kancelárii,
– menej preskakovania z tasku na task,
– domáca strava od manželky,
– jedlo spolu s rodinou.
Nevýhody HO:
– deti búchajú na dvere pracovne a chcú sa hrať,
– manželka sem-tam predsa len vyruší s nejakými domácimi povinnosťami.
Čo je pre mňa dôležité pri HO:
– zachovať si rannú rutinu – umyť, obliecť, naraňajkovať sa a „odísť do roboty“ v stanovený čas
– mať dedikovaný priestor na prácu (ten sa môže meniť), aktuálne mám 1x standup desk, 1x sit down desk a kreslo, čo sú tri miesta, z ktorých pracujem + veľká výhoda pri peknom počasí je balkón so záhradným sedením a wifi. 🙂
V zásade pracovný deň nevyzerá inak, ako keď som v office, s tým rozdielom, že práca je štruktúrovanejšia, ak si ju naplánujem.
Ušetrím však čas na cestovanie. A power-nap je pre mňa napríklad ultimátny nástroj na zvýšenie poobednej produktivity, čo si v kancli nedoprajem kvôli pohybu ľudí. 🙂
Projektový manažér Jardo si písal denníček:
„Vstávam cca 7:30 alebo 8:00, ale vôbec sa mi nechce. Keď chodím do kanclu, tak vstávam oveľa svižnejšie a skôr. Obvykle mi trvá, kým sa naštartujem – spravím si nejaké raňajky, pozriem YouTube a potom sa už dostanem k práci.
Najproduktívnejší som doobeda, po naobedovaní sa príde útlm, ale po takej hodinke opäť produktivita vzrastá. Veľkou výhodou pre mňa je flexibilita a že môžem pracovať na tom, na čom chcem, bez „otravovania“ mojich skvelých kolegov. Na druhej strane, niekedy je veľmi náročné udržať si disciplínu. Najviac mi chýba druhý monitor. To je luxus, ktorý oceníš, až keď oň prídeš.“
A pridávam ešte pár tipov od kolegov, ako si to celé spríjemniť.
Metóda cukor a cukor
„Odmeňovať sa sladkým alebo jedlom po dobre uzavretom projekte. Ak je projekt rozsiahly, tak po každej časti, ktorú uznáš za vhodnú alebo každú hodinu. :D“, odporúča náš grafik Dano.
Kávička na prebudenie
Account managerovi Vladikovi sa pracuje lepšie v office. „Je to efektívnejšie na stretnutia a rýchle vydiskutovanie projektov. Pri práci z domu sa však dá oveľa lepšie venovať copy veciam. Keď pracujem z domu, viac telefonujem mojim kolegom, a keď sa neviem sústrediť, tak si vždy nameliem kávu a vypijem si ju na balkóne. To ma upokojí a môžem sa znovu pustiť do práce.“
Obľúbené činnosti
Web developerka Pavla to v bratislavskom byte nevydržala a presťahovala si svoj office do rodičovského domu, kde má nielen parádny výhľad, ale aj permanentné Vianoce. 🙂 A tiež milovaný klavír, z ktorého čerpá energiu na ďalšiu prácu.
Venovať sa tým, na ktorých inak nemáme čas
Projektový konzultant Marcel trávi čas so psíkom
„Hlavný rituál pri HO mám venčenie psa. Veľmi mi vyhovuje, keď toho už mám dosť, že si dám pauzu a idem sa s ním vyblázniť do parku, napr. v čase obednej prestávky.
Osobne nie som moc zástanca toho, že človek pracuje v pyžame. Skôr mám problém s tým, že aj keď mám HO, tak vstanem na minútu presne, ako keby som išiel do práce, pokojne aj bez budíku.
Ráno zbehnem so psom, pohybom sa preberiem a potom môžem pracovať (to, že musím ísť ráno so psom je vlastne aj výhoda toho, že nepracujem tak, ako sa zobudím, ale prejdem si rovnakou aktivitou, ako by som šiel normálne do práce). Dôležité je u mňa vždy to, aby som si deň pred tým napísal jasne všetky tasky, ktoré musím na HO spraviť. Potom to ide ľahšie a človek má zo seba aj lepší pocit, keď vidí, ako mu práca ubúda.“
Zatiaľ nám to ide, skúsim sa ozvať z home office-u opäť o dva týždne.