Sedím na recepcii už niekoľko týždňov, a tak mám perfektný prehľad o každom, kto vstúpi do firmy. Okrem pozdravu a občasného úsmevu však človeka skutočne spoznáme až po pohovore. Ale prvý dojem si spolu s HR manažérkou, ktorá má rovnaký výhľad, vytvoríme do pár sekúnd. Nie je to povrchné. Je to úplne normálne.

Pri príprave na každý pracovný pohovor si treba vziať k srdcu prosté pravidlo. Prvý dojem hrá jednoducho vždy dôležitú rolu.

Firemný dress code

Bežnou súčasťou prípravy na pohovor je zisťovanie si informácií o firme, do ktorej sa hlásite. Čo presne robí, akých má klientov, akí ľudia jej šéfujú.

Vhodné je aj zistiť si, ako sa tam ľudia obliekajú, čo majú radi a či dokážete zapadnúť do tímu. Stačí navštíviť niektorý z profilov firmy na sociálnych sieťach alebo trošku „stalkovať” zamestnancov. Takto veľmi ľahko odhalíte dress code a kultúru danej firmy. Môžete tak zistiť, či tam naozaj chcete tráviť tretinu svojho denného času.

Dress code je dôležitý najmä pre firmy, ktoré majú veľa zamestnancov a klientov, očakávajúcich určitý štandard. Týka sa aj firiem a organizácií, ktoré sú pod drobnohľadom médií.

Rozlišujeme tri hlavné dôvody, prečo má firma stanovený dress code a prečo ho dodržiavať:

Prvým je pocit splynutia s prostredím a vyjadrenie lojality voči firme. Ak tam chceme pracovať, prispôsobujeme aj svoje správanie a dress code.

Druhým je reprezentovanie firmy a jej kultúry. Všetci zamestnanci sú reprezentantmi svojich zamestnávateľov a mali by na to myslieť. Firma má aj vďaka nim pôsobiť voči verejnosti komplexne a solídne. Klientom a partnerom tým dávame najavo, že si ich vážime.

Tretím dôvodom je očakávanie prostredia, kam prichádzame, kde je nastavená istá úroveň obliekania a my by sme ju mali rešpektovať. Alebo tiež očakávania klienta, ktoré by sme mali naplniť.

Hovorím o prvotnej predstave o danej profesii. Keď ideme k programátorom, očakávame veľmi casual svetre a pohodlné topánky. A keď ideme do právnickej kancelárie, vieme, že môžeme čakať perfektne sediace obleky a šnurovacie topánky. Ak by to bolo opačne, pravdepodobne sa niekde stala chyba.

Dodržiavanie dress code však neznamená, že budeme všetci vo firme vyzerať rovnako. Sú to pravidlá, ktoré vôbec nezohľadňujú sezónne trendy alebo osobný vkus. To všetko je na nás.

Ako sa obliecť na pohovor do digitálnej agentúry?

Vo Visibility dress code daný nemáme. A zatiaľ nenastala situácia, ktorá by nás nútila to zmeniť. Vo svete reklamných, marketingových a digitálnych agentúr sa cení originalita. Kreatívca, grafika či fotografa spoznáte na prvý pohľad. Obchodných konzultantov síce môžete stretnúť v košeliach, ale ak uvidíte niekoho z nášho fachu počas pracovného týždňa v obleku, pravdepodobne ide z pohrebu alebo bol žiadať o hypotéku.

Na pohovore do agentúry typu Visibility sa nebojte vyjadriť svoju individualitu. Odporúča sa obliecť vždy o kúsok lepšie ako väčšina zamestnancov. A najmä adekvátne pozícii, ktorú chcete dosiahnuť.

Vždy sa ale snažte zostať sami sebou. Lebo nesúlad toho, čo vravíte, s tým, čo vyžarujete, sa dá odhaliť veľmi ľahko.

Nebudem vám radiť, čo presne si obliecť, ale zoznam „čo si neobliecť” vám rada posuniem.

Ženy, vyhnite sa:

  • príliš krátkym sukniam,
  • príliš hlbokým výstrihom,
  • transparentným materiálom,
  • jednoducho všetkému, čo pôsobí vulgárne a lacno.

Muži, prosím, neoblečte si:

  • šortky,
  • cyklistický, futbalový alebo hocijaký športový úbor,
  • sandále, šľapky (muži by mali nosiť uzavreté topánky),
  • hocičo neopraté.

Držím palce pri najbližšom pohovore. 🙂