Asi sa všetci zhodneme, že optimalizácia a testovanie webu sú dôležitým kľúčom k úspechu. Samotné testovanie nám dokáže šetriť čas a náklady pri rozhodovaní, ktorý variant stránky je lepší a viac vyhovuje návštevníkom. Konečný vzhľad a výsledok webu tak nie je ovplyvnený len vaším subjektívnym názorom, ale je vybraný na základe štatistických údajov.

Proces A/B testovania nie je ničím zložitým. V princípe stačí vytvoriť dva rôzne varianty stránky a následne návštevníkom zobrazujete náhodne jeden alebo druhý navrhnutý variant.

Avšak, podľa mojich skúseností môže testovanie priniesť aj rôzne nástrahy. V nasledujúcom článku poukážem na niektoré chyby, ktorých sa môžete pri A/B testovaní dopustiť. Dobrou správou je, že pokiaľ tieto chyby budete poznať ešte pred samotným spustením testu, s ľahkosťou sa im vyhnete.

1 . Test nie je spustený celý týždeň

Predstavte si, že A/B testujete stránku s vysokou návštevnosťou a za 3 dni dosiahne variant B  250 konverzií so štatistickou významnosťou 98 %. Môžeme tento test ukončiť a prehlásiť variant B za víťaza? Nie.

V tomto prípade musíme z testovania vylúčiť sezónnosť a test nechať bežať celý týždeň. Ak sme začali test v pondelok, môžeme ho najskôr ukončiť na ďalší pondelok vzhľadom na to, že sa môže konverzný pomer výrazne líšiť v závislosti odo dňa v týždni.

konverzie za týždeň

2. Testovanie stránok s veľmi nízkym počtom konverzií

Ak má web pri bežiacom testovaní priemerne 2 predaje mesačne, B variant konvertuje o 20 % lepšie ako A, môžeme byť spokojní? Nie.

Dokončené konverzie sú pre nás faktorom pre určenie toho, ktorý variant je lepší. V prípade testovania stránok, ktoré dosahujú malé množstvo konverzií, budeme musieť čakať rok na to, aby sme dosiahli štatistickú významnosť testovania.V tomto prípade možno považovať rok čakania na výsledky ako stratu času a so spomínaným testovaním neodporúčam ani začínať.

3. Neignorujte malé výsledky

Po ukončení testovania dosahuje variant B nárast konverzií o 4 %. Pre mnohých z vás môže byť toto číslo bezvýznamné a výsledky testovania nebudete implementovať do live verzie.

Avšak, ak je váš web dobre navrhnutý a optimalizovaný už pred začiatkom testovania, výsledok testovania nebude až taký výrazný. Pri väčšine testov dosahujú výsledky 5, 8, 10-percentné nárasty.

V tomto prípade si je potrebné uvedomiť, že aj nárast konverzií o 5 % môže priniesť vášmu businessu tisícky eur. Všetko závisí od segmentu, v ktorom pôsobíte.

Na nízke výsledky testovania sa možno pozerať aj z pohľadu celého roka. Ak každý mesiac dokážete testovaním zlepšiť konverzie na stránke o 5 %, na konci roka to už predstavuje celkom iné číslo.

úspech a/b testovania

4. Testovanie viacerých zmien v rovnakom čase

Myšlienka ušetreného času vďaka testovaniu viacerých zmien naraz je veľmi lákavá. Je to však jedna z najčastejších chýb.

V prípade, že vykonáte zmenu na homepage a následne zmeny aj na ďalšej stránke, tieto úpravy majú vplyv na celkové správanie návštevníka a aj na následnú konverziu. Ak sú konverzie faktorom hodnotenia, je potom veľmi ťažké určiť, ktorá zmena na stránke prispela k nameraným výsledkom.

5. Začnite testovanie vecami, ktoré majú zmysel

Testovanie farieb je fajn, ale nemá zmysel testovať 40 odtieňov jednej farby, aby ste dosiahli čo najlepší výsledok tak, ako sa to pred časom rozhodol spraviť Google.  

Nestrácajte čas s maličkosťami a neskúšajte náhodne zmeny na vašich weboch len preto, aby ste videli, čo vašich návštevníkov baví. Cieľom testovania by malo byť zistenie, čo podnecuje vašich návštevníkov, aby vykonali konkrétnu akciu.

6. Záverom

Správne nastavenie testovania a premyslená stratégia vám v konečných výsledkoch prinesú viac úžitku ako stará „dobrá“ technika pokus – omyl. Dúfam, že vám tento článok pomôže práve pri plánovaní a príprave testovania.

Riešili ste už A/B testovanie na vašich stránkach a poučili ste sa na svojich chybách? Budem rád, ak budete tieto vaše skúsenosti zdieľať spoločne s nami v komentároch.